Proste zarządzanie benefitami pracowniczymi w Twojej firmie!
Pracownicy swobodnie wybierają benefity, zależnie od swoich zainteresowań i bieżących potrzeb.
SPRAWDZAMCzy wiesz, że prywatna opieka medyczna i dofinansowanie aktywności sportowej stają się powoli standardem w ogłoszeniach o pracę, a nie dodatkową korzyścią? W 2024 roku, by przyciągnąć nowych i zatrzymać obecnych pracowników, trzeba wsłuchać się w ich potrzeby. Obecnie jest to jedno z największych wyzwań dla firm. Dowiedz się, jakie benefity są najbardziej pożądane przez pracowników.
Benefity pracownicze są dodatkowymi świadczeniami, które poza comiesięcznym wynagrodzeniem otrzymują pracownicy. Mogą mieć różnorodne formy — od karty sportowej i prywatnej opieki medycznej, po np. elastyczne godziny pracy.
Pamiętajmy, że benefity w pracy nie są tylko dodatkiem do wynagrodzenia, ale dzięki nim wzrasta też lojalność wobec firmy i zaangażowanie pracowników. Ponadto dobre ich wyeksponowanie jest bardzo ważne w procesie przyciągania nowych talentów.
Według badania Benefity przyszłości przeprowadzonego przez ICAN Institute, aż 94% zarządzających uważa, że nie wolno traktować benefitów jako kosztu. To według nich inwestycja, która zwiększa skłonność pracowników do wiązania się z przedsiębiorstwem na dłużej.
Jeśli nasze benefity będą atrakcyjne i dopasowane do potrzeb kandydatów, to mogą stać się decydującym czynnikiem, dla którego do nas zaaplikują.
Potrzeby pracowników są bardzo indywidualne i zależą od wielu czynników. Dlatego tak ważna jest różnorodność i elastyczność benefitów, by każdy mógł wybrać coś dla siebie. Przyjrzyjmy się, jakie są najbardziej pożądane benefity w pracy.
5 najważniejszych benefitów pracowniczych zdaniem pracowników1:
Trochę inaczej wygląda pierwsza piątka benefitów pierwszego wyboru. Tutaj wygrywa zdecydowanie możliwość pracy zdalnej — aż 35% pracowników wymieniło ją na pierwszym miejscu.
Zobaczmy wyniki:
Na podstawie tych danych możemy wywnioskować, że work-life balance jest coraz ważniejszy dla pracowników, a benefity, które mu sprzyjają, są dla nich coraz bardziej atrakcyjne.
Możemy zaobserwować, że najpopularniejsze benefity niekoniecznie są zgodne z oczekiwaniami pracowników. Po pandemii coraz więcej osób szuka pracy całkowicie zdalnej lub z dużą dozą elastyczności. Jest to najchętniej wymieniany benefit, ale nie wszystkie organizacje są na to gotowe. Wręcz przeciwnie — obserwujemy obecnie coraz silniejszy trend powrotu do biura.
Najpopularniejsze benefity oferowane przez pracodawców:
Pracownicy są nimi zainteresowani, ale nie wymieniają ich jako najważniejszych.
Zobaczmy jaki procent pracodawców oferuje świadczenia pozapłacowe, które pracownicy zaznaczyli w pierwszym wyborze:
Wygląda na to, że pracodawcy powinni się lepiej wsłuchać się w aktualne potrzeby pracowników, by być pewnym, że benefity będą spełniały swoją funkcję.
Dlatego przy planowaniu strategii benefitowej dobrym pomysłem będzie przeprowadzenie ogólnofirmowej ankiety, aby dowiedzieć się, czego zatrudnieni naprawdę potrzebują.
Każda grupa pracowników będzie miała trochę inne potrzeby, które wynikają też z jej charakteru pracy. Autorzy badania Benefity przyszłości podzielili respondentów na trzy grupy: kierowników, ekspertów i pracowników fizycznych.
Nie zauważamy dużej różnicy w potrzebach między kierownikami a ekspertami, ale często zapominaną grupą są pracownicy fizyczni. Dla nich typowe benefity, takie jak bilety do teatru czy dofinansowanie karty sportowej mogą nie być atrakcyjne, bo często nie mają nawet możliwości skorzystania z nich w miejscu zamieszkania.
Kierownicy i eksperci jako trzy najważniejsze benefity wymieniali: prywatną opiekę medyczną, dofinansowanie wypoczynku i elastyczny czas pracy. Natomiast dla pracowników fizycznych najważniejsze jest: dofinansowanie wypoczynku, prywatna opieka medyczna i bony towarowe/karty przedpłacone.
Nie ma więc jednej odpowiedzi, „benefitu idealnego” dla wszystkich. Także najlepsza będzie szeroka gama benefitów, która kieruje się potrzebami pracowników — zapewnienia im balansu między życiem prywatnym a pracą, ich stanowiskiem w organizacji oraz miejscem zamieszkania.
Dowiedz się więcej >> System motywacyjny pracowników – na czym polega?
Dobrym rozwiązaniem może być oddanie wyboru konkretnego benefitu w ręce pracowników. Dzięki platformie Medicover Benefits jest to możliwe. Tutaj każdy może sam wybrać z szerokiej oferty kafeterii to, czego najbardziej potrzebuje na dany moment. Często potrzeby pracowników zmieniają się nawet z dnia na dzień, a platforma zapewnia dużą elastyczność i wygodę działania.
Dla działu HR stanowi to także duże ułatwienie pracy dzięki automatyzacji procesów np. dofinansowania wczasów pod gruszą lub przelewania ekstra punktów z różnych okazji. Istnieje też możliwość ankietowania pracowników i w ten sposób badania ich zaangażowania i zadowolenia z oferowanych benefitów.
Najbardziej pożądanymi benefitami w pracy są te najbardziej odpowiadające na potrzeby pracowników. Według opinii ekspertów z ICAN Institute obecnie przeważa kilka benefitowych trendów:
A jakie są benefity przyszłości? Nadal będą to tradycyjne benefity, ale w wersji rozszerzonej:
Czego oczekuje młode pokolenie, wkraczające na rynek pracy? Dla osób z pokolenia Z najważniejsza jest elastyczność pracy oraz prywatna opieka zdrowotna. Na trzecim miejscu znajduje się dofinansowanie wypoczynku. Oprócz tego, benefity związane ze zdrowiem psychicznym to strzał w dziesiątkę, bo wiążą się z realną potrzebą.
Badanie ICAN Institute pokazuje, że u aż 56% osób w wieku 18-25 lat dobrostan i kondycja psychiczna pogorszyły się w ciągu ostatnich 3 lat.
Pomimo tego, że obecnie opieka psychologiczna nie znajduje się wysoko na liście priorytetów pracowników, nie należy jej ignorować. Przy wyborze benefitów kierujmy się też rzeczywistością, która nas otacza i dajmy pracownikom kilka możliwości wyboru. Oby wyszło nam to wszystkim na zdrowie!
1 Według badania Benefity przyszłości
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.