Platforma benefitowa
Pracownicy swobodnie wybierają benefity, zależnie od swoich zainteresowań i bieżących potrzeb.
Sprawdź naszą ofertę
Według raportu serwisu Pracuj, już 35 proc. Polaków pracuje zdalnie lub hybrydowo, z czego 11 proc. osób pracuje w pełni zdalnie, a 24 proc. w systemie mieszanym. 9 na 10 osób nie chce wracać do modelu stacjonarnego, a 44 proc. badanych nie zamierza aplikować do firmy, gdzie praca jest zorganizowana wyłącznie w taki sposób.
Z kolei raport wykonany przez Deloitte mówi, że blisko połowa respondentów deklaruje chęć zmiany pracodawcy w przypadku zwiększenia liczby dni pracy w biurze, a co trzeci badany zgodziłby się na niższe zarobki, jeśli wiązałoby się to z uzyskaniem przez niego zadowalającej liczby dni pracy zdalnej.
Od wybuchu pandemii COVID-19 nie ma zatem już powrotu do dawnego systemu, a praca przynajmniej częściowo zdalna to tak zwane “new normal”.
Model pracy hybrydowej łączy pracowników zdalnych z tymi pracującymi z biura, przy czym zatrudnieni mają elastyczność w wyborze miejsca i czasu pracy. Czas pracy w biurze może być przydzielany według dni, zespołów lub w zależności od potrzeb i może być kontrolowany za pomocą jednego z dostępnych na rynku systemów do zarządzania miejscem pracy. Wydaje się jednak, że nie ma jednej, dobrej definicji pracy hybrydowej. W Polsce nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej zaczęły obowiązywać od 6 kwietnia 2023 roku.
Najczęściej spotykane formy pracy hybrydowej to:
Jak widać, mieszane modele są różne, tak jak różne są strategie zarządzania firmą.
Sprawdź również >> Najbardziej pożądane benefity w pracy w 2024
Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem systemu pracy hybrydowej w swojej firmie, ale:
Pamiętaj, że ten model pracy cechuje elastyczność, która stanowi jego istotną zaletę. Pozwala bowiem na wykonywanie obowiązków w najlepszych warunkach – zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy, dla jednej i drugiej strony oznacza to komfort i efektywność, ale też oszczędność.
Firmy, w których wdrożone są modele pracy mieszanej, mogą pozwolić sobie na inną aranżację powierzchni biurowej (często mniejszej, z uwagi na rotacyjność) i oszczędności w zakresie jej utrzymania. W praktyce umożliwia im to również zatrudnienie większej liczby pracowników, bez konieczności wynajmowania dodatkowych powierzchni. Osoby, które pracują wyłącznie zdalnie, nie muszą mieć swojego biurka, tak jak to przewiduje model tradycyjny. Tryb ten otwiera też perspektywę współpracy ze specjalistami spoza lokalizacji firmy, w tym także w środowisku międzynarodowym.
Dla pracownika system pracy mieszanej oznacza natomiast oszczędność czasu i pieniędzy, przeznaczanych na dojazdy do pracy. Okazuje się, że możliwość pracy w tym modelu stała się oczekiwaniem pracowników, którzy przystępując do rekrutacji, chcą elastycznych rozwiązań. Zwłaszcza młode pokolenie pozytywnie ocenia pracodawcę, który daje wybór formuły pracy i ta swoboda wyboru stała się czynnikiem, wpływającym na ostateczną decyzję dotyczącą miejsca pracy.
Jednym z argumentów, który dla wielu przemawia za pracą w modelu hybrydowym, jest work-life balance. Wydaje się, że system ten pomaga zachować większą równowagę między życiem zawodowym a sferą prywatną: obowiązkami rodzinnymi, rozwojem osobistym, hobby. Codzienne dojazdy do biura potrafią zabierać nawet kilka godzin, które można przeznaczyć na realizacje pasji lub spędzić je z dziećmi. Z drugiej strony, mając większą autonomię, możemy lepiej zorganizować aktywności poza pracą, w niektóre dni przyjazd do biura dogodnie się z nimi łączy, w inne wygodniej jest pracować zdalnie.
Jednocześnie, częściowa obecność w firmie pozwala na uczestniczenie w życiu szerszego teamu pracowniczego, nawiązywanie relacji czy kreatywne działanie w zespole. Minione miesiące pokazały bowiem, że praca w 100 proc. z domu nie dla każdego jest możliwa, komfortowa i nie zawsze przekłada się na większą efektywność. Dla niektórych wiązała się wręcz z zaburzeniem work-life balance – pogłębiła odizolowanie i utrudniła integrację z innymi pracownikami w firmie. Dla rodziców wyzwaniem okazało się skoncentrowanie na zadaniach zawodowych, podczas obecności dzieci lub innych członków rodziny. Problem potęgował zwłaszcza brak odpowiedniej liczby pomieszczeń w domu.
Jak widać, wprowadzenie tego modelu wymaga dobrze przemyślanej strategii. Może się okazać, że nie każda zatrudniona osoba odnajdzie się na stałe w przemodelowanym systemie lub sytuacja osobista będzie stanowić przeszkodę dla pracy z domu. Stąd u podstaw dobrych praktyk jest indywidualne podejście do pracownika i otwarta rozmowa. Warto spotkać się z każdym z nich i zdobyć wiedzę: co myśli o pracy elastycznej, jakiego wsparcia potrzebowałby, żeby taki system wprowadzić u siebie, jak chciałby pracować w perspektywie długoterminowej.
Z drugiej strony bardzo istotne jest dokładne określenie, w jakim zakresie system sprawdzi się w przypadku naszej firmy. Który wariant okaże się najkorzystniejszy dla funkcjonowania zespołów, komfortu i produktywności pojedynczych jednostek i finalnie – przełoży się na zyski organizacji. Płynne przejście na tryb hybrydowy powinien poprzedzać szczegółowy plan, który uwzględni m.in.:
Dobrą praktyką jest stałe monitorowanie efektywności i poziomu zadowolenia pracowników i z założenia – otwartość na korektę wprowadzonych rozwiązań. Firma musi liczyć się z tym, że na bieżąco trzeba będzie dokonywać pewnych zmian, aby osiągnąć optymalny kształt nowego modelu.
Do zorganizowania i usprawnienia pracy online można zastosować wirtualną platformę dla współdzielenia zadań zespołu – wśród najpopularniejszych rozwiązań, takich jak Slack, Jira, Monday, Asana, Trello można znaleźć zarówno funkcje pomagające w komunikacji (czat, powiadomienia), jak i te znane z systemów do ticketowania, czyli delegowania i priorytetyzacji zadań.
Przede wszystkim należy poinformować pracowników o procesie przejścia na system mieszany, o terminie wprowadzenia zamiany oraz o tym, jak będą funkcjonowały zespoły i jednostki po tej zmianie. Należy określić jasne zasady dotyczące organizacji pracy i komunikacji w zespole. Jeżeli planujemy wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych np. aplikacji, upewnijmy się, czy wszyscy potrafią z nich korzystać w takim samym zakresie, jeśli nie – zapewnijmy szkolenie i wsparcie, aby praca przebiegała bez zakłóceń. Dobrze wykorzystać narzędzia, które łączą się w jedną całość i z nich budować spójną infrastrukturę.
Praca w trybie mieszanym powinna przebiegać zgodnie z konkretnym harmonogramem, tak żeby lider z łatwością mógł zarządzać procesem, wiedząc jakim zespołem dysponuje na miejscu, a komu (i w jakim zakresie) może zlecić zadania w trybie zdalnym. Pomoże w tym z pewnością zespół HR.
Organizacja pracy w systemie mieszanym wiążę się także z odpowiednią organizacją przestrzeni. Jak wspomnieliśmy, w przypadku trybu hybrydowego zmienia się formuła biura, jak również jego kształt. Powierzchnię biurową należy tak przearanżować, żeby dawała komfort pracy osobom, które pracują z biura, jak i tym, które pojawiają się na kilka godzin w tygodniu (ale również potrzebują ergonomicznego miejsca do pracy indywidualnej). W końcu należy uwzględnić w projektowaniu także przestrzenie przeznaczone do pracy w zespole – zarówno dla osób, które danego dnia są w biurze przez cały dzień, jak i tych, które pojawiają się tylko na czas spotkania.
Mówiąc o organizacji w modelu mieszanym, warto podkreślić rolę zatrudniającego w zadbaniu o wellbeing pracowników. Źle zorganizowana praca zdalna niesie za sobą ryzyko wypalenia i izolacji pracownika – ze względu na ograniczone osobiste interakcje. Lider powinien zadbać więc o wspólne aktywności, które pomogą w budowaniu spójności i przynależności do zespołu. Także wspierać środowisko pracy, w którym zamykanie laptopów o określonej godzinie jest dobrym nawykiem, a równowaga między życiem zawodowym i prywatnym – realnym celem do osiągnięcia.
Dowiedz się więcej:
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.