Podnieś zaangażowanie pracowników!
Dzięki Medicover Benefits możesz efektywnie:
- - motywować pracowników,
- - zwiększyć ich zaangażowanie,
- - poprawić komunikację.
Sprawdź naszą ofertę
Motywowanie pracowników do pracy i poszerzania umiejętności to zasadnicze, ale też bardzo trudne zadanie dla pracodawcy. Rodzaj motywacji powinien być uzależniony od osobistych predyspozycji pracowników. Co motywuje do pracy i jak dopasować sposoby motywacji do specyfiki pracy?
Motywacja jest zespołem procesów psychicznych i fizjologicznych, które wywołują zwiększenie energii, skupienie na celu, wiarę we wpływ na realizowane zadania, ale też emocjonalne pobudzenie. Człowiek zmotywowany jest aktywny i ma pozytywne nastawienie do realizowanych działań, skuteczniej pokonuje napotykane przeszkody, jest efektywniejszy. Motywacja stanowi złożony problem i tak naprawdę jest kwestią bardzo indywidualną – trudno wymienić listę uniwersalnych czynników motywujących każdego człowieka. Stąd, odpowiednie zarządzanie motywacją pracowników, ale przede wszystkim utrzymanie długofalowego zaangażowania, to cenna umiejętność lidera. Jak robić to skutecznie?
Wśród pozytywnych czynników motywujących do pracy możemy wymienić motywowanie finansowe i pozapłacowe. To pierwsze obejmuje różnego rodzaju nagrody:
Znanymi sposobami motywowania pozapłacowego są z kolei wszelkie benefity:
Dodatkowo, wyjazdy integracyjne pracowników czy wspólne wyjścia zespołu (kolacje firmowe, rozrywka) aranżowane przez pracodawcę również wpływają na motywację pracowników. Trzeba jednak przyznać, że oferta benefitów, w postaci opieki medycznej czy karnetów sportowych, jest właściwie oczekiwanym przez aplikujących standardem. Jeżeli więc benefity tego typu mają mieć wartość motywacyjną, to muszą nieść za sobą dodatkową wartość.
Wśród najlepszych technik i motywatorów w pracy wyróżnić można:
Sprawny przepływ informacji i dobra komunikacja między pracownikami oraz między pracownikiem a pracodawcą jest podstawą do efektywnej pracy, wyeliminowania błędów oraz zwiększenia satysfakcji pracowników.
System kafeteryjny ma formę platformy internetowej, na której pracownik może sam dokonać wyboru benefitów z wcześniej zdefiniowanej przez pracodawcę oferty.
Dlaczego wdrożenie kafeterii w firmie daje możliwość skutecznego budowania motywacji zespołu? Ponieważ pozwala ona na decydowanie przez samego pracownika, z której usługi czy produktu chce skorzystać. Mamy więc gwarancję, że wybór produktu będzie trafiony.
Z drugiej strony pracodawca może korzystać z funkcji platformy służących do monitorowania decyzji zespołu (analityk i raportów) i w ten sposób oferować benefity dopasowane do ich potrzeb. Może też dodawać wedle uznania nagrody np. w związku z realizacją ważnego projektu, czy też okazjonalne bony na koniec roku. System kafeteryjny staje się wówczas skutecznym, bo elastycznym i dynamicznym, narzędziem motywacji w rękach lidera.
Poza awansem czy podwyżką wynagrodzenia motywującym dla pracowników jest zaoferowanie np. kursu językowego, czy innych szkoleń, które podniosą kompetencje pracownika. Motywujące może być nie tylko pokrycie kosztów kursu, ale umożliwienie pracownikowi skorzystania ze szkolenia lub studiów.
Sprawdź, jak zarządzać doświadczeniem pracownika
Gdy myślimy o motywacji w ramach organizacji, często w pierwszej kolejności przychodzi nam do głowy premia lub awans. Tymczasem bagatelizujemy podstawową, poza finansową formę motywowania drugiej osoby. Bardzo ważne jest, aby doceniać pracownika, okazywać aprobatę i przekazywać konstruktywny feedback. Ma to ogromny wpływ na budowanie motywacji, ale też relacji przełożony-pracownik.
Dowiedz się więcej >> Kudosy – system doceniania pracowników
Motywatorem do pracy jest dobra atmosfera w pracy, która obniża poziom niezadowolenia i zaspokaja potrzeby niższego rzędu. Dla niektórych pracowników dobra atmosfera w pracy jest kluczowym czynnikiem motywacyjnym.
Warto pamiętać, że motywowanie to proces – złożony i długotrwały. Dlatego system nagród powinien zostać starannie zaplanowany, a pracodawca musi być konsekwentny w jego stosowaniu. Benefity, pochwały, dodatkowe gratyfikacje muszą też być adekwatne do osiągnięć i wydajności nagradzanych osób. Tylko wtedy realnie przełożą się na ich produktywność.
Zaangażowanie, lojalność, przywiązanie – zmotywowany pracownik czuje się zauważony i doceniony. Trudniej mu rozstać się z miejscem pracy czy odejść na rzecz innej firmy. Z drugiej strony, jeśli podczas rekrutacji otrzymuje informacje o klarownym systemie motywacyjnym, szybciej i łatwiej zdecyduje się na podjęcie zatrudnienia. Motywacja pracowników wewnątrz organizacji daje korzyści na zewnątrz – zadbany pracownik, który utożsamia się z firmą, będzie budował jej dobry wizerunek i wpłynie na odbiór marki w swoim najbliższym otoczeniu.
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.