Menu:

Jak komunikować system benefitów dla pracowników?

Dobrze dobrane benefity pozapłacowe są jednym z kluczowych komponentów wpływających na zadowolenie pracowników. Dlatego też firmy poświęcają sporo uwagi ich odpowiedniemu dopasowaniu do oczekiwań. Przygotowanie i wdrożenie skutecznego systemu benefitów to jedno, ale warto pamiętać, że porównywalnym wyzwaniem jest także właściwe komunikowanie tego rozwiązania pracownikom. Jeśli nie mają oni wiedzy o dostępnych rozwiązaniach i opcjach z nimi związanych, nisko oceniają ofertę firmy w tym zakresie, ponieważ często nie wiedzą nawet, z jakich możliwości mogą korzystać. Problem dotyczy zarówno informacji przekazywanych w trakcie onboardingu, jak i docierania z komunikatami do obecnych pracowników.

Efektywny system benefitów dla pracowników
Efektywny system benefitów powinien odpowiadać na potrzeby pracowników, motywować ich oraz zwiększać zaangażowanie.

Benefity pracownicze – jak przekazywać informacje nowym pracownikom?

W trakcie procesu wdrożenia nowozatrudnione osoby otrzymują bardzo dużą ilość informacji dotyczących procedur, regulaminów, firmowych zasad, obowiązków, a także dodatkowych świadczeń oferowanych przez pracodawcę. Wyzwaniem jest takie przygotowanie onboardingu, aby przekazać to, co najważniejsze i z drugiej strony opracować rozwiązania, które pozwolą później w łatwy sposób dotrzeć do poszukiwanych treści. Każdy element wymaga odpowiedniego przygotowania i oprawy, a podstawą do właściwego zadbania o pracownika w pierwszych tygodniach jest świadomość tego, które komponenty są ważne i czego nie można przeoczyć.

Jak przeprowadzić skuteczny onboarding?

Warto skorzystać z usystematyzowanego podejścia, na przykład z onboardingu 4xC opracowanego przez T.N. Bauer. Zakłada ono, że w ramach procesu wdrożenia musimy pamiętać o następujących elementach:

  • procedury (compliance),
  • zadania, oczekiwania, cele (clarification),
  • kultura (culture),
  • zespół i relacje (connection).

Przekazanie informacji o dostępnym systemie benefitów pracowniczych jest jednym z elementów, które mogą być zawarte na przykład w obszarze procedur lub kultury, w zależności od tego, w jaki sposób są ujęte w strukturze firmy. Niezależnie od tego, czy pracownik w trakcie procesu wdrożenia spotyka się osobiście z osobą, która przekazuje mu potrzebne informacje, czy dzieje się to online, ważne jest to, aby w każdej chwili mógł wrócić do treści, które otrzymał.

Dużą wartością jest posiadanie welcome book’a lub folderu, czy jakiegokolwiek innego narzędzia, które zbiera najważniejsze treści. Forma powinna być dopasowana do specyfiki firmy, kultury organizacyjnej i grupy docelowej. W nim też powinno znaleźć się miejsce na przedstawienie benefitów dla pracowników. Jeśli są zbudowane na systemie kafeteryjnym, który w spójnym podejściu zbiera wszystkie dostępne dla pracownika możliwości i świadczenia pozapłacowe, bardzo ułatwia to rozeznanie się w dostępnej ofercie. Dobrze opracowany system wdrożenia, który klarownie pokazuje benefity, jest na wagę złota zwłaszcza przy pracy zdalnej, kiedy nie ma możliwości bezpośredniego dopytania o ważne dla pracownika kwestie.

Usystematyzowane podejście, takie jak w przypadku wachlarza zróżnicowanych benefitów, które jest zastosowane w Medicover Zdrowa Firma, daje możliwość łatwego odnalezienia wszystkich niezbędnych informacji i sprawnego poruszania się w zakresie wyboru i późniejszej obsługi benefitów. Warto zwrócić uwagę także na to, że czasami pracownicy jeszcze przed rozpoczęciem zatrudnienia chcieliby mieć informacje o dostępnych możliwościach związanych z oferowanymi dodatkami. Jeśli w ramach pre-boardingu firmy decydują się na przesyłanie przyszłym pracownikom welcome book’a lub pierwszych informacji dotyczących kultury firmy oraz warunków pracy, przystępnie opracowane benefity będą dużym atutem.

systemu benefitów dla pracowników w firmie

Jak przedstawić pracownikom najważniejsze benefity? Welcome booki oraz instrukcje dedykowane dla danych systemów kafeteryjnych pomogą poznać ofertę świadczeń dodatkowych.

Komunikowanie systemu benefitów obecnym pracownikom

Odmiennym zagadnieniem jest zadbanie to, aby każdy zatrudniony pracownik otrzymał informacje o benefitach, z których może korzystać. Czasami jest tak, że oferowane dodatki zmieniają się w czasie lub modyfikowane są warunki z korzystania z nich. Jeśli zmianie ulegają dostawcy poszczególnych usług, czy zakres działań, zdarza się, że informacje te nie docierają do pracowników. Jest sytuacją dość powszechną, że firmy weryfikując dopasowanie benefitów do oczekiwań pracowników np. w formie ankiet, dowiadują się, że zakres oferty jest oceniany nisko. Czasami może wynikać to faktycznie z wąskiej oferty lub niewłaściwego jej dopasowania do oczekiwań zatrudnionych osób. Zwykle jednak powodem jest fakt braku bieżącej informacji o tym, jakie możliwości firma oferuje i jak z nich korzystać.

Jeśli pracownicy mają w jednym miejscu zebraną całą ofertę możliwych benefitów i wiedzą, że jeden dostawca zapewnia dostęp do całej kafeterii, będą zawsze na bieżąco z oferowanymi możliwościami. Ujednolicenie przekazu oraz zadbanie o to, aby regularnie przypominać pracownikom o tym, co firma im oferuje jest podstawą do tego, aby korzystali oni efektywnie z tych możliwości, które otrzymują.

Przeczytaj także:

Zobacz, jak platforma Medicover Benefits wspiera efektywne zarządzanie benefitami:

Chcesz usprawnić zarządzanie benefitami w Twojej firmie? Skontaktuj się z nami i przekonaj, jak możemy optymalizować Twoją pracę!

Umów się na spotkanie

Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2024 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: