Wsparcie dla Firm
Wspieramy firmy w realizacji celów HR i biznesowych. Z nami osiągniesz więcej!
Sprawdź ofertęOdpowiedzialne podejście do kwestii środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego pozytywnie wpływa na reputację firm. Mało tego – ma duży finansowy potencjał. Te 3 kwestie składają się na ESG. W artykule przyjrzymy się bliżej samej koncepcji i jej znaczeniu. Lecz najpierw sprawdźmy, co kryje się za tym trzyliterowym skrótem.
ESG to skrót od angielskich słów environmental, social i governance, które oznaczają odpowiednio: środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny. Koncepcja odnosi się do zrównoważonego i odpowiedzialnego prowadzenia biznesu. Chodzi o to, aby w rachunku zysków (i strat) uwzględnić nie tylko kwestie finansowe, ale też wpływ firmy na otoczenie i społeczeństwo.
Co konkretnie składa się na ESG?
Koncepcja ESG zyskuje na znaczeniu z kilku powodów.
Po pierwsze, ze względu na unijną dyrektywę CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). To nowe regulacje Unii Europejskiej rozszerzające obowiązek raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Obejmują one duże przedsiębiorstwa (powyżej 250 pracowników) oraz spółki notowane na giełdzie, wprowadzając bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące ujawniania informacji o wpływie firm na środowisko, społeczeństwo i ład korporacyjny (ESG).
Celem CSRD jest zwiększenie transparentności i porównywalności danych ESG, co ma umożliwić interesariuszom, w tym konsumentom, podejmowanie bardziej świadomych decyzji.
Po drugie, coraz więcej osób zwraca uwagę na czynniki pozafinansowe przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Firmy, które wykazują się odpowiedzialnym podejściem do kwestii ESG, są postrzegane jako bardziej stabilne i mniej ryzykowne. I – w świetle nowej dyrektywy – jako działające zgodnie z prawem. W efekcie strategia ESG staje się kluczowym elementem budowania przewagi konkurencyjnej.
Po trzecie – nie tylko kontrahenci, ale i konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i wymagający. Wybierają produkty i usługi firm, które działają w sposób etyczny i odpowiedzialny. Implementacja strategii ESG przyczynia się więc do poprawy wizerunku marki.
O tym, że i kandydaci szukają miejsc działających zgodnie z ich wartościami, nie musimy wspominać, prawda?
Wiesz już, dlaczego ESG jest ważne. Dotknęliśmy także tematu korzyści, ale chcielibyśmy go pogłębić. Oto lista zalet ESG, które warto mieć z tyłu głowy:
Liczba firm objętych obowiązkiem raportowania ESG zwiększy się od 2025 roku i będzie rosnąć aż do 2028. Zgodnie z najnowszymi przepisami Unii Europejskiej raportowanie niefinansowe będzie obowiązkowe dla wszystkich dużych spółek giełdowych oraz firm zatrudniających powyżej 250 osób.
Już teraz wiele firm decyduje się na dobrowolne raportowanie ESG, widząc w tym szansę na poprawę swojej pozycji konkurencyjnej i zwiększenie transparentności wobec interesariuszy.
Co powinno znaleźć się w sprawozdaniu? Raport ESG powinien zawierać informacje na temat działań firmy w obszarach środowiskowym, społecznym i ładu korporacyjnego. Ponadto należy opisać w nim cele firmy w zakresie ESG oraz postępy w ich realizacji.
Warto wiedzieć, że za pomocą platformy Medicover Benefits łatwo wygenerujesz raporty w formie plików do pobrania – te będą nieocenioną pomocą. Planując strategię ESG pamiętaj o narzędziach, które pozwolą Ci ją realizować i analizować.
Implementacja strategii ESG i jej raportowanie to nie tylko obowiązek, ale przede wszystkim szansa na budowanie długoterminowej wartości organizacji. Firmy, które potrafią skutecznie zintegrować czynniki ESG ze swoją strategią personalną mają największe szanse na sukces w dzisiejszym świecie.
Źródła:
1. Dyrektywa CSRD: www.gov.pl/web/finanse/dyrektywa-o-sprawozdawczosci-przedsiebiorstw-w-zakresie-zrownowazonego-rozwoju-juz-opublikowana
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.