Menu:

Czym jest Employee Value Proposition (EVP) i jakie daje korzyści?

W Polsce obecnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika. To powoduje, że pracodawcy muszą włożyć dużo więcej wysiłku i kreatywności w to, aby pozyskać wartościowych kandydatów. Pracodawcy coraz bardziej świadomie podchodzą do swojego wizerunku, dlatego analizują grupę docelową i jej potrzeby. Chcą kształtować środowisko pracy w swoich firmach tak, aby przyciągało wartościowych pracowników. Jak w tej sytuacji wyróżnić się na tle innych firm?

Czym jest Employee Value Proposition (EVP)?
Employee Value Proposition oznacza działania wizerunkowe odnośnie korzyści oferowanych pracownikom, w zamian za ich zaangażowanie. Dzięki temu możemy przyciągnąć i zatrzymać pracowników na dłużej.

Employee Value Proposition, czym jest EVP?

EVP, czyli employee value proposition jest to propozycja wartości lub oferta wartości dla pracownika. EVP jest częścią działań employer brandingowych, w ramach których dookreśla się:

  • warunki pracy,
  • benefity,
  • sposób, w jaki komunikuje się kulturę pracy i ofertę zatrudnienia swoim pracownikom.

Zazwyczaj są one powiązane z wartościami cenionymi w danej firmie, powinny także wynikać z kultury organizacyjnej.

Dobrze opracowane EVP jest skutecznym narzędziem, które wspiera proces pozyskiwania kandydatów, ale także przyczynia się do budowania zaangażowania osób już zatrudnionych.


Badania Gartnera jasno wskazują, że pracodawcy, którzy potrafią realizować swoje EVP, są w stanie zmniejszyć roczną rotację pracowników o prawie 70 proc. oraz zwiększyć zaangażowanie o prawie 30 proc.


Jak wykorzystać EVP w komunikacji?

Należy rozpocząć od opisania grupy docelowej, dzięki czemu łatwiej można poznać jej potrzeby. Powinno się zestawić ten opis i potrzeby z wartościami i kulturą organizacyjną. Pomocne są także wyniki badań i analiz:

  • ankiety zaangażowania pracowników,
  • satysfakcji zatrudnionych,
  • opinii kandydatów.

Część firm decyduje się również na rozmowy lub spotkania fokusowe z pracownikami. Na podstawie zgromadzonej w ten sposób wiedzy można stworzyć katalog elementów i wybrać spośród nich te charakterystyczne dla danej firmy. Tworząc już końcowy zestaw składowych EVP, warto zrobić analizę konkurencji. Odniesienie się do niej pozwoli „wyłowić” z przygotowanej listy takie elementy, które jednocześnie są znamienne dla organizacji i są wyróżnikiem marki pracodawcy.

Jak powinno wyglądać dobre EVP?

  • Prawdziwość – nie sztuką jest wymyślić elementy, które po prostu będą atrakcyjne dla grupy docelowej. Prawdziwym wyzwaniem jest znaleźć takie, które będą atrakcyjne i jednocześnie będą występować w firmie. Jeśli marka pracodawcy obiecuje kandydatom określone benefity lub styl pracy, a po zatrudnieniu okazuje się, że nie ma to odzwierciedlenia w rzeczywistości, pracownicy szybko doznają rozczarowania.
  • Zwięzłość – ważne, aby poszczególne elementy EVP opisać hasłowo, a następnie każde z nich rozwinąć i wytłumaczyć. Można je opisać bądź przedstawić, cytując wypowiedź pracownika, pracowników lub pokazać za pomocą krótkiego wideo. Chodzi o to, aby było jasne, co poszczególne obszary znaczą dla pracowników i dla firmy.
  • Adaptowalność – nie w każdej branży i nie na każdym stanowisku można zrobić wszystko. Dlatego, przygotowując EVP, należy wybrać takie elementy, które są dostosowane do specyfiki miejsca pracy. Nie da się na przykład wdrożyć pracy zdalnej na linii produkcyjnej czy elastycznych godzin pracy w recepcji.
  • Wyróżnialność i zapamiętywalność – warto wybrać taką formę przekazywania treści – również wizualną, aby była ona charakterystyczna dla marki pracodawcy. Pozwoli to kandydatom kojarzyć wartości z konkretną firmą.
Czym jest evp (employee value proposition)?

Określenie EVP naszej organizacji pomaga przyciągnąć nowego pracownika oraz zwiększyć satysfakcję z pracy. W procesie rekrutacji firmy prześcigają się o najlepszych pracowników, dlatego warto wyróżnić ogłoszenie na tle konkurencji.

Co składa się na EVP?

W ramach EVP możemy wyróżnić 3 poziomy korzyści – ekonomiczne, funkcjonalne, emocjonalne.

Korzyści ekonomiczne

Na najniższym, ekonomicznym poziomie dobieramy takie aspekty, jak wynagrodzenie i benefity, które pracodawca oferuje swoim pracownikom. Są one niezbędne, aby pracownik miał zapewnione podstawowe potrzeby. Kluczowe jest przygotowanie spójnej polityki benefitowej, powiązanej z kulturą organizacyjną i wartościami. Należy tak opisać nasze korzyści, aby wyróżnić się na tle innych firm i pokazać kandydatom realną wartość.

Korzyści funkcjonalne

Korzyści funkcjonalne to:

  • rozwój,
  • czas pracy,
  • zespół.

Warto zastanowić się nad tym, jak pokazać swoje podejście w tym zakresie i czym rzeczywiście się wyróżnić. Samo zadeklarowanie możliwości rozwoju czy pracy w dynamicznym zespole nie zwraca już niczyjej uwagi, a czasami wręcz budzi jedynie uśmiech kandydata. Należy wziąć pod uwagę i określić, co realnie oferujemy i jak komunikować wartość marki pracodawcy.

Korzyści emocjonalne

Najwyżej plasuje się emocjonalne EVP, a czynniki, które jego dotyczą, są najbardziej skuteczne w zakresie budowania silnego i przyciągającego wizerunku pracodawcy. Na tym poziomie pojawia się:

  • kultura organizacyjna,
  • troska o dobrostan pracowników,
  • work-life balance,
  • wizerunek branży i marki,
  • działania CSR.

Dobrostan, dbałość o zdrowie w szerokim ujęciu, miła atmosfera, dostępność benefitów w pracy zdalnej lub hybrydowej oraz możliwość elastycznego dopasowywania oferty do swoich potrzeb, to obecnie jedne z najistotniejszych elementów oferty wartości dla pracownika. Trend ten utrzyma się jeszcze dłuższy czas i będzie się dalej rozwijał wraz z wchodzeniem na rynek pracy kolejnych pokoleń.

Dlatego też warto szukać rozwiązań, które połączą ofertę pracodawcy z potrzebami pracowników. Umiejętne opisane tych elementów pozwoli na włączenie ich do składników EVP i dotarcie do świadomości pracowników i kandydatów na wszystkich 3 poziomach. Warto zwrócić uwagę na to, aby wartości realnie oddawały to, co jest ważne w danej firmie. Kultura organizacyjna musi być jej wyróżnikiem, a nie powieleniem tego, co deklarują inne organizacje.

EVP oparte o holistyczny wellbeing – Medicover Zdrowa Firma

Włączenie w proces tworzenia EVP partnera, który dostarcza wielu rozwiązań, ułatwia zaplanowanie kompleksowego programu dbania o dobrostan pracowników. Poszczególne obszary, z których można korzystać w ramach Medicover Zdrowa Firma pozwalają na zbudowanie EVP na każdym z jego 3 poziomów korzyści:

Poziom korzyści ekonomicznych – spojrzenie na benefity z dużo szerszej perspektywy

  • opieka medyczna, z dostępem do specjalistów, kompleksowych badań i opieki szpitalnej oraz profilaktyki – także w miejscu pracy;
  • pakiety sportowe, które zapewniają dostęp do obiektów sportowych, rekreacyjnych i rozrywkowych;
  • platforma kafeteryjna, która daje możliwość swobodnego wyboru z pakietu korzyści i benefitów przez pracowników.

Poziom korzyści funkcjonalnych – dbałość o rozwój, zespół i pasje

  • szkolenia i programy wspierające: zdrowie psychiczne pracowników, budowanie umiejętności społecznych i osobistych (np. radzenie sobie ze stresem czy odporność na wypalenie zawodowe), kształtowanie zdrowych nawyków w zakresie aktywności fizycznej bądź zdrowego odżywiania;
  • organizowanie eventów firmowych wspierających szeroko pojęte zdrowie pracowników – akcji profilaktycznych, sportowych i innych;
  • umożliwienie i wspieranie pracowników w rozwijaniu pasji;
  • wykorzystanie nowoczesnych narzędzi on-line do budowania kultury doceniania pracowników, poczucia wspólnoty – zwłaszcza w pracy w systemie hybrydowym;
  • wykorzystanie grywalizacji jako nowoczesnej metody motywowania pracowników.

Poziom korzyści emocjonalnych – budowanie kultury organizacyjnej opartej o dobrostan

  • work-life balance kształtowany dzięki zdobywaniu wiedzy i budowaniu nawyków;
  • wizerunek marki pracodawcy, jako dbającej kompleksowo o zdrowie pracowników;
  • możliwość włączania się pracowników w działania charytatywne;
  • świadome budowanie kultury organizacyjnej w oparciu o fizyczne, psychiczne i społeczne zdrowie pracowników.

Złożenie tych poszczególnych elementów w całość to na pewno przyszłość w zakresie budowania pożądanego przez pracowników EVP. Same benefity to nie wszystko, prawdziwą wartością jest kompleksowe zadbanie o dobrostan pracowników. Jeśli więc budujecie swoje EVP, to warto, aby jednym z nich było hasło “Zdrowa Firma” lub nazwana w sposób dopasowany do twojej firmy “dbałość o dobrostan”.

Bibliografia

  1. https://www.gartner.com/en/human-resources/insights/employee-engagement-performance/employee-value-proposition  
Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2024 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: