Proste zarządzanie benefitami pracowniczymi w Twojej firmie!
Pracownicy swobodnie wybierają benefity, zależnie od swoich zainteresowań i bieżących potrzeb.
SPRAWDZAMŚwiat ulega przemianom, które dotykają także HR. Na co muszą być gotowi pracownicy tych działów? Jak wygląda rynek pracy w 2024 roku? Przedstawiamy 12 trendów, które zasługują na uwagę.
Zanim opowiemy o trendach na 2024 rok, warto zrobić niewielką retrospekcję i przywołać główne myśli z poprzedniego roku. Dobrze podsumował je raport Deloitte 2023 Global Human Capital Trends. Jak przedstawiał się HR-owy 2023 rok?
Niewątpliwie ugruntował podejście, według którego miejscem pracy nie zawsze jest biuro. Organizacje i pracownicy coraz lepiej poruszają się w cyfrowym środowisku, dostosowując wewnętrzne regulaminy do potrzeb pracy zdalnej i hybrydowej.
Dyskurs o umiejętnościach przestał być jedynie rozmową, przeszedł do praktyki. Coraz więcej firm zaczęło odchodzić od tradycyjnego modelu zatrudniania opartego na certyfikatach i studiach, na rzecz skupienia się na faktycznych umiejętnościach.
Co ciekawe, wzrosła świadomość dotycząca wykorzystania danych osobowych, przez co organizacje nie tylko wykorzystują je do tworzenia wartości dla siebie (np. talent pool), ale omawiają i negocjują zakres ich wykorzystania z pracownikami, którzy mają w tej sferze własne oczekiwania.
Pracownicy mają coraz większy wpływ na to, jak i gdzie pracują, a jeśli w danym miejscu coś jest nie tak – szukają dalej. W związku z tym pracodawcy coraz częściej koncentrują się na tworzeniu wartości nie tylko dla biznesu i akcjonariuszy, ale także dla pracowników i społeczeństwa. ESG (Environmental Social Governance) to wskaźnik, który może dodać blasku lub położyć się cieniem na firmowym employer brandingu.
Czy trendy HR 2024 to kontynuacja tych obszarów? Sprawdźmy.
Choć raporty i badania skupiają się na różnych obszarach, pewne wnioski są wspólne: zmiana jest faktem. Znajomość trendów pozwoli się na nią przygotować. Na co powinni zwrócić uwagę pracownicy HR?
Postęp technologiczny dotyczy wielu branż, HR nie jest tu wyjątkiem. Według badań – jest wiele do zrobienia. Analiza CIPD, której uczestnikami były osoby zajmujące się obszarem L&D wykazała, że z AI korzysta 5% z nich, a kolejnych 6% zamierza to zrobić w 2024.
Z kolei według Gartnera aż 60% liderów nie rozumie wpływu technologii AI na procesy HR. Dlatego warto edukować, aby zacząć postrzegać sztuczną inteligencję jako szansę, a nie zagrożenie.
AI rewolucjonizuje HR, oferując zaawansowane analizy predykcyjne i pomoc w podejmowaniu decyzji. Już teraz jest wykorzystywane do analizy rotacji, personalizacji ścieżek rozwoju kariery oraz przewidywania narażenia na wypalenie zawodowe. Inteligentne algorytmy pomagają także w selekcji kandydatów, analizując ich dopasowanie do kultury organizacyjnej i wymagań stanowiska.
Ogromna liczba danych w HR sprawia, że pomoc technologii staje się nieoceniona. Narzędzia takie jak systemy zarządzania zasobami ludzkimi (HRMS) i zautomatyzowane systemy rekrutacyjne, czyli ATS-y, stają się standardem, pozwalając na efektywniejsze operowanie procesami. Automatyzacja rutynowych zadań, takich jak śledzenie czasu pracy, zarządzanie urlopami (przeczytaj, jak platforma Medicover może pomóc przy wczasach pod gruszą) czy procesowanie płac pozwala zespołom HR skupić się na strategicznych aspektach pracy, które wymagają ludzkiej kreatywności i szerszego spojrzenia.
Rok 2020 przełamał opory dotyczące pracy zdalnej. Wprawdzie zrobił to przymusem, ale faktem jest, że modele pracy zdalnej 100% i hybrydowej zostały z nami do dzisiaj, ponadto – są istotnym czynnikiem, który determinuje poszukiwania pracy przez niektórych kandydatów.
Warto elastyczny system pracy i potraktować go jak benefit, który wprawdzie wymaga dobrej organizacji, ale poza tym jest praktycznie bezkosztowy.
Raport „2024 Global Human Capital Trends” od Deloitte podkreśla znaczenie benefitów. Bez nich zbudowanie przyjaznego miejsca pracy i osiągnięcie dobrych wyników biznesowych będzie po prostu trudniejsze, ze względu na rosnące znaczenie pracowniczego dobrostanu.
Warto, aby benefity stały się częścią strategii zrównoważonego rozwoju, która obejmuje nie tylko finansowe wynagrodzenie, ale także zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. Takie holistyczne podejście umożliwia na przykład platforma Medicover Benefits, dzięki której pracownicy w kafeterii sami zaprojektują odpowiadający im pakiet świadczeń.
Programy wsparcia psychicznego, warsztaty z zakresu mindfulness i zarządzania stresem oraz dostęp do psychologów i coachów to tylko niektóre z inicjatyw, które są wdrażane w celu wsparcia pracowników. HR gra ważną rolę w destygmatyzacji zdrowia psychicznego, aby szukający pomocy pracownicy czuli się komfortowo.
4WW – 4 days Work Week – to benefit przyszłości i zagadnienie, które już dziś budzi duże emocje. Coraz więcej firm decyduje się na eksperymenty z czterodniowym tygodniem pracy. To sposób na zwiększenie produktywności i zadowolenia pracowników. HR bada wpływ takich zmian na wydajność i angażuje się w dostosowywanie polityk pracy, aby maksymalizować korzyści płynące z krótszego tygodnia.
Przykład płynie z góry. Dlatego inwestycje w rozwój liderów pod kątem budowania silnych zespołów i wspierającej kultury organizacyjnej powinny być priorytetowe. Wszelkie inicjatywy rozwojowe należy projektować tak, aby wspierały ciągły rozwój wymaganych kompetencji i przywództwa. HR odgrywa kluczową rolę w identyfikacji potrzeb rozwojowych i projektowaniu odpowiednich programów.
HR coraz częściej jest zaangażowany w kształtowanie strategii biznesowej, zarządzanie zmianą i kulturą organizacyjną, co wymaga głębszego zrozumienia biznesu i umiejętności analitycznych. Co ciekawe, według AIHR to HR będzie odpowiedzialny za wsparcie firm we wdrażaniu rozwiązań przyjaznych klimatycznie.
Fenomen „Wielkiej Rezygnacji”, czyli masowego odchodzenia pracowników w poszukiwaniu lepszych możliwości, niestety nadal ma się dobrze (podobnie jak prezenteizm). To zmusza HR do przemyślenia strategii zatrudnienia i uszczelnienia retencji. Działy HR muszą skupić się na audytach, które pozwolą zrozumieć przyczyny rotacji i zaprojektować strategie, które zwiększą zaangażowanie i satysfakcję pracowników.
Raport „Future®2024” podkreśla rosnącą rolę HR w promowaniu inkluzywności w miejscu pracy, a także zaopiekowaniu się różnicami pokoleniowymi. Bez tego stworzenie bezpiecznego, sprawiedliwego środowiska pracy będzie niemożliwym do wykonania zadaniem.
W raporcie podkreśla się, że organizacje, które efektywnie zarządzają różnorodnością, zyskują przewagę konkurencyjną, stając się bardziej innowacyjne i elastyczne w obliczu zmieniającego się rynku.
HR to branża czuła nie tylko na zmiany gospodarcze – poruszają ją także przemiany społeczne i klimatyczne. Coraz popularniejszy jest trend „climate quitters”, czyli osób, które odchodzą z dotychczasowych firm i poszukują miejsc pracy, dla których ekologia stanowi dużą wartość.
Tempo zmian sprawia, że zapotrzebowanie na nowe umiejętności staje się coraz większe. Dlatego organizacje kładą coraz większy nacisk na reskilling i upskilling, czyli zdobywanie i rozwój nowych umiejętności. Wpisuje się to w kolejny ważny trend, tzw. „quiet hiring” – polega na zdobywaniu nowych talentów do organizacji, ale bez ogłaszania jawnej rekrutacji.
Wiele wskazuje na to, że w 2024 roku rynek pracy będzie stał pod znakiem rozwoju technologii i automatyzacji. W efekcie wpłynie to na transformację istniejących stanowisk pracy oraz stworzenie nowych specjalizacji, szczególnie w obszarze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.
Zmiany demograficzne i społeczno-ekonomiczne, takie jak dłuższa aktywność zawodowa i współpraca międzypokoleniowa, będą wymagać od liderów zarządzania różnorodnością. Coraz większe znaczenie dla pracowników będą miały kwestie związane z dobrostanem psychicznym, równowagą między życiem zawodowym a prywatnym oraz możliwościami rozwoju i przekwalifikowania w ramach obecnej organizacji.
Źródła:
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.