Offboarding pozwala na profesjonalne rozliczenie się z pracownikiem, zebranie cennych opinii oraz utrzymanie pozytywnej relacji, która może przynieść korzyści w przyszłości.
Offboarding pracownika to proces formalnego zakończenia współpracy między pracownikiem a pracodawcą. Obejmuje zarówno działania administracyjne, takie jak rozliczenie dokumentów czy zwrot firmowego sprzętu, jak i działania mające na celu przekazanie obowiązków oraz zapewnienie pozytywnego zakończenia relacji zawodowych. W dobrze przeprowadzonym offboardingu ważne są zarówno aspekty formalne, jak i budowanie wizerunku pracodawcy jako organizacji dbającej o swoich pracowników nawet po zakończeniu współpracy.
Offboarding jest kluczowym elementem cyklu życia pracownika w firmie, który ma istotne znaczenie zarówno dla organizacji, jak i odchodzącego pracownika. Dobrze przeprowadzony offboarding pozwala utrzymać płynność operacyjną firmy poprzez skuteczne przekazanie obowiązków, wzmocnić employer branding dzięki profesjonalnemu zakończeniu współpracy oraz uzyskać wartościową informację zwrotną (exit interview).
Jest to wieloetapowy proces, który powinien być dokładnie zaplanowany i przeprowadzony w sposób profesjonalny. Celem jest zapewnienie płynności operacyjnej, pozytywne zakończenie współpracy oraz zebranie wartościowych informacji, które mogą pomóc w poprawie środowiska pracy.
1. Przyjęcie wypowiedzenia i rozmowa z pracownikiem
Proces offboardingu pracownika rozpoczyna się od przyjęcia wypowiedzenia przez pracodawcę lub przekazania informacji o zakończeniu współpracy, np. w wyniku decyzji pracodawcy. Ważnym elementem jest pierwsza rozmowa z pracownikiem, podczas której:
Celem tej rozmowy jest ustalenie szczegółów rozstania oraz zapewnienie profesjonalnego i spokojnego przebiegu procesu.
2. Przekazanie informacji zespołowi
Po ustaleniu szczegółów z pracownikiem ważne jest poinformowanie zespołu o nadchodzących zmianach, m.in.:
3. Przekazanie obowiązków
Aby uniknąć zakłóceń w pracy firmy, kluczowe jest odpowiednie przekazanie obowiązków odchodzącego pracownika:
4. Formalności
5. Exit interview
Rozmowa końcowa pozwalająca firmie na uzyskanie szczerej informacji zwrotnej od pracownika.
6. Zwrot firmowego sprzętu i zakończenie dostępu
Firma powinna zadbać o odebranie wszystkich zasobów i zabezpieczenie danych:
7. Podziękowanie za współpracę
Zakończenie współpracy w przyjaznej atmosferze jest istotne zarówno dla odchodzącego pracownika, jak i firmy. Podziękowanie może przybrać różne formy:
W przypadku pracy zdalnej offboarding może odbywać się online. Kluczowe elementy tego procesu obejmują:
Zdalny offboarding wymaga większej organizacji i dostępu do narzędzi umożliwiających bezproblemowe zakończenie współpracy.
Narzędzi wspierających offboarding, szczególnie ten zdalny to, m.in.:
Sprawdź również:
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.