/ Pracownicy

Jak skutecznie zarządzać zespołem? Dobry lider w Twojej firmie

pPrzedsibiorcy-potrzebuj-skutecznoci-w-zarzdzaniu-zespoem-Na-ostateczny-wynik-skada-si-wiele-czynnikw-ale-fundamentaln-rol-odgrywa-jednak-efektywny-i-dobry-lider-ktry-synonimicznie-bdzie-zarwno-uczcym-si-i-nauczycielem-dobrym-suchaczem-inicjatorem-or...

Przedsiębiorcy potrzebują skuteczności w zarządzaniu zespołem. Na ostateczny wynik składa się wiele czynników, ale fundamentalną rolę odgrywa jednak efektywny i dobry lider, który synonimicznie będzie zarówno uczącym się i nauczycielem, dobrym słuchaczem ,inicjatorem oraz osobą otwartą na zmiany.

Jaki powinien być lider?

Na tak zadane pytanie, próbowali odpowiedzieć twórcy i realizatorzy badania Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy”. Według młodych respondentów, którzy dopiero rozpoczynają swoją zawodową przygodę, odpowiednie kompetencje tj. zdolności przywódcze lidera są istotne aż dla 60% przyszłych pracowników. Podkreślili oni również (ex aequo), że nie bez znaczenia pozostają cechy takie jak:

  • wspieranie rozwoju i umiejętność inspirowania pracowników (44%);
  • odpowiednie zabezpieczenie przyszłości organizacji (44%).

„Postcovidowa” rzeczywistość, wymusiła na wielu firmach przyjęcie nowych a nierzadko nieznanych lub mało poznanych do tej pory rozwiązań. W praktyce wiadomo już, jak istotny jest dla przedsiębiorstw czynnik ludzki, który pomaga opracowywać cele, potencjał i perspektywę rozwoju nawet w mało sprzyjających i nieprzewidywalnych warunkach kryzysu.

Ostatnie miesiące pokazały, jaka siła drzemie w dobrze prosperującym zespole, na którego sukces składa się również mocna pozycja lidera w firmie.

Moralne przywództwo – kompetencje vs. wzorce społeczne

Raport „State of Moral Leadership in Business 2020” przeprowadzony przez The HOW Institute for Society dowodzi, że blisko 50% ankietowanych (pracowników, menagerów, kadry kierowniczej) rozważyłaby odejście z miejsca pracy, gdyby ich firmowy lider nie wykazywałby się moralnym przywództwem.

Już kilkanaście lat temu udowodniono, że ludzie oceniają innych w swoim otoczeniu w dwóch wymiarach – skuteczności i moralności. W realiach zawodowych pierwsza cecha odnosząca się do zaradności, sprawności czy inteligencji lidera, jest oceniana niżej niż w przypadku wzorców społecznych: uczciwości, odpowiedzialności czy bycia w oczach pracowników potencjalnym „zdrajcą” lub „cwaniaczkiem” wykorzystującym innych do realizacji swoich celów[1].

Learning agility w praktyce

Jedną z odpowiedzi na pytanie „jaki powinien być lider” jest zyskująca na popularności koncepcja zwinności uczenia się – learning agility. Stosowana w zarządzaniu zasobami ludzkimi, służy do podejmowania decyzji o talentach i rozwoju osób o wysokim potencjale. To dzięki założeniom learning agility, można odpowiednio stosować i mierzyć sukces lidera.

Przestrzeganie zasad koncepcji – stworzonego pierwotnie przez środowisko programistów IT definicji „agile” – obejmuje m.in.:

  • otwartość na zmiany: wpływ na budowanie konkurencyjności swojej i klientów, dostosowywanie do zmieniających się warunków pracy;
  • motywujące środowisko pracy: praktykowanie skutecznego feedbacku, wzajemny szacunek pracowników względem siebie, efektywna współpraca zespołowa;
  • ciągłe doskonalenie: analizowanie możliwości, optymalizacja, monitoring realizowanych prac.

Dobre przywództwo – rola i cechy dobrego lidera

Psychologowie wskazują na kilka cech osobowości, które predysponują pracownika do stania się liderem – zwłaszcza dobrym. Nie oznacza to jednak, że brak określonego charakteru skreśla możliwości przywódcze. Ważne, aby świadomość drzemiącego potencjału pociągnęła za sobą czyny: samodoskonalenie, podnoszenie kwalifikacji, szlifowanie kompetencji.

Rolą lidera zespołu w firmie jest m.in. kreowanie rozwiązań, planowanie działań, kierowanie i zarządzaniem potencjałem ludzkim. Tu nie bez znaczenia pozostaje otwarty umysł na zmiany, innowacyjność, kreatywność i umiejętności perspektywicznego patrzenia w przyszłość firmy – krótko i dalekosiężnej.

Sytuacja epidemiczna w kraju i na świecie pokazała, jak ważny dla organizacji, sukcesu i względnej stabilności jest czynnik ludzki. Przedsiębiorcy potrzebują osób, których przywództwo potrafi przezwyciężyć nawet najmniej spodziewane sytuacje. Otwartość na nowe doświadczenia, empatia, szybkość w podejmowaniu działań – to tylko początek tego, co wiąże się z dobrym przywództwem.

Raport The HOW Institute for Society dowiódł silnej zależności pomiędzy określonymi zachowaniami przywódczymi a byciem uznanym za skutecznego, dobrego lidera w trakcie kryzysu. Wyróżniono:

  • pielęgnowanie poczucia nadziei na przyszłość;
  • wyjaśnianie decyzji w kontekście celu organizacji;
  • słuchanie i uczenie się z perspektyw, które podważają założenia[2].

Osoba zarządzająca organizacją, ludźmi, projektami – dobry lider, to osoba:

  • sumienna;
  • przychylnie nastawiona do zespołu;
  • ekstrawertyczna;
  • łatwo wyrażająca oczekiwania, myśli i uczucia;
  • mająca silną potrzebę działania, tworzenia, kształtowania;
  • aktywnie uczestnicząca w życiu społecznym.

Lider w kryzysie

W trakcie pandemii zaobserwowano, że pracownicy są w stanie wykorzystać swój potencjał w różnych obszarach i zapewnić organizacji długofalową możliwość rozwoju, czego liderzy mogli nie być świadomi[3]

 

Cechy przywódcze nierzadko ujawniły się lub w pełni ukształtowały w trakcie kryzysu epidemicznego, kiedy to przedsiębiorstwa potrzebowały realizować swoje założenia w atmosferze nieznanego dotąd problemu. To dzięki liderom udało się ujarzmić widmo zastoju lub biznesowej zapaści. Wielu pracowników sprostało wykonywaniu zawodowych obowiązków, łącząc życie zawodowe i prywatne.

Hybrydowość stała się powszechna – ludzie i organizacje wytyczały nowe ścieżki i punkty docelowe, aby niejednokrotnie osiągać zaskakująco pozytywne rezultaty.

Obecnie, dobrym liderem jest osoba, która kieruje się w swojej codziennej pracy podejściem partnerskim, zindywidualizowanym, nastawionym na cele z jednoczesnym uwzględnieniem potrzeb pracownika. Fundamentalnym elementem łączącym cele firmy, jest kultura organizacji, do której odnoszą się kluczowe (nie tylko w kryzysie) kwestie wartości tj. wzajemne zaufanie, poczucie sensu pracy czy empatia.

Raport firmy House of Skills „Trendy w rozwoju pracowników 2021” podkreśla rolę czytelnej komunikacji interpersonalnej w nowej, hybrydowej rzeczywistości oraz integracji wartości kultury organizacyjnej z pracowniczą potrzebą przynależności (i jej poczucia) do firmy i zespołu. Obecnie jeszcze mocniej niż kiedyś, istotna wydaje się być rola dobrego lidera – kapitana statku na wzburzonym falami oceanie…

Medicover Benefits – wspieramy dobrych liderów

Z analizy raportów „Global Human Capital Trends” przeprowadzonych przez firmę Deloitte wynika, że wśród najczęściej występujących globalnych trendów HR w latach 2011-2021, na miejscu trzecim uplasowało się „przywództwo”. Zauważono znaczącą rolę liderów i ich wpływ na rozwój przedsiębiorstwa.

Programy lojalnościowe oferowane firmom w postaci platformy kafeteryjnej to szereg korzyści i gotowych rozwiązań. Wspieramy pracodawców, kształtując politykę benefitową. Nasze programy uznaniowe skierowane są zarówno do liderów jak i każdego zespołu pracowników w Twojej firmie.

Dzięki Medicover Benefits:

  • wspierasz pozytywne środowisko pracy;
  • wpływasz na integracje w zespole
  • kreujesz zwinność lidera i całego zespołu;
  • zachęcasz menedżerów do współdziałania, wyrażania opinii i uznania za dobrze wykonaną pracę;
  • wskazujesz możliwości a w tym realizację procesów doskonalenia;

Platforma Medicover Benefits oferuje liderom:

  • voucher na Cyber Teachers Live od Berlitz – w strefie benefitowych kursów i szkoleń;
  • kompleksowe kursy z Lagunita Education – partnerem dbającym o rozwój Twojego zespołu;
  • nowoczesne kursy i samouczki z Excela, Accessa, VBA oraz Java i PHP od ZłoteKursy.pl;
  • kod zakupowe na kursy językowe od: pl, NovaKid, eduweb.pl, EAP24 i ESKK.

 

[1] Badania amerykańskich psychologów: Seymoura Rosenberga, Carnota Nelsona i Pathe S. Vivekanathana, w Polsce: przez prof. Bogdana Wojciszke; https://kadry.infor.pl/kadry/hrm/szkolenia_i_rozwoj/110141,Moralne-przywodztwo-lekiem-na-spowolnienie-gospodarcze.html

[2] https://www.businesswire.com/news/home/20200625005241/en/The-HOW-Institute-for-Society-Identifies-Urgent-Need-for-Moral-Leadership

[3] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-trendy-hr-2021.html

 

Źródła:

https://www.businesswire.com/news/home/20200625005241/en/The-HOW-Institute-for-Society-Identifies-Urgent-Need-for-Moral-Leadership

https://thehowinstitute.org/moral-leadership-report-2020/

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/przywodztwo-i-dzialy-HR-najwyzszy-czas-na-nowe-rozdanie.html

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/covid-przywodztwo-w-czasie-pandemi-zarzadzanie-kryzys.html

https://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/8075006,raport-trendy-hr-2021.html

https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/liderzy-na-miare-covid-19-jakie-cechy-nabraly-na-znaczeniu,80640.html

https://kadry.infor.pl/kadry/hrm/szkolenia_i_rozwoj/110141,Moralne-przywodztwo-lekiem-na-spowolnienie-gospodarcze.html

https://www.researchgate.net/publication/321438460_Learning_agility_Its_evolution_as_a_psychological_construct_and_its_empirical_relationship_to_leader_success

https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0021-9010.87.3.530

https://efektywnyhr.pl/trendy-hr-na-przestrzeni-lat-2011-2021/