Jak skutecznie zarządzać zespołem? Dobry lider w Twojej firmie

Przedsiębiorcy potrzebują skuteczności w zarządzaniu zespołem. Na ostateczny wynik składa się wiele czynników, ale fundamentalną rolę odgrywa jednak efektywny i dobry lider, który synonimicznie będzie zarówno uczącym się i nauczycielem, dobrym słuchaczem ,inicjatorem oraz osobą otwartą na zmiany.
Jaki powinien być lider?
Na tak zadane pytanie, próbowali odpowiedzieć twórcy i realizatorzy badania Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy”. Według młodych respondentów, którzy dopiero rozpoczynają swoją zawodową przygodę, odpowiednie kompetencje tj. zdolności przywódcze lidera są istotne aż dla 60% przyszłych pracowników. Podkreślili oni również (ex aequo), że nie bez znaczenia pozostają cechy takie jak:
- wspieranie rozwoju i umiejętność inspirowania pracowników (44%);
- odpowiednie zabezpieczenie przyszłości organizacji (44%).
„Postcovidowa” rzeczywistość, wymusiła na wielu firmach przyjęcie nowych a nierzadko nieznanych lub mało poznanych do tej pory rozwiązań. W praktyce wiadomo już, jak istotny jest dla przedsiębiorstw czynnik ludzki, który pomaga opracowywać cele, potencjał i perspektywę rozwoju nawet w mało sprzyjających i nieprzewidywalnych warunkach kryzysu.
Ostatnie miesiące pokazały, jaka siła drzemie w dobrze prosperującym zespole, na którego sukces składa się również mocna pozycja lidera w firmie.
Moralne przywództwo – kompetencje vs. wzorce społeczne
Raport „State of Moral Leadership in Business 2020” przeprowadzony przez The HOW Institute for Society dowodzi, że blisko 50% ankietowanych (pracowników, menagerów, kadry kierowniczej) rozważyłaby odejście z miejsca pracy, gdyby ich firmowy lider nie wykazywałby się moralnym przywództwem.
Już kilkanaście lat temu udowodniono, że ludzie oceniają innych w swoim otoczeniu w dwóch wymiarach – skuteczności i moralności. W realiach zawodowych pierwsza cecha odnosząca się do zaradności, sprawności czy inteligencji lidera, jest oceniana niżej niż w przypadku wzorców społecznych: uczciwości, odpowiedzialności czy bycia w oczach pracowników potencjalnym „zdrajcą” lub „cwaniaczkiem” wykorzystującym innych do realizacji swoich celów[1].
Learning agility w praktyce
Jedną z odpowiedzi na pytanie „jaki powinien być lider” jest zyskująca na popularności koncepcja zwinności uczenia się – learning agility. Stosowana w zarządzaniu zasobami ludzkimi, służy do podejmowania decyzji o talentach i rozwoju osób o wysokim potencjale. To dzięki założeniom learning agility, można odpowiednio stosować i mierzyć sukces lidera.
Przestrzeganie zasad koncepcji – stworzonego pierwotnie przez środowisko programistów IT definicji „agile” – obejmuje m.in.:
- otwartość na zmiany: wpływ na budowanie konkurencyjności swojej i klientów, dostosowywanie do zmieniających się warunków pracy;
- motywujące środowisko pracy: praktykowanie skutecznego feedbacku, wzajemny szacunek pracowników względem siebie, efektywna współpraca zespołowa;
- ciągłe doskonalenie: analizowanie możliwości, optymalizacja, monitoring realizowanych prac.

Dobre przywództwo – rola i cechy dobrego lidera
Psychologowie wskazują na kilka cech osobowości, które predysponują pracownika do stania się liderem – zwłaszcza dobrym. Nie oznacza to jednak, że brak określonego charakteru skreśla możliwości przywódcze. Ważne, aby świadomość drzemiącego potencjału pociągnęła za sobą czyny: samodoskonalenie, podnoszenie kwalifikacji, szlifowanie kompetencji.
Rolą lidera zespołu w firmie jest m.in. kreowanie rozwiązań, planowanie działań, kierowanie i zarządzaniem potencjałem ludzkim. Tu nie bez znaczenia pozostaje otwarty umysł na zmiany, innowacyjność, kreatywność i umiejętności perspektywicznego patrzenia w przyszłość firmy – krótko i dalekosiężnej.
Sytuacja epidemiczna w kraju i na świecie pokazała, jak ważny dla organizacji, sukcesu i względnej stabilności jest czynnik ludzki. Przedsiębiorcy potrzebują osób, których przywództwo potrafi przezwyciężyć nawet najmniej spodziewane sytuacje. Otwartość na nowe doświadczenia, empatia, szybkość w podejmowaniu działań – to tylko początek tego, co wiąże się z dobrym przywództwem.
Raport The HOW Institute for Society dowiódł silnej zależności pomiędzy określonymi zachowaniami przywódczymi a byciem uznanym za skutecznego, dobrego lidera w trakcie kryzysu. Wyróżniono:
- pielęgnowanie poczucia nadziei na przyszłość;
- wyjaśnianie decyzji w kontekście celu organizacji;
- słuchanie i uczenie się z perspektyw, które podważają założenia[2].
Osoba zarządzająca organizacją, ludźmi, projektami – dobry lider, to osoba:
- sumienna;
- przychylnie nastawiona do zespołu;
- ekstrawertyczna;
- łatwo wyrażająca oczekiwania, myśli i uczucia;
- mająca silną potrzebę działania, tworzenia, kształtowania;
- aktywnie uczestnicząca w życiu społecznym.
Lider w kryzysie
W trakcie pandemii zaobserwowano, że pracownicy są w stanie wykorzystać swój potencjał w różnych obszarach i zapewnić organizacji długofalową możliwość rozwoju, czego liderzy mogli nie być świadomi[3]
Cechy przywódcze nierzadko ujawniły się lub w pełni ukształtowały w trakcie kryzysu epidemicznego, kiedy to przedsiębiorstwa potrzebowały realizować swoje założenia w atmosferze nieznanego dotąd problemu. To dzięki liderom udało się ujarzmić widmo zastoju lub biznesowej zapaści. Wielu pracowników sprostało wykonywaniu zawodowych obowiązków, łącząc życie zawodowe i prywatne.
Hybrydowość stała się powszechna – ludzie i organizacje wytyczały nowe ścieżki i punkty docelowe, aby niejednokrotnie osiągać zaskakująco pozytywne rezultaty.
Obecnie, dobrym liderem jest osoba, która kieruje się w swojej codziennej pracy podejściem partnerskim, zindywidualizowanym, nastawionym na cele z jednoczesnym uwzględnieniem potrzeb pracownika. Fundamentalnym elementem łączącym cele firmy, jest kultura organizacji, do której odnoszą się kluczowe (nie tylko w kryzysie) kwestie wartości tj. wzajemne zaufanie, poczucie sensu pracy czy empatia.
Raport firmy House of Skills „Trendy w rozwoju pracowników 2021” podkreśla rolę czytelnej komunikacji interpersonalnej w nowej, hybrydowej rzeczywistości oraz integracji wartości kultury organizacyjnej z pracowniczą potrzebą przynależności (i jej poczucia) do firmy i zespołu. Obecnie jeszcze mocniej niż kiedyś, istotna wydaje się być rola dobrego lidera – kapitana statku na wzburzonym falami oceanie…

Medicover Benefits – wspieramy dobrych liderów
Z analizy raportów „Global Human Capital Trends” przeprowadzonych przez firmę Deloitte wynika, że wśród najczęściej występujących globalnych trendów HR w latach 2011-2021, na miejscu trzecim uplasowało się „przywództwo”. Zauważono znaczącą rolę liderów i ich wpływ na rozwój przedsiębiorstwa.
Programy lojalnościowe oferowane firmom w postaci platformy kafeteryjnej to szereg korzyści i gotowych rozwiązań. Wspieramy pracodawców, kształtując politykę benefitową. Nasze programy uznaniowe skierowane są zarówno do liderów jak i każdego zespołu pracowników w Twojej firmie.
Dzięki Medicover Benefits:
- wspierasz pozytywne środowisko pracy;
- wpływasz na integracje w zespole
- kreujesz zwinność lidera i całego zespołu;
- zachęcasz menedżerów do współdziałania, wyrażania opinii i uznania za dobrze wykonaną pracę;
- wskazujesz możliwości a w tym realizację procesów doskonalenia;
Platforma Medicover Benefits oferuje liderom:
- voucher na Cyber Teachers Live od Berlitz – w strefie benefitowych kursów i szkoleń;
- kompleksowe kursy z Lagunita Education – partnerem dbającym o rozwój Twojego zespołu;
- nowoczesne kursy i samouczki z Excela, Accessa, VBA oraz Java i PHP od ZłoteKursy.pl;
- kod zakupowe na kursy językowe od: pl, NovaKid, eduweb.pl, EAP24 i ESKK.
[1] Badania amerykańskich psychologów: Seymoura Rosenberga, Carnota Nelsona i Pathe S. Vivekanathana, w Polsce: przez prof. Bogdana Wojciszke; https://kadry.infor.pl/kadry/hrm/szkolenia_i_rozwoj/110141,Moralne-przywodztwo-lekiem-na-spowolnienie-gospodarcze.html
[2] https://www.businesswire.com/news/home/20200625005241/en/The-HOW-Institute-for-Society-Identifies-Urgent-Need-for-Moral-Leadership
[3] https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/raport-trendy-hr-2021.html
Źródła:
https://thehowinstitute.org/moral-leadership-report-2020/
https://serwisy.gazetaprawna.pl/praca-i-kariera/artykuly/8075006,raport-trendy-hr-2021.html
https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0021-9010.87.3.530
https://efektywnyhr.pl/trendy-hr-na-przestrzeni-lat-2011-2021/