Menu:

Wellbeing – na czym polega i jak wprowadzić go w firmie?

Dbałość o zdrowie psychiczne pracowników to nieodłączny element funkcjonowania każdej organizacji. Programy prozdrowotne, poczucie dobrostanu, zadowolenie i radość z życia oraz poczucie bezpieczeństwa finansowego zwiększają zaangażowanie pracownika. Co tak właściwie oznacza wellbeing oraz jak wprowadzić go w firmie?

Wellbeing
Wellbeing w firmie to nic innego jak zarządzanie zasobami ludzkimi, a dokładniej dbanie o stan psychiczny oraz fizyczny wśród swoich pracowników. Wellbeing zmniejsza ryzyko wypalenia zawodowego.

Czym jest wellbeing?

Wellbeing w ogólnym tłumaczeniu oznacza dobrostan, czyli dobre samopoczucie. Natomiast wellbeing w pracy opiera się na satysfakcji z pracy, co przekłada się na samopoczucie pracownika i jego efektywność. Na wellbeing pracownika mają wpływ takie czynniki jak:

  • docenienie,
  • poczucie bezpieczeństwa,
  • możliwości rozwoju,
  • motywacja,
  • radzenie sobie z sytuacjami stresowymi,
  • dobra atmosfera oparta na zgranym zespole.

Na wellbeing, składają się wszystkie rzeczy, które są ważne dla każdego z nas, oraz ich wpływ na to, w jaki sposób doświadczamy naszego życia. Zatem wellbeing pracownika będzie czymś więcej niż work-life balance i atrakcyjne benefity.

Wellbeing w definicjach

Instytut Gallupa na podstawie badań wskazuje na 5 istotnych elementów tworzących wellbeing. Ludzie mają poczucie zadowolenia i poczucie spełnienia w życiu codziennym, gdy:

  1. lubią to, co robią na co dzień (sens);
  2. mają w swoim życiu znaczące przyjaźnie (relacje);
  3. dobrze zarządzają swoimi pieniędzmi (finanse);
  4. cieszą się zdrowiem i życiową energią (stan fizyczny/zdrowie);
  5. podoba się im otoczenie, w którym mieszkają, pracują, żyją (przynależność do społeczności).

Naukowcy podkreślają, że na dobre samopoczucie i zadowolenie wpływają również inne czynniki: pozytywne emocje, zaangażowanie, poczucie znaczenia oraz osiągnięcia i ich docenianie. [3]

Pojęcie wellbeing wykracza więc poza to, co jak pokazują doświadczenia, zwykle w firmie oferuje się zatrudnionym.

Jak zadbać o dobre samopoczucie pracownika?

Weźmy pod uwagę oczekiwania pracowników oraz to, jak są spełniane (celowo pominiemy wellbeing finansowy).

Wellbeing fizyczny

Dobre samopoczucie zależy przede wszystkim od zdrowia, zatem zdrowie pracowników powinno być priorytetem. Firmy decydują się na różne rozwiązania.

Najpopularniejszymi są prywatna opieka medyczna, w tym badania profilaktyczne, oraz pakiety sportowe. Wysiłek fizyczny pozwala się odstresować, poprawia nastrój. Zajęcia sportowe sprzyjają integracji i promują zdrowy styl życia.

Bardzo dobre efekty przynosi profilaktyka zdrowotna w zakresie odżywiania. Można organizować warsztaty zdrowego odżywiania, spotkania z dietetykami, a w firmie postawić automaty ze zdrowymi przekąskami.

Wellbeing zawodowy

Dbanie o rozwój zawodowy pracownika jest szczególnie ważny, ponieważ daje to organizacji realne korzyści. Szacuje się, że pracownicy korzystają ze szkoleń i kursów zawodowych (35 proc.), kursów językowych (23 proc.) oraz z finansowania dodatkowej edukacji (16 proc.). Można jeszcze zatroszczyć się o rozwój pracowników, oferując im coaching, mentoring i pracę z liderami. I postarać się, by w pracy znaleźli poczucie sensu. Wtedy zwiększy się również zadowolenie.

Wellbeing emocjonalny

Przyjazna atmosfera pracy, budowanie odporności psychicznej, świadomość emocji i umiejętność ich kontrolowania są dzisiaj bardzo potrzebne. To wręcz konieczność.

Stąd coraz częstsze w biurach pokoje relaksu, muzyka czy gry dające możliwość rozrywki i odpoczynku oraz aktywne formy pomocy:

  • wsparcie psychologiczne,
  • warsztaty z komunikacji interpersonalnej,
  • zajęcia radzenia sobie ze stresem oraz z technik relaksujących.

Dobrze, by pracownik miał możliwość właściwego odpoczynku po pracy. W gronie najbliższych: rodziny, przyjaciół. Firmy oferują takie benefity, jak: bilety do kina, teatru, na imprezy kulturalne. To zachęca do wyjścia z domu i udziału w życiu społecznym, którego w ostatnich czasach bardzo brakowało.

Wellbeing w społeczności

Pozytywny kontakt z otoczeniem, dobra atmosfera w miejscu pracy oraz duma z przynależności do organizacji. Firmy umieszczają zieleń w miejscu pracy i zapraszają pracowników do aranżowania wspólnej przestrzeni. Tworzą takie miejsce pracy, które będzie dla zatrudnionych ważne pod wieloma względami. Wspierają inicjatywy pracownicze i akcje charytatywne, a to pozwala na budowanie poczucia wspólnoty.

Holistyczne podejście

Wydaje się, że aby zadbać o wellbeing pracowników, o ich dobre samopoczucie, pracodawca ma ogrom zadań do wykonania. Jeśli chce zastosować takie holistyczne podejście i zapewnić ludziom dobre samopoczucie we wszystkich wymienionych obszarach, potrzebuje sztabu specjalistów w zespołach HR? Czy to prawda? Nie, gdyż istnieją programy wellbeing.

Wellbeing oznacza dobry kontakt ze współpracownikami oraz budowanie poczucia wartości pracowników.

Wellbeing oznacza dobry kontakt ze współpracownikami oraz budowanie poczucia wartości pracowników.

Programy wellbeing w organizacji

Programy wellbeing to złożone działania, które mają na celu budowanie dobrego samopoczucia pracowników. Założeniem tych programów jest dopasowanie do potrzeb i możliwości danej organizacji. Popularny jest model oferujący benefity w systemie kafeteryjnym. Pracodawca decyduje się na program, a każdy pracownik wybiera dla siebie to, co go interesuje. Inny model to różnorodne akcje organizowane w firmie, nawet podczas pracy: badania profilaktyczne, zajęcia sportowe i integracyjne, warsztaty.

Jedno jest pewne: każdy człowiek jest inny i nie ma dwóch takich samych organizacji… więc oferowanie tych samych benefitów to przeszłość. Należy brać pod uwagę różnorodność pracowników i ich potrzeb.

Co wpływa dobrostan pracownika w miejscu pracy?

Wyniki badań prowadzonych przez Instytut Gallupa pokazały, że dobre samopoczucie pracownika ściśle wiąże się z efektami biznesowymi.

Osoby pracujące w miejscach, gdzie kultura organizacji pozostawia wiele do życzenia, poziom stresu jest wysoki, brakuje otwartości i dobrej komunikacji, ale także i wyzwań, gdzie kreatywność nie zawsze jest doceniana, potrzeby pracowników traktuje się po macoszemu, a zdrowie nie jest priorytetem, mają nikłe poczucie dobrostanu.

Pracownicy, których potrzeby nie są uwzględniane:

  • częściej biorą zwolnienia z powodu stanu zdrowia, co zmniejsza wydajność i powoduje straty finansowe;
  • częściej zmieniają pracę, co zwiększa koszty zatrudniania i przeszkolenia nowych pracowników;
  • gorzej znoszą wszelkie zmiany, a przecież są one nieodłącznym elementem biznesu;
  • rzadziej angażują się społecznie, biorą udział w wolontariatach, przekazują darowizny.

Z drugiej strony, w organizacji, która troszczy się o wellbeing, wzrasta zaangażowanie i efektywność pracowników, natomiast zmniejszają się: ich absencja i rotacja oraz koszty pracy.

Według Health Enhancement Research Organization pracownicy, którzy prowadzą zdrowy tryb życia, są o 25 proc. bardziej produktywni, ich absencja spada nawet o 27 proc., a zaangażowanie wzrasta o około 15 proc.

Według badań Światowej Organizacji Zdrowia właściwe odżywianie może zwiększyć wydajność pracy nawet o 20 proc. Pracodawca nie ma wpływu na to, co je pracownik w ciągu dnia, może jednak promować odpowiednie nawyki żywieniowe. O zbawiennym wpływie sportu na zdrowie i efektywność pracowników, pisano już wiele razy.

Workplace strategy a efektywność pracowników

“Workplace strategy” włącza miejsce pracy do kategorii elementów strategicznych i uznaje jego wpływ na wyniki biznesowe firmy. Jeśli ta strategia jest dobrze opracowana, pieniądze włożone w poprawę warunków pracy i wellbeing, zwracają się z naddatkiem.

Inwestycja w działania prozdrowotne przynosi 2,5-krotny zwrot. Warto więc dostosować miejsce pracy i zarządzać nim, uwzględniając nie tylko cele i założenia przedsiębiorstwa, ale także różnorodność pracowników i ich potrzeb.

O Medicover Benefits w praktyce

Medicover Benefits oferuje platformę benefitową w systemie kafeteryjnym oraz programy wellbeing. Ma również wiele doświadczeń w tworzeniu i we wdrożeniach takich programów.

Natomiast Medicover Polska, w ramach projektu Zdrowa Firma, promuje nowe podejście do dbania o zdrowie pracowników – kluczowy element wellbeingu.

Bibliografia:

  1. The Five Essential Elements of Well-Being (gallup.com)
  2. Model PERMA opracowany przez prof. Martina Seligmana.
  3. Well HR(2019).
Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2024 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: