Wsparcie psychologiczne dla pracowników
Zadbaj o przyjazne miejsce pracy i komfort psychiczny swoich pracowników. Sprawdź, jak Medicover może wspierać Twoją firmę.
Skorzystaj z naszej ofertyOsiąganie celów biznesowych firmy uzależnione jest od wielu czynników zarówno zewnętrznych, jak i tych wewnętrznych. Jednym z najbardziej istotnych są pracownicy – ich kompetencje oraz poziom zaangażowania w realizowane zadania. Dlatego też monitorowanie tego, co wpływa na angażowanie się pracowników jest jednym z zagadnień, któremu działy personalne poświęcają sporo uwagi.
Co roku pojawiają się kolejne wyniki badań dotyczące rynku pracy, wskazujące na wyzwania, którym muszą sprostać pracodawcy i pracownicy. Dotyczą one każdej branży, a obszary wskazywane przez respondentów kilka lat temu, w zdecydowanej większości są nadal aktualne. Większość z nich ponadto zyskuje na sile, co oznacza, że problem zazwyczaj nie jest rozwiązywany, a wręcz przeciwnie – z każdym rokiem eskaluje.
Cofając się kilka lat, widać, że już wtedy jednymi z kluczowych zagadnień były wysoki poziom stresu oraz depresja. W badaniach z 2017 r. 85 proc. respondentów wskazywało, że odczuwa stres w pracy. To samo badanie wskazywało, że ponad połowa pracowników nie angażuje się w pracę. Przedłużający się stres jest jednym z podstawowych czynników, które sprzyjają wypaleniu. Dlatego też jest on tak niebezpieczny i istotnie wpływa na funkcjonowanie pracowników.
Tematyka wypalenia jest złożona. Sam fakt, że pełna definicja wypalenia zawodowego uwzględnia wyczerpanie emocjonalne, depersonalizację i obniżone poczucie osiągnieć pokazuje, jak wiele czynników ma na nie wpływ i jak istotne jest kompleksowe podejście do profilaktyki lub wspierania pracowników w wyjściu z tego trudnego stanu.
W aktualnych raportach o zdrowiu wskazywane jest, że ponad 1 mln Polaków choruje na zaburzenia depresyjne. Jednocześnie dane uzupełniane są informacją, że według OECD może być to liczba niedoszacowana z uwagi na stopień zrozumienia zaburzeń psychicznych, stygmatyzację chorych oraz ograniczony dostęp do opieki psychiatrycznej.
Dodatkowo pandemia spowodowała, że problem zaburzeń związanych z obniżonym nastrojem narasta. WHO uznało wypalenie zawodowe za syndrom chorobowy i zostało wpisane do Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób ICD-11. Pokazuje to wzrost znaczenia narastającego problemu.
Obniżony nastrój, wypalenie, depresja nierozerwalnie wiążą się z tym, jak pracownicy funkcjonują w firmie i jak realizują zadania. Kiedy spojrzy się na światowe trendy, które cyklicznie monitoruje instytut Gallupa, dane wyglądają niepokojąco. Wskazują one, że średni poziom zaangażowania pracowników wynosi 14 proc. i z każdym rokiem widoczne są tendencje spadkowe.
Problem braku zaangażowania oraz braku chęci do pracy może doprowadzić do wypalenia zawodowego. Jakie kroki może podjąć pracodawca, by zmotywować pracowników?
Satysfakcja i zaangażowanie w pracę są ściśle powiązane z efektami pracy i wynikami biznesowymi. Czasami, kiedy szuka się rozwiązań problemów związanych z nieobecnościami pracowników, rotacją, czy produktywnością, nie doszacowuje się wpływu zaangażowania pracowników na te obszary.
Z badań Instytutu Gallupa jasno wynika, że posiadanie wysokiego poziomu zaangażowania, przekłada się na liczne biznesowe korzyści, m.in.:
Są to twarde dane, które wskazują, że warto zadbać o to, aby pracownicy byli zaangażowani w swoje zadania. Czasami nie ma potrzeby szukania usprawnień w procesach, narzędziach czy sposobie działania. Może okazać się, że źródłem problemów i jednocześnie ich rozwiązaniem jest podejście i postawa pracowników. Jeśli firmy sprostają wyzwaniu, jakim jest odpowiednie angażowanie pracowników w realizowane przez nich zadania, możliwe będzie przeliczenie tego efektu na realne zyski.
Istotne jest także to, co podkreśla Instytut Gallupa, że pracownicy dzielą się na 3 grupy – zaangażowanych, niezaangażowanych i aktywnie niezaangażowanych. Ci ostatni są najbardziej “niebezpieczni” pod kątem wpływu na efektywność, gdyż nie tylko sami są niezaangażowani, ale wykazują postawę, która „zaraża” innych takim nastawieniem.
Może powodować to sytuacje, w których w niedługim czasie z jednej, czy kilku takich osób w zespole, powstanie grupa, która nie ma już “serca” i zapału dowykonywanych obowiązków. Dlatego tak ważne jest to, aby być czujnym, monitorować i odpowiednio wcześnie wdrażać potrzebne rozwiązania.
Poczucie przynależności i zaufanie do kadry zarządzającej to tylko niektóre elementy budowania zaangażowania i motywacji wśród pracowników.
Na zaangażowanie pracowników składają się 3 obszary – poczucie przynależności do organizacji, poczucie satysfakcji z pracy oraz zaufanie do menedżerów i ich roli. Każdy z nich składa się z określonych czynników, które firmy kształtują, dbając o środowisko pracy, szkoląc menedżerów i dobierając odpowiednie czynniki motywacyjne.
Aby pracownik był w stanie korzystać z tego, co oferuje mu pracodawca oraz aby z zapałem i chęcią podejmował inicjatywy, należy zadbać o jego wellbeing, czyli dobrostan, który w konsekwencji przekłada się na satysfakcję z pracy, poczucie przynależności i ostatecznie na zaangażowanie. Z kolei zaangażowanie przekłada się na wyniki biznesowe, także tworzy się łańcuch połączeń prowadzący od odpowiedniego podejścia – do dobrostanu pracowników i skutecznej biznesowo firmy.
Przede wszystkim konieczne jest rozpoznanie potrzeb pracowników, tak, aby dopasować rozwiązania budujące zaangażowanie, a także benefity do ich oczekiwań. Tworząc ankietę do badania potrzeb pracowników, można ją połączyć np. z badaniem zaangażowania opartym o te 3 obszary opisane powyżej. Analizę zaangażowania wśród pracowników warto przeprowadzać cyklicznie, np. raz do roku. Jest to jednocześnie doskonała okazja do zbadania potrzeb dotyczących benefitów, a także do monitorowania zadowolenia z wprowadzonych rozwiązań.
Warto postawić na większą elastyczność w doborze możliwych rozwiązań, tak, aby pracownicy mogli decydować o tym, jakie benefity wprowadzane przez firmę będą dla nich odpowiednie. Ważne jest także to, aby wachlarz możliwości obejmował różne obszary – zarówno związane ze zdrowiem fizycznym, jak i psychicznym, a także ze sportem, czy rozwijaniem pasji i możliwościami zaaranżowania czasu wolnego.
Dobrze dobrany system benefitów daje nie tylko możliwość wyboru dodatków, które będą motywujące, ale także da pracownikom przestrzeń do dbałości o równowagę psychiczną. Jeśli dodatkowo zadba się o to, aby dostępne były także materiały edukacyjne i webinary, pozwoli to na przykład menedżerom podnosić swoje kompetencje zarządcze, co z kolei przekłada się bezpośrednio na ich wpływ na zaangażowanie swoich pracowników.
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.