Menu:

Starzenie się społeczeństwa jako wyzwanie rynku pracy

Starzenie się społeczeństwa to jedno z najważniejszych wyzwań współczesnego rynku pracy, które wywiera znaczący wpływ na gospodarkę. Zmiana demograficzna wymusza konieczność adaptacji, m.in. poprzez wdrażanie programów aktywizacji starszych pracowników, dostosowanie polityki emerytalnej oraz rozwój nowych technologii wspierających produktywność.

Starzenie się populacji a rynek pracy.
Zdjęcie: jacoblund / iStock

Starzenie się społeczeństwa na rynku pracy

Na całym świecie obserwujemy starzenie się społeczeństwa. Wydłużona długość życia i wzrost liczby osób starszych przekłada się na zmiany w strukturze wiekowej populacji – a ta ma wpływ na rynek pracy.

Żyjemy dłużej, więc dłużej jesteśmy aktywni zawodowo. Coraz większy odsetek pracowników to osoby powyżej 55. roku życia. Jak przewidują eksperci, do 2050 roku populacja aktywnych zawodowo osób zmniejszy się aż o 27 proc.

Zmiany demograficzne są więc jednym z największych wyzwań, z jakimi musi poradzić sobie rynek pracy. Pracodawcy chcący utrzymać konkurencyjność muszą dostosować się do tych realiów – młodsze pokolenia nie są i nie będą w stanie uzupełnić pogłębiających się braków kadrowych.

Gdy liczba osób starszych na rynku pracy stale rośnie, coraz cenniejszym zasobem stają się ich doświadczenie i umiejętności. Taka tendencja wymusza zmianę podejścia do zarządzania kadrami. Te muszą uwzględniać czynniki, takie jak wydłużona aktywność zawodowa oraz potrzeba adaptacji stanowisk pracy.

Niezwykle istotnym wyzwaniem jest zapewnienie odpowiednich warunków pracy – takich, które wspierają zdrowie i efektywność starszych pracowników, a jednocześnie przygotowują organizacje na kolejne wyzwania wynikające ze zmian demograficznych.

Jakie wyzwania niesie ze sobą starzejące się społeczeństwo i zmiana struktury zatrudnienia?

Starzenie się społeczeństwa i związana z tym zmiana struktury zatrudnienia w firmach stawia szereg nowych wyzwań przed pracodawcami i działami HR.

Jednym z najważniejszych jest stworzenie otwartej, wspierającej kultury organizacji, w której będą czuli się komfortowo pracownicy w każdym wieku. To wymaga zrewidowania obecnych strategii zarządzania personelem pod kątem skutecznej integracji różnych pokoleń.

Różnice pokoleniowe mogą wpływać zarówno na styl komunikacji, wartości wyznawane przez pracowników i oczekiwania względem pracodawcy, ale też determinować podejście do pracy.

Przykładowo, starsi pracownicy mogą preferować tradycyjne formy komunikacji i narzędzia pracy, podczas gdy młodsze pokolenie jest nastawione na świat cyfrowy, nowinki technologiczne i automatyzację usprawniającą im codzienne zadania.

Promowanie otwartości i wzajemnego szacunku staje się kluczowe, aby minimalizować konflikty czy nieporozumienia, których źródłem są różnice w stylach pracy i komunikacji. W tym kontekście ważna jest nie tylko rola działów HR, ale też menadżerów i liderów, którzy powinni budować mosty między przedstawicielami różnych pokoleń wewnątrz organizacji, tworząc przestrzeń do efektywnej współpracy.

Dodatkowo zmiana struktury wiekowej wymaga od firm tworzenia zróżnicowanej oferty benefitów pozapłacowych. Podczas gdy młodsze pokolenia oczekują elastycznych form pracy, szkoleń i wsparcia technologicznego, starsze docenią rozbudowany pakiet opieki medycznej czy dodatkowe ubezpieczenia.

Zarządzanie wielopokoleniowym zespołem wymaga również zrewidowania polityki szkoleniowej. Starsi pracownicy mogą potrzebować większego wsparcia w obszarze nowych technologii, z kolei młodsi szkoleń z zakresu umiejętności miękkich, np. zarządzania projektami czy relacjami w zespole.

Kolejnym wyzwaniem jest konieczność dostosowania warunków pracy do potrzeb fizycznych starzejącej się kadry pracowniczej. Ergonomiczne rozwiązania w biurach, elastyczne godziny pracy czy możliwość pracy zdalnej – to istotne elementy, które należy rozważyć, aby efektywnie zarządzać zespołem o zróżnicowanej strukturze wiekowej.

Starzenie się społeczeństwa wymaga od osób w wieku poprodukcyjnym większego zaangażowania i wydłużonej aktywności zawodowej.

Zdjęcie: nortonrsx / iStock

Korzyści z zatrudniania osób starszych

W obliczu powyższego wydawać by się mogło, że zatrudnienie starszych pracowników wiąże się dla pracodawców przede wszystkim z wyzwaniami – nic bardziej mylnego! To także szereg szans i korzyści.

Przede wszystkim zyskujesz nieoceniony zasób, jakim jest dojrzałość i bogate doświadczenie zawodowe oraz życiowe, które wnoszą do Twojej organizacji osoby w starszym wieku. To szczególnie wartościowe w branżach, w których liczy się wiedza, autorytet i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Pamiętaj, że starsi pracownicy mają za sobą lata praktyki – za nimi nie tylko wiele firm, ale często też cykli gospodarczych, które składają się na unikatową perspektywę, stabilność oraz umiejętność przewidywania skutków decyzji. Zatrudniając osoby o tak bogatym i złożonym doświadczeniu, zyskujesz źródło wiedzy i umiejętności, z którego możesz czerpać.

Starsi pracownicy to nie tylko doświadczenie, ale też współpraca międzypokoleniowa – transfer wiedzy i umiejętności w obu kierunkach, które wzmacniają więzi i poprawiają atmosferę pracy. Oba pokolenia mogą wspierać się i uzupełniać – starsi przekażą młodszym cenną wiedzę o rynku i branży, a sami podszkolą umiejętności z zakresu obsługi nowych technologii czy świeże spojrzenie na problemy.

Ponadto taka struktura lepiej przygotowuje Twoją firmę do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku. Starsi pracownicy dobrze rozumieją potrzeby klientów z podobnej grupy demograficznej – to szczególnie istotne w branżach, których głównym targetem są starsze grupy wiekowe.

Wielopokoleniowy zespół może zbudować wizerunek Twojej firmy jako odpowiedzialnego społecznie pracodawcy, promującego inkluzywność. Te wartości są coraz częściej cenione na rynku pracy i mogą przeważyć o Twojej konkurencyjności.

Jak dbać o starszych pracowników?

Wiesz już, że starzenie się społeczeństwa generuje zarówno szereg wyzwań, jak i szans dla Twojej firmy. Jeśli prowadzisz lub zamierzasz prowadzić zróżnicowany demograficznie zespół, musisz wiedzieć, jak zadbać o starszych pracowników.

Omówiliśmy najistotniejsze kwestie związane z dopasowaniem procesów, systemów i stylów komunikacji. Musisz jednak pamiętać, że wydajność pracownika jest ściśle powiązana z jego stanem zdrowia. Promowanie zdrowia w miejscu pracy, a także inicjowanie i wdrażanie odpowiednich działań wellbeingowych, to zadanie pracodawcy.

Inwestując w odpowiednie benefity wellbeingowe, przyczynisz się do utrzymania efektywnej aktywności zawodowej Twoich pracowników na dłużej. W ofercie Medicover Zdrowia Firma znajdziesz szereg kompleksowych, elastycznych rozwiązań odpowiadających na potrzeby zarówno starszych, jak i młodszych pracowników.

Możesz wybierać spośród różnych pakietów opieki medycznej i zapewnić swoim pracownikom świadczenia, takie jak m.in.:

●       medycyna pracy,

●       Pilna Pomoc Medyczna 24/7,

●       profilaktyka stomatologiczna,

●       zabiegi ambulatoryjne i diagnostyka,

●       konsultacje lekarzy,

●       wizyty domowe,

●       fizjoterapia,

●       opieka w podróży za granicą,

●       chirurgia jednego dnia oraz leczenie szpitalne.

Dzięki naszym rozwiązaniom pracownicy mogą zadbać o swoje zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne – co przełoży się na ich zadowolenie z pracy i mniejszą absencję.

Dbając o zdrowie swojego zespołu z Medicover Zdrowa Firma, zyskujesz stabilnych, lojalnych pracowników, którzy będą budować z Tobą firmę przez długie lata. 

Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2024 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: