Menu:

Rynek pracy – jakie są potrzeby i oczekiwania pokolenia Z

Jak zachować równowagę na rynku pracy, uwzględniając potrzeby i oczekiwania pokolenia Z? Czy odpowiedni dobór benefitów może zachęcić do podjęcia pracy w danej firmie?

rynek pracy a pokolenie z
Najmłodsze pokolenie pracowników oczekuje rozwoju i bezpieczeństwa. Jak dobór benefitów może zachęcić pokolenie Z do podjęcia pracy w danej firmie?

Rynek pracy – jakie są oczekiwania młodych pracowników?

PWC przygotowało raport dotyczący młodych osób na rynku pracy, który wskazuje na najważniejsze dla tej grupy zagadnienia. Po pierwsze, istotne są możliwości rozwoju – tutaj znaczenie ma zarówno branża firmy oraz jej reputacja, jak i możliwość uczenia się od bardziej doświadczonych osób. Stawia na nią prawie 70 proc. respondentów, przedkładając to nad pracę w młodym zespole (30 proc.). Jest to o tyle ciekawy wynik, że często pracodawcy starają się zachęcać do aplikowania, zamieszczając w ogłoszeniu informację o młodym, dynamicznym zespole.

Jak się okazuje, są rzeczy ważniejsze. Nie ulega jednak wątpliwości, że nadal liczy się dobra atmosfera, a do tego możliwość łączenia pracy zdalnej ze stacjonarną oraz stabilność pracy.

Te dwa ostatnie elementy zyskały na znaczeniu wraz z pojawieniem się pandemii, która przyzwyczaiła pracowników choćby do częściowej pracy zdalnej, oraz wskazała jak ważne jest bezpieczeństwo zatrudnienia. Teraz, podobnie jak w tym samym badaniu w 2020r., młode osoby biorą pod uwagę także poziom wynagrodzenia (ponad 90 proc.) oraz ofertę benefitów, która jest wskazywana jako istotna przez 75 proc. badanych.

Jakich benefitów szuka pokolenie Z?

Część oczekiwań jest wspólnych dla osób z różnych przedziałów wiekowych, jednak warto zwrócić uwagę na to, co wyróżnia się w grupie pokolenia Z oraz zastanowić się, co można im zaoferować w ramach zasobów firmy.

We wcześniej wspomnianym badaniu na pierwszym miejscu pojawia się rozwój – możliwość uczestniczenia w szkoleniach jest ważna dla 48,5 proc. osób. Następnie, powyżej 30 proc. wskazań pojawiają się:

  • elastyczne godziny pracy,
  • ubezpieczenie zdrowotne,
  • możliwość pracy zdalnej,
  • prywatna opieka medyczna, przy której widoczny jest wzrost znaczenia w porównaniu z poprzednim rokiem.

Osoby z pokolenia Z wskazują także na dofinansowanie do sportu, rozwój swoich pasji oraz wsparcie psychologiczne.

pokolenie z na rynku pracy

Jak uatrakcyjnić rynek pracy dla pokolenia Z? Systemy benefitowe dopasowane do najmłodszych pracowników, powinny oferować szerokie możliwości rozwoju – udział w szkoleniach czy webinarach.

Kiedy spogląda się na różnice w badaniu rok do roku, widoczny jest wzrost świadomości tego, jak ważny jest aspekt zdrowia – zarówno tego fizycznego, jak i psychicznego. Dlatego też dobierając zakres benefitów, warto zwrócić uwagę na to, aby zagospodarować tę przestrzeń. Udostępniając pracownikom dostęp do opieki medycznej, a także do wsparcia psychologa, daje się im podstawę do tego, aby czuli się bezpiecznie.

Dodatkowo, jeśli otrzymają możliwość korzystania z webinarów, szkoleń online dotyczących tematyki wellbeing, czy ogólnie z obszarów dotyczących zdrowia psychicznego, będzie to dla nich dodatkowa wartość. Z jednej strony da ona pracownikom przekonanie, że pracodawca jest świadomy tego, co obecnie jest ważne dla zatrudnionych osób, a z drugiej, pozwoli firmom na przeciwdziałanie problemom związanym chociażby z obniżonym nastrojem, czy wypaleniem zawodowym.

Poza tym w zakresie troski o zdrowie mieszczą się także zagadnienia związane z dietą, prawidłowym odżywianiem, czy budowaniem odpowiednich nawyków żywieniowych. Są one istotne dla pokolenia Z, jednak benefity z tego obszaru nie są dostępne u większości pracodawców. Część z nich ma przekonanie, że tematy związane z dobrostanem pracowników są ich prywatną sprawą, jednak pojawia się coraz więcej badań i dowodów na to, że dobre samopoczucie przekłada się w dużym stopniu na wyniki biznesowe całej organizacji.

Najważniejsze aspekty dla młodych pracowników

Dbając o dopasowanie systemu benefitów do oczekiwań najmłodszych pracowników, warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób będą oni z niego korzystać i tak przygotować ofertę, aby możliwość skorzystania i sposób dotarcia do niej były dopasowane do trybu funkcjonowania pracowników z pokolenia Z. Kiedyś nowozatrudniona osoba przychodząc do firmy otrzymywała opasły segregator z regulaminami, dokumentami i informacjami dotyczącymi dodatków pozafinansowych, z których może korzystać.

benefity w pokoleniu z

Czego poszukują młodzi pracownicy na rynku pracy?

Później w to miejsce pojawiły się prezentacje czy dokumenty w wersji elektronicznej. Teraz jest czas na to, aby pracownik otrzymał login do dedykowanej platformy, która zbiera w całość jego benefity i umożliwia mu korzystanie z tego, co jest dla niego interesujące. Co ważne, pracownik może mieć do niej dostęp dokładnie w tym momencie, w którym tego potrzebuje – bez czekania na odpowiedź z działu personalnego, czy sprawdzania informacji w intranecie w poszukiwaniu odpowiedzi na to z czego i jak może korzystać.

Kolejne pokolenia na rynku pracy, pociągają za sobą następne wyzwania i powodują, że rynek benefitów musi za nimi nadążać. Jest to niezwykle ważne, aby budować takie rozwiązania, które będą dla pracowników wartościowe i które zwiększą ich satysfakcję, a także zaangażowanie w zadania realizowane w miejscu pracy.

Powiązane tematy:

Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2024 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: