Opieka medyczna dla firm
Dopasowane pakiety medyczne Medicover dla firm.
Skorzystaj z naszej ofertyJak zachować równowagę na rynku pracy, uwzględniając potrzeby i oczekiwania pokolenia Z? Czy odpowiedni dobór benefitów może zachęcić do podjęcia pracy w danej firmie?
PWC przygotowało raport dotyczący młodych osób na rynku pracy, który wskazuje na najważniejsze dla tej grupy zagadnienia. Po pierwsze, istotne są możliwości rozwoju – tutaj znaczenie ma zarówno branża firmy oraz jej reputacja, jak i możliwość uczenia się od bardziej doświadczonych osób. Stawia na nią prawie 70 proc. respondentów, przedkładając to nad pracę w młodym zespole (30 proc.). Jest to o tyle ciekawy wynik, że często pracodawcy starają się zachęcać do aplikowania, zamieszczając w ogłoszeniu informację o młodym, dynamicznym zespole.
Jak się okazuje, są rzeczy ważniejsze. Nie ulega jednak wątpliwości, że nadal liczy się dobra atmosfera, a do tego możliwość łączenia pracy zdalnej ze stacjonarną oraz stabilność pracy.
Te dwa ostatnie elementy zyskały na znaczeniu wraz z pojawieniem się pandemii, która przyzwyczaiła pracowników choćby do częściowej pracy zdalnej, oraz wskazała jak ważne jest bezpieczeństwo zatrudnienia. Teraz, podobnie jak w tym samym badaniu w 2020r., młode osoby biorą pod uwagę także poziom wynagrodzenia (ponad 90 proc.) oraz ofertę benefitów, która jest wskazywana jako istotna przez 75 proc. badanych.
Część oczekiwań jest wspólnych dla osób z różnych przedziałów wiekowych, jednak warto zwrócić uwagę na to, co wyróżnia się w grupie pokolenia Z oraz zastanowić się, co można im zaoferować w ramach zasobów firmy.
We wcześniej wspomnianym badaniu na pierwszym miejscu pojawia się rozwój – możliwość uczestniczenia w szkoleniach jest ważna dla 48,5 proc. osób. Następnie, powyżej 30 proc. wskazań pojawiają się:
Osoby z pokolenia Z wskazują także na dofinansowanie do sportu, rozwój swoich pasji oraz wsparcie psychologiczne.
Jak uatrakcyjnić rynek pracy dla pokolenia Z? Systemy benefitowe dopasowane do najmłodszych pracowników, powinny oferować szerokie możliwości rozwoju – udział w szkoleniach czy webinarach.
Kiedy spogląda się na różnice w badaniu rok do roku, widoczny jest wzrost świadomości tego, jak ważny jest aspekt zdrowia – zarówno tego fizycznego, jak i psychicznego. Dlatego też dobierając zakres benefitów, warto zwrócić uwagę na to, aby zagospodarować tę przestrzeń. Udostępniając pracownikom dostęp do opieki medycznej, a także do wsparcia psychologa, daje się im podstawę do tego, aby czuli się bezpiecznie.
Dodatkowo, jeśli otrzymają możliwość korzystania z webinarów, szkoleń online dotyczących tematyki wellbeing, czy ogólnie z obszarów dotyczących zdrowia psychicznego, będzie to dla nich dodatkowa wartość. Z jednej strony da ona pracownikom przekonanie, że pracodawca jest świadomy tego, co obecnie jest ważne dla zatrudnionych osób, a z drugiej, pozwoli firmom na przeciwdziałanie problemom związanym chociażby z obniżonym nastrojem, czy wypaleniem zawodowym.
Poza tym w zakresie troski o zdrowie mieszczą się także zagadnienia związane z dietą, prawidłowym odżywianiem, czy budowaniem odpowiednich nawyków żywieniowych. Są one istotne dla pokolenia Z, jednak benefity z tego obszaru nie są dostępne u większości pracodawców. Część z nich ma przekonanie, że tematy związane z dobrostanem pracowników są ich prywatną sprawą, jednak pojawia się coraz więcej badań i dowodów na to, że dobre samopoczucie przekłada się w dużym stopniu na wyniki biznesowe całej organizacji.
Dbając o dopasowanie systemu benefitów do oczekiwań najmłodszych pracowników, warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób będą oni z niego korzystać i tak przygotować ofertę, aby możliwość skorzystania i sposób dotarcia do niej były dopasowane do trybu funkcjonowania pracowników z pokolenia Z. Kiedyś nowozatrudniona osoba przychodząc do firmy otrzymywała opasły segregator z regulaminami, dokumentami i informacjami dotyczącymi dodatków pozafinansowych, z których może korzystać.
Czego poszukują młodzi pracownicy na rynku pracy?
Później w to miejsce pojawiły się prezentacje czy dokumenty w wersji elektronicznej. Teraz jest czas na to, aby pracownik otrzymał login do dedykowanej platformy, która zbiera w całość jego benefity i umożliwia mu korzystanie z tego, co jest dla niego interesujące. Co ważne, pracownik może mieć do niej dostęp dokładnie w tym momencie, w którym tego potrzebuje – bez czekania na odpowiedź z działu personalnego, czy sprawdzania informacji w intranecie w poszukiwaniu odpowiedzi na to z czego i jak może korzystać.
Kolejne pokolenia na rynku pracy, pociągają za sobą następne wyzwania i powodują, że rynek benefitów musi za nimi nadążać. Jest to niezwykle ważne, aby budować takie rozwiązania, które będą dla pracowników wartościowe i które zwiększą ich satysfakcję, a także zaangażowanie w zadania realizowane w miejscu pracy.
Powiązane tematy:
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.