Menu:

Kudosy – definicja, jak je wprowadzić w organizacji?

Docenienie jest jednym z ważniejszych motywatorów, które powodują, że pracownicy pozostają w danym miejscu pracy, a także chętnie angażują się w realizowane zadania. Kultura organizacyjna powinna dawać zatrudnionym osobom możliwość wzajemnego dostrzegania swoich sukcesów oraz dziękowania innym za ich wkład pracy. Dlatego też coraz bardziej popularne są ‘kudosy’, które odpowiednio wdrożone, są jednym z najcenniejszych dodatków w firmie.

kudosy system docenienia pracownika
Kudosy - jak chwalić i motywować współpracownika?

Co to jest kudos?

Słowo to oznacza pochwałę, którą otrzymuje się za konkretne osiągnięcie lub zadanie. System przyznawania innym kudosów nie jest nowy, a w polskich firmach funkcjonuje już od dobrych kilku lat, przyjmując różne postacie i dając przestrzeń do doceniania pracowników.

To forma wyrażania uznania, dająca motywację do działania i nierzadko będąca jednym z bardziej pożądanych benefitów.

Dużym atutem tego rozwiązania jest fakt, że można je uniwersalnie dopasować do każdej firmy, branży i każdego trybu pracy. Doskonale sprawdzi się zarówno przy pracy w biurze, jak i przy zdalnym realizowaniu zadań.

Aby skutecznie wdrożyć system kudosów w firmie, trzeba pamiętać o kilku zasadach:

  • Niespodziewane nagradzanie. Przyznawanie nie powinno być określone w czasie, czyli jeśli chcielibyśmy raz na miesiąc lub kwartał udostępnić czas na kudosy, to nie zadziała.
    Ich istotą bowiem jest to, że można je przyznać w dowolnym momencie, zawsze wtedy, kiedy chce się kogoś za coś docenić.
  • Każda osoba może przyznać kudosy i wyrazić uznanie, nie jest to zarezerwowane jedynie dla przełożonych.
  • Zazwyczaj są nadawane publicznie, ale nie jest to wymagane. W niektórych firmach istnieje również możliwość łączenia dwóch opcji i dopuszcza się zarówno przekazywanie feedbacku osobiście, jak i na forum działu lub firmy.
    W zależności od podejścia to od kogo pochodzi dany kudos, także bywa jawne lub pozostaje nieujawniane. Największą moc mają, pochwały przekazywane do publicznej wiadomości oraz podpisane przez ich nadawcę, więc zawsze kiedy jest to tylko możliwe, warto tak przekazywać wyrazy uznania.
  • Dopasowanie do kultury organizacyjnej. Kudosy są uzupełnieniem kultury doceniania i wspierania się. Jeśli wprowadzimy ten system w firmie bez otwartości na te obszary, w zespole, który jest nastawiony na rywalizację i koncentrację na negatywach, ciężko będzie oczekiwać, że rozwiązanie to zostanie dobrze przyjęte.
    Oczywiście wprowadzenie kudosów ma moc zmienienia relacji i nastawienia oraz poprawia współpracę między pracownikami, ale potrzebny jest pewien poziom bazowy, na którym można budować.

Kudosy – jak je wdrożyć w firmie?

Aby skutecznie wdrożyć je w organizacji, warto pamiętać o kilku krokach i pytaniach:

Jaki jest cel wdrożenia oraz czy obecnie w firmie funkcjonują podobne rozwiązania?

Jednym punktem wyjścia może być sytuacja, w której zarówno musimy wdrożyć nowe narzędzie do wyrażania uznania, jak i jednocześnie uczymy pracowników doceniania pracy innych.
Inaczej sytuacja wygląda, kiedy w firmie obecne są inne narzędzia do wyrażania uznania i tylko chcemy doprecyzować ich sposób działania.

Poza tym powinniśmy wiedzieć, na czym w danym wdrożeniu zależy nam najbardziej – czy chcemy poprawić relacje między pracownikami, czy kudosy mają być częścią kultury feedbacku, a może zależy nam na zachęcaniu osób pracujących do wychodzenia poza standardowe formy działania i większego zaangażowania się w rozwój dodatkowych projektów i inicjatyw.

Czy osoby zarządzające firmą są przychylne wdrożeniu kudosów?

Bez tego nie da się ruszyć z projektem, dlatego też trzeba mieć pewność, że osoby zarządzające dostrzegają wartość tego rozwiązania, będą je stosować i zachęcać innych do działania.

Przygotowanie menedżerów do wdrożenia

Kultura otwartości i wyrażania uznania opiera się w dużej mierze na świadomych menedżerach. System kudosów co prawda zakłada, że każdy pracownik, niezależnie od poziomu, może docenić innych. Jednak jeśli postawa i zachowania przełożonych będą deprecjonujące pracowników w innych obszarach, a kudosy będą przez nich bagatelizowane lub wyśmiewane, system się nie utrzyma. Dlatego też ważne, aby menedżerowie byli świadomi i gotowi.

Przygotowanie pracowników

Jeśli wraz z kudosami szykuje się w firmie mała rewolucja w postrzeganiu pracy innych, otwartości na ich osiągnięcia oraz umiejętności doceniania, konieczne jest przygotowanie do tego pracowników. Powinno ono obejmować zarówno warstwę zrozumienia sensu tych działań i wyjaśnienia celu wdrożenia, jak i techniczne aspekty dotyczące tego, jak takiego kudosa przyznać.

Dobry przykład, czyli kilka kudosów na start

Zwłaszcza jeśli przekazywanie sobie pozytywnej informacji zwrotnej jest w firmie nowością, będzie potrzebne tzw. przełamanie lodów i wypracowanie dobrych wzorców. Dlatego zazwyczaj kilka pierwszych karteczek jest od działu HR lub menedżerów, których pozyskamy jako ambasadorów zmiany.

Odpowiednio dobrane narzędzie

To bardzo istotny element. Nawet jeśli mamy dobre intencje oraz przygotujemy pracowników mentalnie, a nie zadbamy o to, aby mieli jak przekazywać kudosy, to całe przedsięwzięcie nie zakończy się sukcesem. Możliwości jest wiele. Przy stacjonarnym przekazywaniu sobie feedbacku, często korzysta się z tzw. kudo box, do którego pracownicy np. w ciągu tygodnia wrzucają swoje karty wyrażające uznanie dla innych pracowników. Następnie w określony dzień tygodnia karty są wyciągane, czasami wieszane na ścianie lub tablicy, aby można było się z nimi zapoznać, wracać do nich i czerpać z nich motywację do działania.

Przy pracy zdalnej lub przy rozproszonych kulturach organizacyjnych, a także w firmach, które cenią sobie technologię, także w zakresie zarządzania rozwiązaniami HR, bardzo często dużo lepszym rozwiązaniem jest platforma, na której można przekazywać sobie coś w rodzaju wirtualnych kart kudo.

Celebrowanie kudosów

Bez świętowania, nie ma dobrego systemu kudosów. Warto pamiętać, aby podkreślać wartość podziękowań i doceniania. Może się to odbywać poprzez wspólne wyciągnięcie wszystkich kart z pudełka lub uwidocznieniu tych, które są online. Czasami w firmach towarzyszy temu dzień słodkości, czy wspólne realizowanie aktywności, które ucieszą osoby pracujące.

Monitorowanie efektów

Nie ma dobrego rozwiązania HR bez mierzenia i monitorowania. Dlatego też i w tym przypadku trzeba sprawdzać, czy pracownicy faktycznie korzystają z tego systemu, oraz czy czerpią z niego radość i satysfakcję. Może się okazać, że potrzebne są pewne zmiany w podejściu, komunikacji oraz narzędziach lub organizacja potrzebuje dodatkowego wsparcia i czasu, aby przygotować się do wdrożenia.

System doceniania pracownika – czy warto z niego skorzystać?

Wyrażanie uznania jest jednym z ważniejszych elementów mających wpływ na zaangażowanie pracowników, ich motywację do pracy i ogólnie postrzeganie miejsca zatrudnienia.

Firmy prześcigają się w tym, aby zapewniać pracownikom komfortowe warunki pracy, atrakcyjne wynagrodzenie i benefity, które są dopasowane do ich oczekiwań. Wszystkie te elementy są niezwykle ważne i potrzebne, ale nie będą wystarczające, jeśli pracownicy nie będą czuli się docenieni w miejscu pracy.

Zachęcenie pracowników do korzystania z kart kudos powoduje, że stają się bardziej otwarci na siebie nawzajem, chętniej współpracują, dziękują innym i z większą łatwością dostrzegają zaangażowanie innych osób.

Poza tym element zaskoczenia i spontaniczności w dokonywaniu oceny dodatkowo powoduje, że działa to dużo silniej niż oczekiwana nagroda premiowa lub za realizację wyznaczonych celów.

Jak informacja zwrotna działa przy systemie kudos?

Jak informacja zwrotna wraz z krótką pochwałą może wpłynąć na wykonaną pracę w organizacji?

Kudosy a praca zdalna

Biorąc pod uwagę, jak bardzo zmieniła się rzeczywistość firm w trakcie pracy zdalnej i jak wiele rozwiązań motywacyjnych nie było dopasowanych do takiej formy działania, rozwiązania, które dają możliwość korzystania z nich także online, przeżywają teraz prawdziwy rozkwit. Poza tym dla osób pracujących coraz większe znaczenie ma równowaga psychiczna i kompleksowe podejście do zdrowia i dobrostanu. Dlatego też uznanie i kultura doceniania są bardzo pożądane.

System pochwał doskonale wpisują się w te potrzeby – można wykorzystywać je z każdego miejsca i o każdej porze w sposób dopasowany do oczekiwań pracowników i możliwości firmy. Niezależnie od tego, czy pracujemy zdalnie, z biura, hybrydowo, czy w strukturze rozproszonej, wdrożenie kudosów w wersji online będzie najwygodniejszą i najbardziej elastyczną formą.

Jeśli dodatkowo możemy włączyć odpowiedni moduł w narzędziu, z którego korzystamy w innych obszarach motywacji czy rozwiązań benefitowych, bardzo ułatwiamy pracownikom do tego dostęp i sprawiamy, że dbanie o kulturę doceniania staje się jeszcze łatwiejsze.

Moduł kudos w Medicover Benefits

Korzystając z platformy Medicover Benefits można uruchomić moduł KUDOS, który będzie integralną częścią całego systemu i współgra z innymi funkcjonalnościami. Istotne jest to, że udzielenie pochwały staje się szybkie, dostępne z każdego miejsca i w dowolnym czasie.

Przekazana pochwała pojawi się określonemu pracownikowi po zalogowaniu do systemu. Dodatkowo, jeśli będziemy chcieli, aby był on widoczny publicznie, będzie mógł go zobaczyć wybrany zespół. Dzięki takiej dostępności i podręczności narzędzia, pracownicy chętniej korzystają z tego rozwiązania.
Kudosy pojawiające się w module Wall są traktowane na równi z istotnymi komunikatami firmowymi, dzięki czemu pracownicy budują w sobie przekonanie o tym, jak ważne jest to rozwiązanie dla organizacji.

Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2022 Medicover Benefits Sp. z o.o.