Menu:

Benefity dla pracowników – na jakie świadczenia pozapłacowe warto postawić?

Benefity pracownicze niezmienne stanowią jedne z ważniejszych zagadnień dla działów personalnych. Oferowane przez pracodawców świadczenia pozapłacowe wciąż ewoluują wraz ze zmieniającymi się potrzebami pracowników i warunkami na rynku pracy. Dodatkowo praca zdalna w wielu firmach spowodowała, że dotychczasowe rozwiązania nie spełniają już swojej roli, a osoby odpowiedzialne za benefity szukają nowych możliwości, które będą atrakcyjne dla pracowników.

benefity pracownicze
Dodatki pozapłacowe to istotny element we współczesnej kulturze organizacyjnej w danej firmie. Jak zachęcić nowych pracowników do korzystania z oferty benefitów?

Co to są benefity?

Benefity, to ogólna nazwa na dodatkowe świadczenia, czy działania, które przynoszą korzyść osobom, które z nich korzystają. Najbardziej znane i najczęściej używane są w kontekście świadczeń dodatkowych dla pracowników i w tej formie stały się nieodłącznym elementem oferty pracodawcy.

Podejście do tematu zmienia się na przestrzeni lat i o ile jeszcze kilkanaście lat temu w jego ramach mieściły się głównie narzędzia pracy, takie jak laptop, telefon, czy służbowy samochód, to obecnie oferta pracodawcy znacznie wykracza poza te ramy. To, co było traktowane jako coś dodatkowego, obecnie jest uznawane za standard.

Benefity pracownicze

Dodatki pozapłacowe są jednym z elementów, którym pracodawcy starają się zachęcić kandydatów do dołączenia do ich firmy i jednocześnie utrzymać osoby, które są już zatrudnione. Oferując dodatkową wartość pod postacią benefitów, nie tylko zwiększa się zaangażowanie pracowników i ich zadowolenie z pracy, ale także pozytywnie wpływa się na ich lojalność. Jeśli pracodawca oferuje wsparcie, które jest dużym udogodnieniem dla zatrudnionych osób, dużo trudniej jest im zrezygnować z zatrudnienia na rzecz firmy, która nie oferowałaby takich dodatków. Dlatego też firmy starają się przygotować taką ofertę, która będzie atrakcyjna i wyróżniająca się na tle konkurencji.

  • Odpowiednio dobrany benefit pozytywnie wpływa na wellbeing, który z kolei przekłada się na cele biznesowe firmy.

Jak sprawdzić, które benefity są najbardziej potrzebne?

Dobierając świadczenia, istotne jest, aby zwrócić uwagę na oczekiwania swoich pracowników. Często popełnianym błędem jest wybranie dodatków w oparciu o to, co wydaje się atrakcyjne jedynie osobom odpowiedzialnym za wdrażanie benefitów w firmie. Potrzeby zatrudnionych osób mogą być jednak zupełnie inne.

Im bardziej zróżnicowana jest grupa pracowników oraz im większa jest firma, tym bardziej istotne jest elastyczne podejście do tego tematu. Benefity powinny być dopasowane do grupy docelowej oraz możliwości budżetowych firmy. Aby wiedzieć, co jest ważne dla pracowników, trzeba poznać ich opinię. W tym celu przed startem działań związanych z wdrożeniem programu świadczeń, warto na przykład przeprowadzić ankietę badającą oczekiwania.

Dowiedz się, jak rozpocząć wdrożenie nowego programu benefitów w firmie:

Jak rozpocząć wdrożenie nowego programu benefitów w firmie?

Ważne jest także monitorowanie zadowolenia ze wdrożonych rozwiązań oraz pamiętanie, że oczekiwania pracowników będą zmieniały się w czasie np. wraz ze zmianami ich sytuacji życiowej i rodzinnej. Z pewnych benefitów chętnie korzystają pracownicy dopiero rozpoczynający swoją zawodową drogę, którzy nie mają rodziny i dodatkowych zobowiązań, coś innego jest atrakcyjne dla rodziców małych dzieci, a jeszcze innych wartości będą oczekiwać pracownicy z pokolenia X.

świadczenia pozapłacowe dla praocwników

Co wpływa na jakość benefitów i na jakie warto zwrócić uwagę?

Dodatkowe benefity, a potrzeby pracowników

W badaniu przeprowadzonym przez Sedlak&Sedlak[1] respondenci deklarują, że duże wyzwanie w firmach, w których pracują, stanowią trudności z komunikacją zawartości systemu benefitów oraz niedopasowana oferta. Pracownicy często nie są świadomi tego, jakie świadczenia dodatkowe funkcjonują w ich firmie i w jaki sposób oraz na jakich zasadach mogą z nich korzystać.

Dlatego też tak ważne jest odpowiednie przygotowanie działań, przekazywanie informacji oraz takie skonstruowanie systemu benefitów, aby odpowiadał oczekiwaniom pracowników. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie elastycznego podejścia, jakim jest kafeteria. Daje ona możliwość wyboru i dopasowania do potrzeb. W konsekwencji pozwala to na optymalizację kosztów, uproszczenie działania systemu i wprowadzenie opcji, które będą atrakcyjne dla dużej ilości osób.

Systemy kafeteryjne polegają na umożliwieniu pracownikom dostępu do szerokiej oferty i wybieraniu przez nich tych elementów, które będą dla nich najbardziej atrakcyjne lub potrzebne. W obecnej rzeczywistości wielu firm istotne jest także to, aby wybór i obsługa świadczeń pozapłacowych mogły odbywać się także online. Warto pamiętać, że praca zdalna bardzo zmieniła podejście do postrzegania benefitów i ich dostępności.

Jakich benefitów oczekują pracownicy?

Biorąc pod uwagę, jak szerokie są oczekiwania pracowników oraz jak ważne dla funkcjonowania firmy jest zadbanie o to, aby dodatki pozafinansowe nie były tylko kosztem, ale przede wszystkim motywacją dla pracowników do działania, trzeba odpowiednio dobrać zakres oferty.

Mimo tego, że wciąż pojawiają się nowe opcje dodatków pozafinansowych, cały czas bardzo duże znaczenie dla zatrudnionych osób ma prywatna opieka medyczna. Zwłaszcza w rozszerzonym zakresie i obejmująca także rodziny. Poza tym pracownicy są coraz bardziej świadomi, jak ważne jest dbanie o całościowy dobrostan. Dlatego też oczekują, że benefity będą wspierać ich zdrowy tryb życia, a także pasje i możliwości spędzania czasu wolnego. Poza tym, wraz z pojawianiem się na rynku pracy kolejnych pokoleń, a także przy pracy zdalnej i cyfryzacji obejmującej więcej dziedzin życia, coraz bardziej na znaczeniu zyskuje natychmiastowy dostęp do wybranych świadczeń.

Popularnością wśród pracowników cieszą się:

  • ubezpieczenie na życie,
  • karta sportowa,
  • bilety do kina oraz teatru,
  • wejściówki na siłownię,
  • kupony lub kody rabatowe pozwalające na zakupy w wybranych sklepach,
  • rozwiązania umożliwiające dostęp do platform z grami i e-sportem.

Pracownicy pozytywnie oceniają także te dodatki, które wspierają ich pasje, dlatego też dostęp do unikalnych ofert w sklepach z książkami, czy ekwipunkiem do uprawiania różnych dziedzin sportu, będzie dobrym rozwiązaniem.

Poza tym część z zatrudnionych osób chętnie skorzysta ze wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, takim jak zniżki do sklepów z żywnością, czy ubraniami. Nie są to benefity, które oferuje każdy pracodawca.  Dlatego też chcąc wyróżnić się na tle innych i pozytywnie zaskoczyć pracowników, warto poszukać możliwości zapewnienia właśnie takich dodatków.

Jedną z możliwości połączenia dostępu do szerokiej kafeterii wraz z łatwością korzystania z oferty jest Medicover Benefits. Poza tym, że w pełni odpowiada na oczekiwania pracowników, to także znacznie ułatwia obsługę systemu benefitów przez osoby, które są odpowiedzialne za ten proces od strony organizacyjnej.

Bibliografia

  1. [1] Raport ‘Benefity w oczach pracowników 2020’, Sedlak&Sedlak.
Opublikowano:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2024 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: