Platforma benefitowa
Pracownicy swobodnie wybierają benefity, zależnie od swoich zainteresowań i bieżących potrzeb.
Sprawdź naszą ofertęBenefity to dodatkowe świadczenia pozapłacowe, które są ważnym elementem motywacyjnym, pozwalającym zwiększyć zaangażowanie i lojalność pracowników. To dość uniwersalne rozwiązanie, z którego każdy pracownik może wybrać coś dla siebie. Według raportu ICAN Institute najważniejsze dla pracowników to dofinansowanie wypoczynku (81%), prywatna opieka medyczna (81%) oraz bony towarowe (68%).
Benefity to wszelkiego rodzaju świadczenia, które firmy oferują pracownikom poza wynagrodzeniem. Odgrywają ważną rolę w polityce płacowej, zaś szeroka i różnorodna oferta benefitowa jest wyróżnikiem pracodawcy na rynku pracy.
Rynek benefitów w Polsce dzieli się umownie na 5 kategorii:
1. Zdrowie i sport:
2. Rozwój zawodowy i edukacja:
3. Elastyczność i równowaga między życiem zawodowym a prywatnym:
4. Team building i kultura organizacyjna:
5. Dodatkowe benefity:
Dowiedz się, jakie benefity są najbardziej pożądane przez pracowników.
Benefity nie są formalnym obowiązkiem pracodawcy, jeśli jednak chcemy zadbać o pracowników: ich rozwój, zaangażowanie i poczucie przynależności, a przy okazji zoptymalizować koszty personalne to warto je zapewniać. Według badania ICAN Institute “Benefity przyszłości” aż 94% zarządzających zgadza się z twierdzeniem, że nie należy traktować benefitów jako dodatkowego kosztu. Dobrze prowadzona polityka benefitowa to zyski dla organizacji.
To, jakie konkretnie benefity firma oferuje, ma duże znaczenie dla pracowników, ale też i kandydatów aplikujących do firmy. Organizacje, które nie mają oferty benefitowej i nie oferują niczego oprócz pensji minimalnej, nie są atrakcyjnym pracodawcą na obecnym rynku pracy.
Benefity pozapłacowe nie są zarezerwowane wyłącznie dla dużych korporacji. Można je wprowadzić w każdej firmie, jeśli tylko oferta jest dopasowana do możliwości finansowych pracodawcy i potrzeb pracowników. Warto pamiętać o tym, aby świadczenie pozapłacowe było dostępne dla wszystkich grup pracowniczych (menedżerowie, pracownicy biurowi i fizyczni), a oferta była zróżnicowana.
Benefity mają kluczowe znaczenie w budowaniu zadowolenia i lojalności pracowników. Są one również ważnym elementem employer brandingu, czyli budowania wizerunku pracodawcy. Stanowią nie tylko narzędzie motywacyjne, ale także sposób budowania relacji z pracownikami i dbania o ich dobrostan.
Czy możemy traktować benefity jako narzędzie do zwiększania motywacji pracowników? Tak, jednak pod pewnymi warunkami – benefity muszą spełniać ich potrzeby. Dlaczego? Według hierarchii potrzeb Maslowa, na drugim miejscu (zaraz za potrzebami fizjologicznymi) znajduje się potrzeba bezpieczeństwa. Dlatego też najbardziej atrakcyjnymi benefitami dla pracowników są:
Natomiast szkolenia językowe, dostęp do platformy e-learningowej czy konsultacje z psychologiem są traktowane raczej jako dodatek (choć obecnie często obowiązkowy) niż realny motywator.
Według raportu ICAN Institute “Benefity przyszłości” trzy najważniejsze benefity dla pracowników to:
Z kolei najmniej ważne dla pracowników są takie benefity jak:
Przede wszystkim należy poznać realne potrzeby pracowników. Nie można kierować się wyłącznie najpopularniejszymi benefitami na rynku, czy tymi najbardziej oryginalnymi. Najlepszą i najprostszą metodą będzie przeprowadzenie ankiety. Pamiętajmy też o wersji drukowanej dla pracowników w fabrykach/magazynach.
Podczas tworzenia programu benefitów najważniejszymi czynnikami są: wiek, stanowisko oraz rodzaj wykonywanej pracy. W raporcie “Benefity przyszłości” można sprawdzić, które z nich są najpopularniejsze dla każdego z pokoleń. Badania pokazują, że dla tzw. boomersów najważniejsze benefity w pracy to:
Powyższe trzy rodzaje benefitów również wygrywają, jeśli chodzi o stanowiska w firmie: kierownik i ekspert, pewne różnice można zauważyć przy pracownikach fizycznych. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj.
Kolejnym ważnym elementem jest zadbanie o odpowiednią komunikację wewnętrzną. Często pracownicy nawet nie wiedzą o wszystkich dostępnych benefitach w ich firmie i dlatego z niego nie korzystają. Ponownie, pamiętajmy, że nie chodzi tutaj tylko o komunikację mailową/w firmowym newsletterze czy w intranecie. Jeżeli firma posiada oddziały logistyczne/produkcyjne, gdzie często pracownicy nie mają dostępu do maila firmowego, to postawmy również na komunikację offline.
Ostatnim etapem jest cykliczne monitorowanie użycia benefitu, sprawdzanie, czy pracownicy są z niego zadowoleni i poproszenie ich o feedback po kilku miesiącach korzystania. Dzięki takim działaniom będziemy wiedzieć na bieżąco, które benefity się sprawdzają, a które należy zmienić czy też całkowicie z nich zrezygnować.
Odpowiednie dobranie benefitów dla firmy to spore wyzwanie. Biorąc pod uwagę, że każdy pracownik potrzebuje czegoś innego, dział HR powinien postawić przede wszystkim na elastyczność wyboru. Pracownik może sam podjąć decyzję, jakiego benefitu potrzebuje w danym momencie np. na platformie kafeteryjnej.
Dzięki Medicover Benefits jest to możliwe. Wszystkie benefity dostępne są w jednym miejscu, a zarządzanie nimi za pomocą platformy jest dużo łatwiejsze. Jej obsługa jest intuicyjna, a dział HR może liczyć na wsparcie zespołu Medicover w zakresie administracji, komunikacji oraz wdrożenia. Oprócz tego na platformie można łatwo generować raporty i cyklicznie monitorować użycie benefitów. Istnieje też możliwość integracji platformy z obecnym już systemem kadrowym.
Źródła:
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.