Menu:

Benefity pozapłacowe – czym są, rodzaje i przykłady

Benefity to dodatkowe świadczenia pozapłacowe, które są ważnym elementem motywacyjnym, pozwalającym zwiększyć zaangażowanie i lojalność pracowników. To dość uniwersalne rozwiązanie, z którego każdy pracownik może wybrać coś dla siebie. Według raportu ICAN Institute najważniejsze dla pracowników to dofinansowanie wypoczynku (81%), prywatna opieka medyczna (81%) oraz bony towarowe (68%).

Oferta benefitów w Polsce obejmuje m.in. pakiet medyczny, bilety do kina, karty sportowe, możliwość pracy zdalnej.

Czym są benefity?

Benefity to wszelkiego rodzaju świadczenia, które firmy oferują pracownikom poza wynagrodzeniem. Odgrywają ważną rolę w polityce płacowej, zaś szeroka i różnorodna oferta benefitowa jest wyróżnikiem pracodawcy na rynku pracy.

Benefity pozapłacowe przykłady

Rynek benefitów w Polsce dzieli się umownie na 5 kategorii:

1. Zdrowie i sport:

  • Prywatna opieka medyczna.
  • Ubezpieczenie na życie.
  • Karta sportowa.
  • Wsparcie psychologiczne.
  • Posiłki dla pracowników.

2. Rozwój zawodowy i edukacja:

  • Szkolenia i kursy rozwojowe.
  • Finansowanie certyfikacji zawodowych.
  • Programy mentoringowe.
  • Nauka języków obcych.

3. Elastyczność i równowaga między życiem zawodowym a prywatnym:

  • Praca zdalna lub elastyczne godziny pracy.
  • Dodatkowe dni wolne (np. w urodziny).
  • Workation – wykonywanie pracy z dowolnego miejsca na świecie.
  • Dofinansowanie urlopu, tzw. wczasy pod gruszą.
  • Dofinansowanie wyposażenia biurowego w domu.

4. Team building i kultura organizacyjna:

  • Imprezy integracyjne, takie jak wyjścia firmowe, pikniki czy spotkania świąteczne.
  • Programy wolontariackie dla pracowników.
  • Wydarzenia wewnętrzne.

5. Dodatkowe benefity:

  • Programy premiowe lub nagrody za osiągnięcia.
  • Programy udziału w zyskach lub akcje pracownicze.
  • Bony pracownicze/vouchery.
  • Benefity dla dzieci pracowników.
  • Samochód służbowy.

Dowiedz się, jakie benefity są najbardziej pożądane przez pracowników.

Benefity – dodatek czy obowiązek pracodawcy?

Benefity nie są formalnym obowiązkiem pracodawcy, jeśli jednak chcemy zadbać o pracowników: ich rozwój, zaangażowanie i poczucie przynależności, a przy okazji zoptymalizować koszty personalne to warto je zapewniać. Według badania ICAN Institute “Benefity przyszłości” aż 94% zarządzających zgadza się z twierdzeniem, że nie należy traktować benefitów jako dodatkowego kosztu. Dobrze prowadzona polityka benefitowa to zyski dla organizacji.

To, jakie konkretnie benefity firma oferuje, ma duże znaczenie dla pracowników, ale też i kandydatów aplikujących do firmy. Organizacje, które nie mają oferty benefitowej i nie oferują niczego oprócz pensji minimalnej, nie są atrakcyjnym pracodawcą na obecnym rynku pracy.

Dla kogo są świadczenia pozapłacowe?

Benefity pozapłacowe nie są zarezerwowane wyłącznie dla dużych korporacji. Można je wprowadzić w każdej firmie, jeśli tylko oferta jest dopasowana do możliwości finansowych pracodawcy i potrzeb pracowników. Warto pamiętać o tym, aby świadczenie pozapłacowe było dostępne dla wszystkich grup pracowniczych (menedżerowie, pracownicy biurowi i fizyczni), a oferta była zróżnicowana.

Rola benefitów w firmie

Benefity mają kluczowe znaczenie w budowaniu zadowolenia i lojalności pracowników. Są one również ważnym elementem employer brandingu, czyli budowania wizerunku pracodawcy. Stanowią nie tylko narzędzie motywacyjne, ale także sposób budowania relacji z pracownikami i dbania o ich dobrostan.

Benefity jako pozapłacowe czynniki motywacyjne

Czy możemy traktować benefity jako narzędzie do zwiększania motywacji pracowników? Tak, jednak pod pewnymi warunkami – benefity muszą spełniać ich potrzeby. Dlaczego? Według hierarchii potrzeb Maslowa, na drugim miejscu (zaraz za potrzebami fizjologicznymi) znajduje się potrzeba bezpieczeństwa. Dlatego też najbardziej atrakcyjnymi benefitami dla pracowników są:

  • dofinansowanie wypoczynku,
  • ubezpieczenie na życie,
  • prywatna opieka zdrowotna,
  • vouchery na wybrane produkty itd.

Natomiast szkolenia językowe, dostęp do platformy e-learningowej czy konsultacje z psychologiem są traktowane raczej jako dodatek (choć obecnie często obowiązkowy) niż realny motywator. 

Według raportu ICAN Institute “Benefity przyszłości” trzy najważniejsze benefity dla pracowników to:

  1. Dofinansowanie wypoczynku – 81%
  2. Prywatna opieka medyczna – 81 %
  3. Bony towarowe – 68 %

Z kolei najmniej ważne dla pracowników są takie benefity jak:

  1. Dostęp do konsultacji z psychologiem – 27%
  2. Aplikacje wspierające zdrowie psychiczne – 18%
  3. Platforma e-learningowa – 14% 

Jak odpowiednio dobrać benefity dla swojej firmy?

Przede wszystkim należy poznać realne potrzeby pracowników. Nie można kierować się wyłącznie najpopularniejszymi benefitami na rynku, czy tymi najbardziej oryginalnymi. Najlepszą i najprostszą metodą będzie przeprowadzenie ankiety. Pamiętajmy też o wersji drukowanej dla pracowników w fabrykach/magazynach.

Podczas tworzenia programu benefitów najważniejszymi czynnikami są: wiek, stanowisko oraz rodzaj wykonywanej pracy. W raporcie “Benefity przyszłości” można sprawdzić, które z nich są najpopularniejsze dla każdego z pokoleń. Badania pokazują, że dla tzw. boomersów najważniejsze benefity w pracy to:

  1. Dofinansowanie wypoczynku – 91%
  2. Prywatna opieka medyczna – 84%
  3. Bony towarowe/karty przedpłacone – 77%

Powyższe trzy rodzaje benefitów również wygrywają, jeśli chodzi o stanowiska w firmie: kierownik i ekspert, pewne różnice można zauważyć przy pracownikach fizycznych. Więcej na ten temat możesz przeczytać tutaj

Kolejnym ważnym elementem jest zadbanie o odpowiednią komunikację wewnętrzną. Często pracownicy nawet nie wiedzą o wszystkich dostępnych benefitach w ich firmie i dlatego z niego nie korzystają. Ponownie, pamiętajmy, że nie chodzi tutaj tylko o komunikację mailową/w firmowym newsletterze czy w intranecie. Jeżeli firma posiada oddziały logistyczne/produkcyjne, gdzie często pracownicy nie mają dostępu do maila firmowego, to postawmy również na komunikację offline. 

Ostatnim etapem jest cykliczne monitorowanie użycia benefitu, sprawdzanie, czy pracownicy są z niego zadowoleni i poproszenie ich o feedback po kilku miesiącach korzystania. Dzięki takim działaniom będziemy wiedzieć na bieżąco, które benefity się sprawdzają, a które należy zmienić czy też całkowicie z nich zrezygnować.

Benefity w Twojej firmie

Odpowiednie dobranie benefitów dla firmy to spore wyzwanie. Biorąc pod uwagę, że każdy pracownik potrzebuje czegoś innego, dział HR powinien postawić przede wszystkim na elastyczność wyboru. Pracownik może sam podjąć decyzję, jakiego benefitu potrzebuje w danym momencie np. na platformie kafeteryjnej. 

Dzięki Medicover Benefits jest to możliwe. Wszystkie benefity dostępne są w jednym miejscu, a zarządzanie nimi za pomocą platformy jest dużo łatwiejsze. Jej obsługa jest intuicyjna, a dział HR może liczyć na wsparcie zespołu Medicover w zakresie administracji, komunikacji oraz wdrożenia. Oprócz tego na platformie można łatwo generować raporty i cyklicznie monitorować użycie benefitów. Istnieje też możliwość integracji platformy z obecnym już systemem kadrowym.

Źródła:

  1. Skuteczne rozwiązania wellbeingowe – praktyczny przewodnik dla pracodawców [EDYCJA 2023]
  2. Raport ICAN Benefity 2023: perspektywa pracodawcy i pracownika
Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2024 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: