Psycholog dla firm
Zadbaj o kondycję psychiczną swoich pracowników. Poznaj rozwiązania Zdrowej Firmy w zakresie opieki psychologicznej dla firm.
Skorzystaj z naszej ofertyNawet jeśli firmowa codzienność była już dla działów HR przewidywalna, wiedziały one jakie główne czynniki wywołują stres zawodowy u pracowników oraz w czym warto ich wspierać, to rzeczywistość, która przywitała wszystkich wraz z początkiem pandemii postawiła przed nimi zupełnie nowe wyzwania. Czy istnieją pierwsze symptomy problemów ze stresem w miejscu pracy?
Wsparcie pracowników w radzeniu sobie ze stresem związanym z pracą, czy z sytuacjami trudnymi, zawsze wpisane było w funkcjonowanie działów HR. Znając specyfikę pracy oraz powtarzające się problemy pracowników, HR-owcy byli w stanie proponować takie rozwiązania, które były skuteczne i dawały pracownikom wsparcie.
W momencie, kiedy pojawiła się pandemia, opracowane schematy działań często okazywały się niewystarczające. HR nie miał czasu na przygotowanie pracowników na zmianę. Praca w domu, bez możliwości kontaktu na żywo z innymi osobami z pracy oraz często nakładająca się na to izolacja także od bliskich, dla wielu osób okazały się stresogennym problemem. Trudności występowały również w firmach, w których z uwagi na sposób realizowania zadań, nie było możliwe przejście na system pracy zdalnej. To wszystko okazało się niemałym wyzwaniem dla działów HR.
Część firm nadal pracuje w nowej, zdalnej rzeczywistości, część powoli wraca do biur. Są to kolejne trudności, z którymi trzeba się mierzyć. Nie ma na to wypracowanych schematów i rozwiązań. Często firmy nie są w stanie zidentyfikować odpowiedniej formy postępowania. Sytuacja bywa trudna i złożona, gdyż wpływ na nią mają nie tylko warunki pracy, ale także osobowość poszczególnych osób oraz ich sposób reagowania na sytuacje trudne i nowe.
Firm, w których dostępna jest pomoc psychologa, nie jest wiele, na pewno mniej niż byłoby to potrzebne, aby zapewnić skuteczną pomoc. Poza tym, nie zawsze pracownicy chętnie rozmawiają o swoich problemach z osobą z organizacji.
O ile coraz lepiej HR radzi sobie w firmach z dobieraniem benefitów dla pracowników, o tyle wspieranie ich w aspekcie psychologicznym, to temat wciąż jeszcze raczkujący. Work-life balance to w wielu firmach tylko higiena godzin pracy, dlatego HR często ma przekonanie, że postrzega to zbyt wąsko i powierzchownie. Warto pamiętać, że to wspieranie pracowników w radzeniu sobie ze wszystkimi obszarami ich życia. Pracownicy nierzadko borykają się z:
Często występowanie ich jest pochodną zarówno sytuacji zawodowej, jak i czynników życia prywatnego. Można oczywiście zakładać, że pracownik sam wybierze się do specjalisty, ale zazwyczaj tak się nie stanie. Jeśli oferuje się w ramach benefitu możliwość psychologicznego wsparcia, z większym prawdopodobieństwem pracownik sięgnie po nią wcześniej niż gdyby miał wybrać się sam na wizytę do specjalisty. A czas gra istotną rolę.
Skutki stresu zawodowego mogą odbijać się na życiu prywatnym pracowników. Jak firma może pomóc zmniejszyć poziom stresu wśród zatrudnionych?
Zaoferowanie pracownikom opieki psychologicznej jako jednego z dostępnych benefitów, zwiększa szansę na to, że pracownik realnie sięgnie po pomoc. W pierwszym kroku często łatwiej jest posłuchać o możliwościach i rozwiązaniach, tutaj idealnie sprawdzą się webinary, które będą albo łagodnym wstępem do wizyty u psychologa, a czasami, wystarczą jako jedyna pomoc.
Pracownik oglądając webinary oferowane przez pracodawcę, często zastąpi nimi wyszukiwanie pomocy w Internecie na przypadkowych stronach. Takie wsparcie online jest istotne zwłaszcza teraz, kiedy wciąż możliwości powrotu do biura bywają w firmach ograniczone, oraz kiedy jako społeczeństwo przyzwyczajamy się do coraz większej ilości usług czy porad, z których korzystamy zdalnie.
Pandemia, która zmieniła nasze firmowe światy wskazała problemy, których zalążki pojawiały się już wcześniej – wypalenie zawodowe, stres w środowisku pracy, obniżenie nastroju czy depresja. Teraz działy HR są bardziej świadome, a do tego pojawiły się nowe problemy, z którymi nie trzeba było mierzyć się wcześniej.
Rozwiązania, które teraz wdrożą firmy, będą służyły im na dłużej. Warto czerpać z tego, czego teraz firmy doświadczają i wypracować rozwiązania, które będą funkcjonować niezależnie od sytuacji, w której się znajdziemy. Szerokie wsparcie psychologiczne, z którego można skorzystać zarówno w formie wizyt, jak i porad oraz webinarów, niewątpliwie będzie przyszłością dbałości o dobrostan pracowników, a co za tym idzie, zadbaniem o większą efektywność prowadzonych biznesów.
Powiązane tematy:
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.