Menu:

Ergonomia pracy w domu – jak dbać o dobre samopoczucie pracowników?

W wielu firmach dbałość o pracowników w przestrzeni biurowej jest kształtowana bardzo świadomie i znajduje się na wysokim poziomie. W innych firmach pojawia się coraz więcej udogodnień, kolejne dopiero stawiają pierwsze kroki w tym zakresie. Niemiej jednak normą stają się ergonomiczne stanowiska pracy, dopasowane krzesła, dodatkowe monitory, regulowane wysokości biurek, pokoje relaksu, masaże. Wszystko to powoduje, że pracownicy czują się usatysfakcjonowani, a pracodawcy mają pewność, że dbają o zdrowie i dobre samopoczucie zatrudnionych osób.

Ergonomia pracy w domu - jak zadbać o warunki na home office?
Jak wyposażyć stanowisko pracy w domu, aby pracownik miał zapewniony jak największy komfort? Jakie są rodzaje ergonomii i jak pozycja siedząca wpływa na nasze zdrowie podczas wykonywania obowiązków zawodowych?

Jak zadbać o ergonomię stanowiska pracy w domu?

Pierwszym istotnym elementem jest przygotowanie miejsca pracy. Warto zwrócić uwagę na fakt, że część pracowników nie ma w domu biurek, pracuje przy stole lub trzyma laptop na kolanach, siedząc na fotelu. O ile w sporadycznie zdarzającej się pracy zdalnej, nie jest to dużym problemem, o tyle funkcjonowanie w taki sposób przez wiele miesięcy może doprowadzić do problemów zdrowotnych. Część firm decyduje się na wyposażenie lub częściowe doposażenie stanowisk pracy w domu swoich pracowników w celu zadbania o lepszą ergonomię pracy przy komputerze.

W niektórych firmach możliwe jest przeniesienie służbowego sprzętu, takiego jak krzesło biurowe, monitor, czy klawiatura, do domu, aby wygodniej pracować. Jednak nie wszędzie jest to możliwe lub nie każdy pracodawca zwraca uwagę na odpowiednie przygotowanie miejsca i warunków pracy poza siedzibą firmy.

Na co warto zwrócić uwagę, aby zapewnić niezbędne minimum? Po pierwsze, na odpowiednią postawę, zgodną z zasadami ergonomii. Pracownicy nie powinni siedzieć na fotelu czy kanapie. Ważne jest, aby mieli możliwość siedzenia przy blacie (biurko, stół) i na krześle. Zwykłe domowe krzesła bywają zbyt twarde, a ich oparcie nieergonomiczne, dlatego warto zadbać o postawę ciała,, która pozwoli na zachowanie odpowiedniego ustawienia kręgosłupa. Kolejna rzecz to odpowiednia wysokość ekranu komputera – pracownik nie powinien być pochylony nad monitorem, tylko mieć go na poziomie swojego wzroku. Dlatego też przyda się podkładka pod laptop, która podniesie ekran lub osobny monitor ustawiony na właściwej wysokości.

Ważne także, aby zadbać o odpowiednie oświetlenie miejsca pracy. Są to zupełnie podstawowe rzeczy, które jednocześnie mają duże znaczenie. Dlatego też pracodawca powinien zwrócić na nie uwagę i przedstawić je pracownikom jako rekomendacje do właściwej pracy biurowej.

Ergonomiczne, stojące stanowisko pracy w domu.

Organizacja stanowiska pracy w domu to istotny element, który pracodawca powinien wspierać, by zadbać o zdrowie i samopoczucie pracowników podczas pracy zdalnej.

Ergonomia pracy w domu – jak wpływa na nią aktywność fizyczna?

Jeśli wiemy już, czym jest ergonomia i mamy odpowiednio przygotowane miejsce pracy, kolejnym krokiem jest zadbanie o aktywność i przerwy w trakcie pracy. Pracując z domu łatwo utracić rozgraniczenie pomiędzy realizowaniem obowiązków zawodowych a czasem wolnym. Może się także zdarzyć, że rzadziej wstajemy od komputera, a także mniej wychodzimy z domów. Dlatego też istotne, aby od czasu do czasu wstać, przejść się, wywietrzyć pokój.

Dodatkowo warto pomyśleć o ćwiczeniach ruchowych – krótkie ćwiczenia rozluźniające czy rozciągające w trakcie przerwy i dłuższe aktywności fizyczne po pracy z komputerem. Nawet jeśli pracownicy nie mają możliwości wybrania się na zorganizowane zajęcia, można ćwiczyć z domu, korzystając z zajęć online lub gotowych zestawów ćwiczeń. Warto uświadamiać znaczenie dbałości o kondycję i sprawność fizyczną, a także wybrać takie rozwiązania dotyczące benefitów, które pozwolą na korzystanie ze wsparcia online przy poszukiwaniu ćwiczeń przez poszczególne osoby.

Jak kondycja psychiczna wpływa na efektywność pracy?

Jeśli pracownicy potrafią zadbać o swoje dobre samopoczucie pod kątem fizycznym, łatwiej będzie im także zachować psychiczną równowagę. Jednak może zdarzyć się tak, że będzie potrzebne im dodatkowe wsparcie w tym zakresie. Istotna jest tutaj rola przełożonych i zespołów, w których pracują na co dzień. Regularne rozmowy, spotkania online, to podstawa, która pozwoli na zachowanie choć częściowej “normalności” i dostrzeżenie ewentualnych problemów.

Kolejny aspekt, który pozwoli na odpowiednio szybkie zareagowanie oraz zapewnienie wsparcia pracownikom, to umożliwienie korzystania z webinarów i konsultacji online, których udzielają profesjonaliści. Tutaj także dobrze sprawdzi się odpowiedni pakiet benefitów, który daje takie możliwości.

Sednem właściwego zadbania o funkcjonowanie pracowników w trakcie pracy zdalnej jest uświadomienie im, jak ważne jest przestrzeganie zasad ergonomii pracy, czyli zadbanie o środowisko pracy, ruch, a także o kondycję psychiczną. Czasami nie mając na co dzień kontaktu z pracownikiem, przełożeni mogą przeoczyć pewne symptomy, czy nie zadbać odpowiednio o swoje zespoły. Dlatego też przydatne są narzędzia i możliwości, które pozwolą pracownikom samodzielnie szukać informacji i wsparcia online. Odpowiednie skomponowanie dostępnych benefitów będzie w stanie zapobiec wielu trudnościom lub rozwiązać część z nich, kiedy już się pojawią. Warto o to zadbać zwłaszcza w sytuacji niepewności dotyczącej systemu pracy w kolejnych miesiącach.

Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2022 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: