Menu:

Rekrutacja zdalna – jak przeprowadzić rekrutację online?

Współczesne technologie cyfrowe dają duże możliwości w obszarze komunikacji i współpracy. Praca hybrydowa staje się docelowym modelem w wielu organizacjach, a rekrutacja online – ważnym narzędziem procesu zatrudniania nowych osób. W jakiejś mierze biznes korzystał z niego już wcześniej do rekrutowania pracowników spoza lokalizacji firmy – z innego miasta czy kraju. Dziś wykorzystywany jest w zdecydowanie szerszym zakresie. Aktualny trend pracy zdalnej przechodzi również na procesy rekrutacyjne.

Proces rekrutacji zdalnej
Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej w formie online? Jedną z zalet jest oszczędność czasu.

Co należy wiedzieć o rekrutacji zdalnej?

Tak naprawdę część procesu rekrutacyjnego jest od wielu lat z powodzeniem przeprowadzona online. Poszukiwania pracownika zwykle zaczynają się od publikacji ogłoszenia na branżowych portalach internetowych. Rzadkością też jest sytuacja, w której kandydat przynosi swoje CV oraz list motywacyjny osobiście do siedziby firmy. Pierwszy kontakt odbywa się online – potencjalny pracownik aplikuje przez specjalny formularz lub e-mail. Informacje zwrotną otrzymuje tą samą drogą lub przez telefon. Brakującym ogniwem staje się dopiero zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną, a właściwie samo spotkanie, które w tradycyjnym modelu odbywa się face to face.

Rekrutacja zdalna została w pewnym sensie wymuszona sytuacją w okresie pandemii. Organizacje, które nie praktykowały dotychczas pełnego procesu online, musiały wdrożyć go ze względów bezpieczeństwa i rządowych wskazań w związku z COVID-19. Rozwiązanie to stało się codziennością, tak jak praca z domu. Chociaż obostrzenia związane z pandemią już nie obowiązują, biznesy nie zrezygnowały z tego typu rekrutacji, ale na stałe wprowadziły ją do swojej praktyki. Ma ona bowiem ważne zalety, jak również pewne wady – warto znać jedne i drugie.

Zalety rekrutacji online – elastyczność, oszczędność, wygoda

Ten model jest wygodny zarówno dla osoby rekrutującej, jak i dla kandydata. Przede wszystkim nie wiąże się z ograniczeniami w lokalizacji. Rozmowę można przeprowadzić nawet wtedy, gdy osoba poszukująca pracy przebywa w innym mieście lub za granicą, planuje przeprowadzkę, lub jest w trakcie zmiany. Pozwala też ograniczyć koszty dojazdu czy przylotu na miejsce spotkania i oszczędzić czas poświęcony na dotarcie do biura. Z tego względu forma online znacznie skraca też czas trwania samego procesu rekrutacji.

Spotkanie możemy umówić szybciej i mamy większą elastyczność w dopasowaniu terminu, który będzie dogodny dla wszystkich osób zaangażowanych w etapy rekrutacji. To ważne udogodnienie dla każdej ze stron – zarówno organizacji, jak i kandydata – zwłaszcza jeśli ten ostatni ma ograniczoną dyspozycyjność, ponieważ kończy pracę w ramach umowy z inną firmą. Rozmowa może odbyć się wcześnie rano lub po południu także przebywanie na urlopie nie musi być przeszkodą w jej zorganizowaniu, jeżeli kandydat ma taką możliwość i chce podejść do rekrutacji z miejsca, gdzie aktualnie przebywa i wypoczywa.

Wady rekrutacji zdalnej – nie wszystko zobaczymy, nie wszystko usłyszymy

Wśród wad można wymienić takie, które wiążą się z brakiem osobistego kontaktu. Na odległość trudniej zaobserwować mowę ciała kandydata, umiejętności miękkie. Poza tym, mogą pojawić się niespodziewane problemy techniczne (mimo wcześniejszego przygotowania). Kłopoty z łącznością powodują obniżenie jakości dźwięku i obrazu – czynniki te dodatkowo pogorszą odbiór zachowania, mimiki czy tonu głosu. Przeprowadzając rekrutację musimy liczyć się z ewentualnymi utrudnieniami w tym zakresie. Mimo tych mankamentów forma zdalna to nowoczesne i wygodne rozwiązanie, wybierane coraz chętniej przez pracodawców i pozytywnie postrzegane przez kandydatów.

Rozmowa kwalifikacyjna online jako element zdalnej rekrutacji

Spotkanie w biurze i rozmowa na żywo z potencjalnym kandydatem do pracy aktualnie nie są dominującym trendem w obszarze HR. Przygotowanie oferty pracy, a następnie proces zatrudnienia przybiera często formę zdalną.

Jak przebiega proces rekrutacyjny online?

Przebieg może się różnic w zależności od firmy – inaczej będzie wyglądać w przypadku międzynarodowej korporacji, a odmiennie w małym przedsiębiorstwie. Niektóre firmy korzystają z narzędzi, które automatyzują proces niemalże na każdym z etapów, inne ograniczają się do komunikacji mailowej, telefonicznej i popularnych narzędzi do przeprowadzenia spotkania z kandydatem w formie telekonferencji. Zasadniczy trzon jest jednak podobny:

  • wyszukiwanie (np. przez LinkedIn lub ogłoszenie na portalu branżowym),
  • aplikacja kandydata (formularz aplikacyjny lub e-mail),
  • screening telefoniczny
  • spotkanie online,
  • zadanie praktyczne,
  • oferta, negocjacja warunków, przygotowanie umowy.

Centralny punkt stanowi spotkanie rekrutacyjne, które w przypadku tego modelu odbywa się online, a nie w siedzibie firmy lub docelowym miejscu zatrudnienia kandydata.

Różnica pomiędzy spotkaniem rekrutacyjnym w biurze a spotkaniem online

Zasadniczą różnicą pomiędzy spotkaniem rekrutacyjnym w biurze a spotkaniem online jest brak fizycznego miejsca, gdzie zapraszany jest kandydat i wykorzystywane, w związku z tymi okolicznościami, narzędzia. Osoba, z którą rekruter zdecydował się spotkać online, otrzymuje zaproszenie do jednej z platform umożliwiających połączenia wideo – najpopularniejsze stanowią Zoom, Microsoft Teams, Google Hangouts i Skype.

W przypadku rozmowy w biurze, kandydat może zobaczyć, jak wygląda siedziba firmy, zobaczyć osoby, które w niej pracują. Czasem bywa też oprowadzany po całym biurze – w niektórych organizacjach stanowi to ważny element podczas pierwszego, bezpośredniego kontaktu z przyszłym pracownikiem. W przypadku rekrutacji internetowej – nie jest to możliwe. Kwestia organizacji fizycznej przestrzeni po stronie rekrutera, zależy od tego, jaką przestrzenią dysponuje. Czasem zarezerwowanie salki konferencyjnej na przeprowadzenie serii spotkań online, jest konieczne dokładnie tak samo, jak w przypadku rekrutacji face to face. Także przebieg zdalnej rozmowy rekrutacyjnej nie różni się od tej przeprowadzanej w biurze.

Jak przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną online?

Do samej rozmowy kwalifikacyjnej przygotowujemy się tak samo, jak do rozmowy osobistej. Warto jeszcze raz zapoznać się z aplikacją kandydata, przejrzeć wcześniej sporządzone notatki, naszykować pytania niezbędne do późniejszej oceny kompetencji kandydata. Dodatkowe elementy, które warto uwzględnić w komunikacji z potencjalnym pracownikiem, dotyczą spraw „technicznych”. Informacja o tym, że rekrutacja w całości odbędzie się zdalnie powinna być już zawarta w zamieszczonym wcześniej ogłoszeniu. Niektóre firmy wraz z zaproszeniem na spotkanie online wysyłają kandydatom krótki skrypt z planem rozmowy oraz zbiór zasad rekrutacji zdalnej. Dobrze, aby kandydat wiedział, co zrobić, by proces przebiegł bez przeszkód – czy musi zainstalować dodatkową aplikację, czy musi mieć włączoną kamerę. Instrukcja powinna być dokładna i zawierać nawet tak oczywiste punkty, jak informacja o dobrej jakości łącza.

O techniczne detale i profesjonalną prezentację musi zadbać także rekruter. Dobra jakość połączenia – obrazu i dźwięku to absolutna podstawa. Jeżeli nie mamy możliwości zaaranżowania spotkania w pełni wyciszonej przestrzeni (pomieszczenie do pracy indywidualnej, sala konferencyjna), załóżmy słuchawki, ustawmy mikrofon blisko twarzy, tak by było nas słychać jak najlepiej. Pamiętajmy też o wyłączeniu powiadomień – sygnały przychodzących maili, wiadomości, dźwięki komunikatorów wewnętrznych mogą rozpraszać kandydata, a przecież rozmowa o pracę jest wydarzeniem stresującym i wymagającym skupienia. Znaczenie ma również to, jak umieszczona została kamera, twarz rozmówcy powinna stanowić punkt centralny na ekranie, być dobrze oświetlona, a otoczenie neutralne i uporządkowane. Nie zapominajmy o tym, że kandydat także dokonuje oceny i wyrabia sobie opinię o firmie na podstawie zachowania rekrutera – czytanie czy odpisywanie na maile lub SMS-y, jest widoczne dla pozostałych uczestników i nie świadczy o pełnym zaangażowaniu w spotkanie.

Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2022 Medicover Benefits Sp. z o.o.