Wsparcie dla Firm
Wspieramy firmy w realizacji celów HR i biznesowych.
Z nami osiągniesz więcej!
Sprawdź naszą ofertę
Rekrutacja wewnętrzna w firmie, czyli proces poszukiwania osób na nowe stanowisko spośród obecnych pracowników, wymaga odpowiedniego przygotowania ze strony firmy. Poznaj wady i zalety rekrutacji wewnętrznej oraz poszczególne etapy tego procesu!
Rekrutacja wewnętrzna to proces, w którym organizacja poszukuje odpowiednich kandydatów na stanowiska pracy spośród swoich własnych pracowników (wewnątrz firmy). Zazwyczaj jest inicjowany, gdy wewnętrzne stanowiska pracy stają się wolne lub podczas wzmożonego zapotrzebowania na pracowników o określonych umiejętnościach do nowych projektów czy inicjatyw.
Zarówno rekrutacja wewnętrzna, jak i zewnętrzna mają na celu znalezienie odpowiednich kandydatów na stanowiska pracy. Obie strategie rekrutacji wymagają starannego procesu selekcji, w tym:
Główną różnicą jest obszar poszukiwań – rekrutacja wewnętrzna wykorzystuje istniejące zasoby firmy (osoby już zatrudnione), z kolei zewnętrzna koncentruje się na przyciąganiu nowych talentów spoza organizacji.
I. Identyfikacja potrzeb
II. Komunikat o wakacie
Przy wykorzystaniu wewnętrznych kanałów komunikacji:
Komunikat powinien zawierać ściśle określone ramy czasowe rekrutacji.
III. Zbieranie aplikacji
IV. Rozmowy kwalifikacyjne
V. Analiza i wybór kandydata
VI. Feedback dla pozostałych kandydatów
VII. Wdrożenie i onboarding
Choć istnieje kilka sprawdzonych metod rekrutacji wewnętrznej, ostateczny proces rekrutacji zależy od firmy. Metody i etapy mogą się różnić w zależności od kultury organizacji, struktury stanowisk pracy oraz specyfiki oferowanych pozycji. Do najczęściej wykorzystywanych metod rekrutacji wewnętrznej zaliczamy:
To najprostsza i najczęstsza metoda rekrutacji wewnętrznej. Polega na zamieszczeniu ogłoszenia o wolnym stanowisku w wewnętrznej sieci firmy lub na tablicy ogłoszeń. Ogłoszenie musi precyzyjnie określać wymagania względem kandydata oraz zakres nowych obowiązków. Ważne jest również umieszczenie ogłoszenia w widocznym, łatwo dostępnym dla wszystkich miejscu.
Metoda, w której pracownicy są zachęcani do polecania swoich znajomych lub współpracowników na wolne stanowiska. Dzięki tej metodzie nie tylko możesz znaleźć odpowiedniego kandydata, ale też wzmocnić więzi w zespole oraz zwiększyć zaangażowania pracowników, którzy czują się docenieni za pomoc w poszukiwaniu nowych talentów. Warto zachęcać pracowników do udziału w takich programach poprzez m.in. oferowanie nagród finansowych czy dnia wolnego.
Zakładają one wcześniejsze przygotowanie kandydatów na przyszłe stanowiska w trakcie szkoleń i kursów. Takie podejście pozwala na wewnętrzne awanse, gdy pracownicy nabierają nowych umiejętności i kompetencji, które są niezbędne do pełnienia nowych ról w firmie.
Rekrutacja wewnętrzna wiąże się z szeregiem korzyści dla organizacji i pracowników, ale też z pewnymi ograniczeniami. Aby w pełni zrozumieć proces i jego wpływ na firmę, warto poznać wszystkie wady i zalety.
Z perspektywy pracownika udział w rekrutacji wewnętrznej to:
Dla pracodawcy rekrutacja wewnątrz firmy oznacza:
Z kolei wśród wad rekrutacji wewnętrznej należy wymienić przede wszystkim:
Wybór między rekrutacją wewnętrzną a zewnętrzną przede wszystkim zależy od indywidualnych potrzeb danej firmy. Zastanawiając się, jaki typ rekrutacji przeprowadzić, warto przeprowadzić analizę kosztów oraz specyficznych wymagań stanowiska pracy.
Rekrutacja wewnętrzna oszczędza czas i koszty. Może jednak nie być wystarczająca, gdy firma poszukuje pracowników o specjalistycznych umiejętnościach lub świeżym spojrzeniu. Sprawdzi się za to doskonale, gdy potrzebny jest pracownik posiadający wiedzę o firmie. Z kolei rekrutacja zewnętrzna jest bardziej angażująca czasowo i finansowo. Będzie odpowiednim wyborem, gdy organizacja poszukuje różnorodności, nowych lub specjalistycznych kompetencji, które są niedostępne w aktualnych strukturach.
Zrównoważone podejście uwzględniające oba typy rekrutacji w zależności od bieżących potrzeb, wydaje się być najbardziej efektywnym rozwiązaniem. Pozwala na skuteczne i efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi przy jednoczesnej otwartości na rozwój, dzięki talentom spoza organizacji. To stwarza solidne podstawy dla długotrwałego wzrostu i sukcesu na rynku.
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.