Wsparcie dla Firm
Wspieramy firmy w realizacji celów HR i biznesowych.
Z nami osiągniesz więcej!
Sprawdź naszą ofertę
Rekrutacja zdalna stała się nieodłącznym elementem współczesnego rynku pracy, oferując elastyczność i efektywność zarówno dla pracodawców, jak i kandydatów. W dobie cyfryzacji i zmieniających się modeli pracy proces rekrutacji online zyskał na znaczeniu, umożliwiając firmom dotarcie do szerszego grona talentów bez ograniczeń geograficznych.
Tak naprawdę część procesu rekrutacyjnego jest od wielu lat z powodzeniem przeprowadzana online. Poszukiwania pracownika zwykle zaczynają się od publikacji ogłoszenia na branżowych portalach internetowych. Rzadkością też jest sytuacja, w której kandydat przynosi swoje CV oraz list motywacyjny osobiście do siedziby firmy. Pierwszy kontakt odbywa się online – potencjalny pracownik aplikuje przez specjalny formularz lub e-mail. Informację zwrotną otrzymuje tą samą drogą lub przez telefon. Następnie rekruter wysyła zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną, które może odbyć się zarówno w tradycyjnym modelu face to face, jak i online.
Rekrutacja zdalna została w pewnym sensie wymuszona, sytuacją w okresie pandemii. Organizacje, które nie praktykowały dotychczas pełnego procesu online, musiały wdrożyć go ze względów bezpieczeństwa i rządowych wskazań w związku z COVID-19. Rozwiązanie to stało się codziennością tak jak praca zdalna. Chociaż obostrzenia związane z pandemią już nie obowiązują, biznesy nie zrezygnowały z tego typu rekrutacji, ale na stałe wprowadziły ją do swojej praktyki. Ma ona bowiem ważne zalety, jak również pewne wady.
Ten model jest wygodny zarówno dla osoby rekrutującej, jak i dla kandydata. Przede wszystkim nie wiąże się z ograniczeniami w lokalizacji. Rozmowę można przeprowadzić nawet wtedy, gdy osoba poszukująca pracy przebywa w innym mieście lub za granicą, planuje przeprowadzkę, lub jest w trakcie zmiany. Pozwala też ograniczyć koszty dojazdu czy przylotu na miejsce spotkania i oszczędzić czas poświęcony na dotarcie do biura. Z tego względu forma online znacznie skraca czas trwania samego procesu rekrutacji.
Spotkanie można umówić szybciej i mamy większą elastyczność w dopasowaniu terminu, który będzie dogodny dla wszystkich osób zaangażowanych w etapy rekrutacji. To ważne udogodnienie dla każdej ze stron – zarówno organizacji, jak i kandydata – zwłaszcza jeśli ten ostatni ma ograniczoną dyspozycyjność, ponieważ kończy pracę w ramach umowy z inną firmą.
Rozmowa może odbyć się wcześnie rano lub po południu, także przebywanie na urlopie nie musi być przeszkodą w jej zorganizowaniu, jeżeli kandydat ma taką możliwość i chce podejść do rekrutacji z miejsca, gdzie aktualnie przebywa i wypoczywa.
Wśród wad można wymienić takie, które wiążą się z brakiem osobistego kontaktu. Na odległość trudniej zaobserwować mowę ciała kandydata, umiejętności miękkie. Poza tym mogą pojawić się niespodziewane problemy techniczne (mimo wcześniejszego przygotowania). Kłopoty z łącznością powodują obniżenie jakości dźwięku i obrazu – czynniki te dodatkowo pogorszą odbiór zachowania, mimiki czy tonu głosu. Przeprowadzając rekrutację, musimy liczyć się z ewentualnymi utrudnieniami w tym zakresie. Mimo tych mankamentów forma zdalna to nowoczesne i wygodne rozwiązanie, wybierane coraz chętniej przez pracodawców i pozytywnie postrzegane przez kandydatów.
Przebieg może się różnic w zależności od firmy – inaczej będzie wyglądać w przypadku międzynarodowej korporacji, a odmiennie w małym przedsiębiorstwie. Niektóre firmy korzystają z narzędzi, które automatyzują proces niemalże na każdym z etapów, inne ograniczają się do komunikacji mailowej, telefonicznej i popularnych narzędzi do przeprowadzenia spotkania z kandydatem w formie telekonferencji. Zasadniczy przebieg jest jednak podobny:
Centralny punkt stanowi spotkanie rekrutacyjne, które w przypadku tego modelu odbywa się online, a nie w siedzibie firmy lub docelowym miejscu zatrudnienia kandydata.
Sprawdź również >> Jak napisać ogłoszenie o pracę?
Zasadniczą różnicą pomiędzy spotkaniem rekrutacyjnym w biurze a spotkaniem online jest brak fizycznego miejsca, gdzie zapraszany jest kandydat i wykorzystywane, w związku z tymi okolicznościami, narzędzia. Osoba, z którą rekruter zdecydował się spotkać online, otrzymuje zaproszenie do jednej z platform umożliwiających połączenia wideo – najpopularniejsze stanowią Zoom, Microsoft Teams, Google Hangouts i Skype.
W przypadku rozmowy w biurze kandydat może zobaczyć, jak wygląda siedziba firmy, zobaczyć osoby, które w niej pracują. Czasem bywa też oprowadzany po całym biurze – w niektórych organizacjach stanowi to ważny element podczas pierwszego, bezpośredniego kontaktu z przyszłym pracownikiem.
W przypadku rekrutacji internetowej – nie jest to możliwe. Kwestia organizacji fizycznej przestrzeni po stronie rekrutera, zależy od tego, jaką przestrzenią dysponuje. Czasem zarezerwowanie salki konferencyjnej na przeprowadzenie serii spotkań online, jest konieczne dokładnie tak samo, jak w przypadku rekrutacji face to face. Także przebieg zdalnej rozmowy rekrutacyjnej nie różni się od tej przeprowadzanej w biurze.
Do samej rozmowy kwalifikacyjnej przygotowujemy się tak samo, jak do rozmowy osobistej:
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.