Menu:

Test kolorów Insights Discovery – czym jest i jak go przeprowadzić?

Insights Discovery™ to nowoczesne narzędzie psychometryczne, które służy do profilowania osobowości. Test kolorów – bo tak również jest nazywany – pokazuje jak zrozumieć samego siebie i innych, a w konsekwencji nie tylko lepiej się komunikować w życiu prywatnym, ale też efektywniej działać na gruncie zawodowym.

test osobowości pracownika
Insights Discovery™ jest narzędziem wspomagającym rozwój osobisty pracowników oraz efektywność całego zespołu.

Czym jest badanie Insights?

U podstaw testu Insights Discovery™ leży teoria kolorów i zaawansowany model osobowości szwajcarskiego psychologa Carla Junga. Według Junga osobowości można podzielić na trzy wymiary:

  • Ekstrawersja-Introwersja,
  • Myślenie-Uczucia,
  • Doznania-Intuicja.

Na podstawie tej koncepcji w 1987 r. powstał Model Insights Discovery®. Jego autorem jest Andrew Lothian, entuzjasta dzieł Junga oraz założyciel Insights Learning & Development Ltd., czyli organizacji konsultingowej z siedzibą w Dundee (Szkocja).

Model Insights Discovery ma na celu rozpoznanie, zrozumienie oraz zaakceptowanie zachowań własnych i innych ludzi. Test Insights Discovery jest metodą samoopisową, która polega na udzieleniu odpowiedzi online na 25 pytań. Na bazie odpowiedzi udzielonych w kwestionariuszu preferencji, tworzony jest profil indywidualnego stylu funkcjonowania. Profil indywidualny Insights Discovery™ opisuje ankietowanego w kontekście czynników, takich jak:

  • praca zespołowa,
  • słabe i silne strony,
  • styl komunikacji i nawiązywania kontaktów z innymi,
  • metod podejmowania decyzji,
  • wizerunek własny,
  • rozwój osobisty,
  • skuteczna sprzedaż i zarządzanie.

Jung definiował osobowość za pomocą pojęcia energii. Autor testu Insights zobrazował ją przy pomocy języka kolorów, tworząc układ energii kolorystycznych. Osobowości w tym teście dzielą się na cztery główne typy (zobrazowane za pomocą kolorów: niebieski, czerwony, zielony, żółty) oraz 72 typów szczegółowych.

Rodzaje osobowości – model Junga

  • Czerwona – często liderzy i przewodniczący. Osoby charyzmatyczne i inspirujące, których pewność siebie i determinacja sprawiają, że są skuteczne w osiąganiu swoich celów. Cechy charakterystyczne: podejmowanie decyzji na podstawie logicznych przesłanek, siła woli i pewność siebie, kierowanie i motywowanie innych, zamiłowanie do wyzwań i konkurencji.
  • Żółta – często dusze towarzystwa. Osoby, które lubią przebywać z innymi ludźmi, opiekuńcze i troskliwe, których empatia i zrozumienie sprawiają, że są dobrymi przyjaciółmi i partnerami. Cechy charakterystyczne: kierowanie się emocjami i wartościami, umiejętność budowania relacji i współpracy, skupienie na ludziach i ich potrzebach, lubią harmonię i spokój.
  • Zielona – osoby często spokojne i zrównoważone, dokładne i skrupulatne, których odpowiedzialność i obowiązkowość sprawiają, że są dobrymi pracownikami i partnerami. Cechy charakterystyczne: kierowanie się konkretnymi informacjami i faktami, dokładność i odpowiedzialność, skupienie na szczegółach i zadaniach, cenią bezpieczeństwo i stabilność.
  • Niebieska – często introwertycy. Osoby kreatywne i pomysłowe, których analityczny umysł pozwala na tworzenie nowych rozwiązań. Cechy charakterystyczne: podejmowanie decyzji na podstawie logicznych przesłanek, kreatywność i innowacyjność, skupienie na problemach i rozwiązaniach, lubią samodzielność i niezależność.

Jak przeprowadzić indywidualny test kolorów Insights?

Test kolorów możesz przeprowadzić w domowym zaciszu. Przygotuj się na kwestionariusz 25 pytań, które pomogą zidentyfikować Twój dominujący typ osobowości. Wygospodaruj trochę wolnego czasu (czas wykonania testu Insights to ok. 20 – 30 minut) i bądź szczery. Test osobowości wymaga uczciwości i samorefleksji, aby osiągnąć miarodajne wyniki.

Analiza wyników testu Insights

Wyniki testu to wgląd w Twoją własną osobowość – jej indywidualne cechy, preferencje, style działania, mocne i słabe strony oraz potencjalne obszary konfliktu. Szczegółowe przeanalizowanie wyników, z pomocą legendy autorów testu, pomoże Ci lepiej zrozumieć samego siebie i uzyskać większą samoświadomość. Z tą wiedzą możesz dalej się rozwijać, wykorzystując swoje mocne strony i pracując nad tymi słabszymi.

Zastosowanie badania Insights Discovery

Test kolorów znajduje zastosowanie w wielu aspektach życia – zarówno zawodowego, jak i osobistego. Może być przydatnym narzędziem m.in. dla pracodawców i rekruterów, szkoleniowców oraz osób, które chcą popracować nad swoją komunikacją z innymi.

Zastosowanie w rekrutacji i zarządzaniu personelem

Obszar HR bardzo skorzysta na przeprowadzaniu badania Insights. Dzięki niemu możliwe są skuteczne procesy rekrutacyjne i zarządzania personelem. Znając typy osobowości obecnych pracowników, rekruterzy mogą dobierać nowe osoby o komplementarnych osobowościach, tworząc zgrany, wydajny i uzupełniający się zespół.

Zastosowanie w procesie szkoleniowym i rozwoju zawodowym

Szkoleniowcy również powinni zainteresować się testem kolorów, chcąc podnieść jakość swoich usług. Wyniki Insights pozwalają szkoleniowcom lepiej poznać zarówno swoje słabe i mocne strony, jak i zalety i wady osób szkolonych. Z taką wiedzą można kłaść nacisk na obszary kluczowe dla rozwoju zawodowego danej jednostki.

Praktyczne wykorzystanie w różnych obszarach życia

Praca zawodowa to nie wszystko. Badanie Insights znajduje zastosowanie praktycznie w każdej dziedzinie życia. Dzięki niemu możliwy jest rozwój osobisty – poprzez m.in. poprawę relacji z innymi osobami oraz wyeliminowanie tych cech osobowości, które powstrzymują nas przed podejmowaniem odpowiednich decyzji.

Korzyści z przeprowadzenia badania Insights Discovery

Efektywność całego zespołu zależy od efektywności indywidualnej każdej poszczególnej jednostki. Dlatego zastanawiając się nad sposobem podniesienia wydajności pracowników, należy rozpatrywać przypadek każdego pracownika z osobna. Wyniki badania Insights pozwalają wskazać, przeanalizować i zinterpretować indywidualne cechy każdego z nich, a następnie pracować nad ich optymalizacją, by osiągnąć sukces – w postaci zgranego, efektywnego zespołu.

Badanie Insights Discovery a efektywność zespołu

Znając indywidualne typy osobowości każdego pracownika, możesz kształtować zdrowe środowisko pracy, w którym te osobowości skutecznie ze sobą współpracują i się uzupełniają. Przykładowo, jeśli lepiej zrozumiesz, dlaczego pewni członkowie zespołu wolą bezpośrednią komunikację (typ czerwony), podczas gdy inni potrzebują czasu na zastanowienie się i analizę (typ niebieski), możesz stosować wobec nich odpowiednie metody komunikacji. Taka wiedza i świadomość pomagają budować wzajemny szacunek i tolerancję wobec różnic, bo jest podstawą efektownego rozwiązywania konfliktów i dążenia do celu. Tworząc zdrowe, optymalne środowisko pracy, zwiększasz efektywność zespołu, kreatywność pracowników i ich ogólną satysfakcję z pracy.

Możliwości rozwoju zespołu poprzez Test Insights

Rozwój jest możliwy jedynie poprzez eliminowanie słabości i wykorzystywanie potencjału. Jak to zrobić, jeśli nie znasz słabych i mocnych stron? Musisz rozpocząć od ich identyfikacji, którą umożliwia metodologia Insights. Poprzez analizę profilu Insights Discovery możesz m.in.: ulepszyć strategie komunikacyjne, prowadząc do płynniejszej, skuteczniejszej wymiany informacji oraz dzięki świadomości różnic w reakcjach na stresujące sytuacje.

Badanie Insights to szereg korzyści zawodowych i tych na polu osobistym. Umiejętne wykorzystanie wyników badania prowadzi do rozwoju w każdym obszarze życia.

Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2024 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: