Posiadasz wolny etat i poszukujesz nowego pracownika? Rozwijasz swój biznes i potrzebujesz zespołu specjalistów? Firma poszukująca kandydatów do pracy, musi stworzyć odpowiednie ogłoszenie rekrutacyjne, aby po pierwsze – znaleźć taką osobę, która spełni oczekiwania i po drugie – aby ten właściwy kandydat chciał podjąć się pracy w danym miejscu. Jak to zrobić?
Pracodawca musi wiedzieć, jakiego profilu pracownika poszukuje. Oczywiście dział kadr zajmujący się procedurami zatrudniania jest odpowiedzialny za dopilnowanie, aby wolny wakat zajęła osoba o odpowiednich kwalifikacjach.
Proces selekcji i rekrutacji kandydatów wymaga umiejętności z zakresu tzw. miękkiego hr – czyli mówiąc najogólniej, są to wszelkie działania wpływające na jakość pracy w przedsiębiorstwie, w tym wybór właściwego pracownika na dane stanowisko. Proces zatrudnienia może odbywać się wewnątrz firmy – można go również zlecać dostawcom zewnętrznym (outsourcing).
Przedsiębiorca, który ma konkretne oczekiwania wobec przyszłego pracownika, powinien jasno określić w ogłoszeniu stawiane wymagania. Zakomunikuj przyszłym kandydatom czy dane stanowisko wymusza posiadanie określonych uprawnień, wykształcenia lub doświadczenia. Jeśli wymarzony pracownik może się pewnych umiejętności nauczyć, a firma jest w stanie zainwestować w nową kadrę, zamieść listę wymagań w kategorii „mile widziane”.
Po drugiej stronie procesu rekrutacji stoi pracownik – potencjalny kandydat, osoba z własnymi doświadczeniami i oczekiwaniami wobec nowego pracodawcy. Skuteczna oferta pracy powinna zawierać kluczowe elementy, które przykują uwagę pracobiorcy.
Wystrzegajmy się ogólników, nieprecyzyjnych i niejasnych określeń oraz tzw. „informacyjnych zapychaczy”, które niczego wartościowego nie wnoszą do ogłoszenia rekrutacyjnego, ale mogą skutecznie zniechęcić do wysłania przez kandydata swojej aplikacji.
Wysłanie CV trwa krótko – tak samo jak ocena ogłoszenia rekrutacyjnego. Zachęć pracownika do aplikowania, przedstaw zalety miejsca pracy, przybliż ścieżkę kariery i możliwości rozwoju.
Po określeniu obowiązków i wymagań – czas na przedstawienie zalet przedsiębiorstwa. Pokaż, że jesteś atrakcyjnym pracodawcą. Zadbaj o odpowiednią strategię employer brandingu. Pracodawca powinien czytelnie zakomunikować, co ma do zaoferowania swojemu pracownikowi.
Skutecznym sposobem na owocny proces rekrutacji, jest inwestycja w narzędzia działów HR jakim są benefity, szczególnie te serwowane w postaci kafeterii (są wygodne, praktyczne, dają pracownikowi wybór).
Systemy benefitowe dostarczają szereg gotowych pomysłów i rozwiązań dla firm. Dzięki benefitom, określasz korzyści wynikające z pracy w danym miejscu – jeśli masz rozbudowany pakiet świadczeń pozapłacowych, to masz większą szansę zyskać dla firmy odpowiedniego pracownika. Ale nie zapomnij mu o tym powiedzieć w ogłoszeniu rekrutacyjnym.
Daj pracownikowi szansę, aby wyobraził sobie siebie w Twojej firmie. Przedstawiając swoją ofertę pracy pamiętaj o podkreślaniu niekoniecznie oczywistych dogodności i benefitów wynikających ze stosunku pracy (zwłaszcza jeśli posiadasz ograniczone środki finansowe).
Dla wielu kandydatów ważniejszym argumentem jest dbałość o pracownika i atmosfera pracy – niż zwykła podwyżka. Przedstawiając w ogłoszeniu rekrutacyjnym ofertę benefitową, dajesz sygnał potencjalnym kandydatom, że dbasz o swój personel i że ludzie są ważni w przedsiębiorstwie.
Unikaj kopiowania ogłoszeń dotyczących pracy. Zwykle nie jest to dobry pomysł – zwłaszcza, jeśli poszukujesz specjalisty w danej dziedzinie z określonego pokolenia i ze szczególnymi oczekiwaniami.
Oryginalny opis stanowiska pracy i przedstawienie w niebanalny sposób oferty korzyści – może okazać się strzałem w dziesiątkę. Daj znać kandydatom, że to miejsce pracy dla kreatywnych i otwartych ludzi, zgodnie z filozofią firmy.
Rekrutacja jest złożonym procesem i jeśli dzięki opisowi korzyści, możesz przedstawić się jako podmiot innowacyjny – podkreślenie obecności nietypowych benefitów, może być skuteczną metodą na pozyskanie pracownika.
Charakter miejsca pracy mierzy się tymi aspektami pozapłacowymi, które inwestują w politykę personalną. Być może utarte i standardowe oferty szkoleń czy warsztatów – uznane zostaną przez niektórych za „nudne”. Podkreślaj jednak zalety tego benefitu.
Nieoczywiste może być dla kandydata, że rozwój w firmie to nauka języków obcych, podnoszenie kwalifikacji na prestiżowych szkoleniach czy zdobywanie cennych uprawnień (a niekoniecznie szkolenia produktowo-usługowe wpisane w obowiązek pracy).
Pracodawcy oferują również czas na rozwój osobisty. Dodatkowe dni urlopowe lub wolne godziny na spędzenie czasu z rodziną, hobby czy wolontariat. Obraz firmy dbającej o życie prywatne pracownika – to cenna korzyść dla wielu potencjalnych kandydatów.
Prywatna opieka zdrowotna oraz pakiet sportowy – to nadal bardzo atrakcyjne świadczenia pozapłacowe. Pamiętaj o tym, nawet jeśli wydaje Ci się to oczywiste. Rynek pracy jest pełen pracodawców, którzy jeszcze nie inwestują w te benefity, mimo iż pewne świadczenia są już niejako oczekiwanym standardem.
Jeśli oferujesz usługi z zakresu zdrowia i sportu – inne niż wszystkie – przedstaw je. A może macie drużynę sportową i szukacie kogoś do zespołu? To również może być atrakcyjna zaleta dla pracownika.
Stabilność zatrudnienia to niezmiennie ważny czynnik motywujący do pracy. Istotne jest jednak również zachowanie odpowiedniego balansu pomiędzy czasem w pracy, a życiem prywatnym. Pracownicy cenią sobie pewną „kontrolowaną niezależność”. Pomocne są zatem benefity ułatwiające codzienne funkcjonowanie i praktyczne zastosowanie koncepcji work-life balance.
Przedstaw możliwości elastycznego czasu pracy, podejmowania home office czy etatu w niepełnym wymiarze godzinowym. Wielu pracowników poszukuje pracodawcy, z którym „można się dogadać” – zwłaszcza jeśli są rodzicami.
Pracodawcy mogą nie zdawać sobie sprawy z faktu, że pewne zachowania i atrakcyjne normy przyjęte w miejscu pracy – nie są oczywiste dla osób z zewnątrz.
Zastanów się, co możesz jeszcze zaoferować potencjalnemu kandydatowi jako benefit? Czym wyróżniasz się na tle innych pracodawców, co może okazać się zachęcające do podjęcia pracy w twoich szeregach?
Przykład: wiele korporacji działających w określonych branżach, ma narzucony surowy i sztywny dress code. Działasz w podobnym sektorze, ale codzienny garnitur i garsonka jest dla ciebie obca? Napisz o tym przyszłemu pracownikowi.
A może do pracy można przychodzić z czworonogiem? To również jest świetny pomysł i rozwiązanie dla wielu specjalistów – właścicieli psów – poszukujących pracy.
Według raportu Deloitte model pracy powinien być ukierunkowany na dobry nastrój pracowników i inwestycję w wellbeing jako w trwały element kultury pracy, ponieważ aż 97% respondentów przyznało, że dbanie o dobry nastrój zatrudnionych osób, jest po prostu obowiązkiem firmy.
Podkreślaj zalety miejsca pracy i przedstawiaj ofertę rekrutacyjną w taki sposób, jakbyś to Ty sam miał aplikować na to stanowisko. Benefity to korzyści, o których chcą wiedzieć Twoi przyszli i obecni pracownicy.
Źródła:
Chcesz usprawnić zarządzanie benefitami w Twojej firmie? Skontaktuj się z nami i przekonaj, jak możemy optymalizować Twoją pracę!
Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.
Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.