/ Pracownicy

Trendy w benefitach w 2020

pwiadczenia-pozapacowe-oferowane-w-systemach-kafeteryjnych-to-idealne-rozwizanie-zarwno-dla-pracownikw-jak-i-pracodawcw-strongBenefity-maj-bowiem-znaczeniestrong-s-idealnym-narzdziem-wspierajcym-dziaania-HR-oraz-doskonaym-rozwizaniem-motywujcym-do-pr...

Świadczenia pozapłacowe oferowane w systemach kafeteryjnych – to idealne rozwiązanie zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Benefity mają bowiem znaczenie: są idealnym narzędziem wspierającym działania HR oraz doskonałym rozwiązaniem motywującym do pracy.

Platformy benefitowe wspierają politykę socjalną, budują pozytywny employer branding, są ciągle udoskonalane, a dodatkowo stają się narzędziem analitycznym ułatwiającym pracę działu HR. To, jakie świadczenia oferuje przedsiębiorca zależy od preferencji pracowników, ale również od benefitowych trendów. Warto wiedzieć, co „jest na czasie” w świadczeniach pozapłacowych.

Pracownicy korzystają z benefitów

Według raportu Sedlak&Sedlak „Benefity w oczach pracowników 2020”, aż 89,7% ankietowanych kobiet i 87,2% mężczyzn przyznało, że korzysta z oferowanych w miejscu pracy świadczeń pozapłacowych.

Dlatego pracodawcy mogą zidentyfikować najmniej atrakcyjne dla pracowników benefity i dostosować taką ofertę, która będzie zgodna z ich oczekiwaniami. Może do tego posłużyć ankieta oceny satysfakcji, dzięki której pracownicy będą mieć realny wpływ na politykę benefitową. Takie działanie wspiera budowanie ich zaufania, zaangażowania i motywacji.

Moda zmienną jest, czyli trendy kiedyś, trendy dziś

Oferty benefitowe przeszły w ostatnich latach swoistą metamorfozą – od paczek świątecznych i bonów spożywczych na zakupy, po wyjazdy integracyjne, bilety do kina, aż do współczesnych systemów kafeteryjnych, które są idealnym wsparciem dla kadr, narzędziem HR i wizytówką pracodawcy w jednym.

Dzisiejsze platformy benefitowe są dostosowywane do preferencji pracowników, którzy chętniej z nich korzystają i biorą zarazem czynny udział w ich tworzeniu. Jest to skuteczny sposób na utrzymanie zatrudnienia w firmie i motywowania do pracy. Benefity są cenną kartą w grze o pracownika. Bądź na czasie i sprawdź, jakie benefity spodobają się Twoim pracownikom.

Trendy w benefitach 2020

Oferta świadczeń dodatkowych, to paleta ciekawych rozwiązań dedykowanych pracownikom. Najciekawszymi benefitami, z których korzystali Polacy według wspomnianego raportu Pracuj.pl z 2017 roku, były:

  • darmowe śniadania dla pracowników,
  • możliwość przychodzenia do pracy ze zwierzętami,
  • owocowe dni,
  • dofinansowanie do dojazdów do pracy na rowerze.

Dzięki raportowi płacowemu Hays Poland „Trendy na rynku pracy 2020”, otrzymujemy szereg istotnych informacji dotyczących oceny benefitów – z perspektywy pracownika. I tak określono 5 najczęściej wybieranych świadczeń pozapłacowych:

  • elastyczny czas pracy (46%),
  • rozszerzony pakiet opieki medycznej (42%),
  • dofinansowanie dodatkowej edukacji (38%),
  • dodatkowe dni urlopowe (32%),
  • służbowy samochód (20%).

TOP 3 niezmiennych i oczekiwanych benefitów

Wysoką pozycję w świadczeniach pozapłacowych zajmuje w dalszym ciągu pakiet sportowy (ma ogromne znaczenia dla 68% ankietowanych), pakiet medyczny (ważna i bardzo ważna dla 85% respondentów) oraz dodatkowe ubezpieczenie (istotne dla 74% badanych) – z danych raportu Sedlak&Sedlak.

Pracownicy chcą korzystać z oferty rekreacyjno-sportowej, ponieważ moda na zdrowie i aktywność fizyczną nie mija – co więcej, jest to skuteczna profilaktyka. Idealne benefity powinny ułatwiać pracownikom codzienne funkcjonowanie i być bezpośrednią odpowiedzią na ich potrzeby.

Kafeteria umożliwia rozszerzanie obecnych pakietów świadczeń, dzięki czemu możesz „odświeżyć” swoją ofertę usług motywacyjnych. Twoi pracownicy nie chcą korzystać z benefitów? Sprawdź, co może być tego powodem. Wystarczy zapytać o oczekiwania – czasami mała zmiana, przynosi wyczekiwany efekt.

Kondycja psychofizyczna

Ciało i umysł potrzebują odpowiedniej równowagi, aby ze sobą dobrze współpracować. Zatem pozostając w koncepcji work-life balance, należy zadbać o kondycję psychofizyczną swojego zespołu.

Raport Deloitte 2020 przedstawia wyniki badań, które odpowiadają na jedno z kluczowych pytań „Czy organizacje są w stanie zachować swoje ludzkie oblicze w świecie, w którym króluje technologia?”. Znajdujemy w nim informacje o modelu pracy ukierunkowanym na dobre samopoczucie pracowników.

Pracodawcy dbający o politykę wellbeing wprowadzają programy zintegrowane z pracą. Wszystkie te działania, mają na celu poprawę nastroju zatrudnionych osób i stworzenie warunków sprzyjających osiąganiu wysokich wyników, gdyż 71% firm deklaruje, że ważne – a nawet bardzo ważne, jest dbanie o dobre samopoczucie zespołu. Niestety tylko 10% respondentów wyraża pełną gotowość do wdrożenia tego podejścia w firmową codzienność. Jednakże, trend będzie wymuszał zmianę postaw pracodawców w tym tej kategorii na korzyść pracowników.

No stress

Pracownicy chcą, a niekiedy muszą się odstresować, zrelaksować i wyciszyć. Odpowiedzią na te potrzeby, mogą być zajęcia jogi, medytacji, pilatesu czy stretching’u. Regularne treningi są najlepszym lekarstwem na stres, zmartwienia i przemęczenie. Pracodawcy oferują nie tylko taneczne zumby w pakietach sportowych – dzisiejsza rekreacja to również sztuki walki, squash, wrotkarnie, gokarty i wiele innych atrakcji sprzyjających równowadze psychofizycznej.

Body&Mind w pracy

Benefity w postaci usług wzmacniających ciało i umysł, organizowane są również w miejscach pracy. Systemy kafeteryjne umożliwiają spotkania z instruktorami jogi, trenerami personalnymi oraz coachami w godzinach pracy. Pracownicy walczący z nałogami, mogą liczyć na wsparcie w terapiach antynikotynowych, a osoby borykające się z nadwagą – na współpracę z dietetykiem. Dbanie o zdrowie jeszcze nigdy nie było tak proste i tak trendy.

Ćwiczenia są idealną terapią przy wielu problemach. Dlatego benefity z kategorii Body&Mind są zdecydowanie na topie w roku 2020 i będą mocno akcentowane w kolejnych sezonach, do czego my również szczególnie zachęcamy.

Elastyczny czas pracy

Za hasłem „elastyczny czas pracy” kryją się różne rozwiązania, które wyznaczają jednocześnie nowy trend w świadczeniach pozapłacowych. Firmy biorące udział w badaniu Hays Poland przyznały, że istnieje w ich strukturze możliwość pracy elastycznej (74% przedsiębiorców). Ponadto, pracownicy cenią sobie możliwość podejmowania pracy w niepełnym wymiarze godzin lub rozpoczynanie tejże pracy o różnych godzinach. Niektóre przedsiębiorstwa oferują przepracowanie pełnego wymiaru godzinowego w mniejszej liczbie dni – np. niektóre zagraniczne firmy oferują TOP benefit w postaci 4-dniowego tygodnia pracy dla swoich pracowników.

Praca elastyczna oraz ogólnie pozytywny stosunek pracodawcy do możliwości pogodzenia życia zawodowego i prywatnego pracowników, wspiera politykę pro-personalną, a tym samym koncepcję work-life balance. Według wspomnianego raportu płacowego HAYS Poland, pracodawcy deklarowali, że umożliwiają pracownikom pracę w ruchomych godzinach, zmniejszoną liczbę godzin pracy czy pracę w trybie home office. Blisko 70% pracodawców motywuje swój zespół do podejmowania elastycznej formy pracy.

Modny i praktyczny benefit

Świadczenia pozapłacowe mają wpływ na decyzję pracownika o wyborze miejsca pracy oraz pozostaniu w firmie. Badanie Pracuj.pl „Benefity oczami pracowników” przynosi cenne informacje o pracodawcach, którzy nie stosują żadnych form doceniania swoich pracowników. Aż 33% respondentów przyznało, że nie otrzymuje jakichkolwiek benefitów z tytułu pracy.

Pracodawcy muszą liczyć się z faktem, że brak dodatkowych korzyści może skutecznie zniechęcić pracowników do pozostania w firmie. A z pewnością nie zapracują oni na wizerunek „pracodawcy z wyboru”.

Benefity – najważniejsze to mieć wybór

Pracownicy chcą móc wybierać określone benefity, zgodne z ich obecnym zapotrzebowaniem lub takie, które pozwalają rozwijać ich pasje i zainteresowania (szkolenia, warsztaty, coaching). Działania HR powinny być ukierunkowywane również na rodzinę i możliwość korzystania ze świadczeń przez dzieci czy współmałżonka. Pracujący rodzice szczególnie doceniają aspekty praktyczne, ułatwiające pogodzenie pracy z domem.

Te wszystkie potrzeby spełnić może platforma benefitowa Medicover Benefits. A ponieważ stanowi ona kafeterię, umożliwi również oddanie w ręce pracowników wyboru świadczeń, które spełnią ich oczekiwania.

Satysfakcja całego zespołu, to lepszy wynik finansowy pracodawcy. Zatem inwestycja w benefity to „chwilowy koszt”, który się zwraca.

 

Źródła: