Menu:

Jak skutecznie motywować pracowników?

Utrzymanie motywacji do pracy to zasadnicze, ale też bardzo trudne zadanie pracodawcy. Zmotywowanie pracowników wydaje się jeszcze trudniejsze, zwłaszcza że dla każdego czynnikiem motywującym może stać się coś innego. Jakimi narzędziami dysponuje pracodawca? Jak zmotywować pracowników?

Czym jest motywacja?

Motywacja jest zespołem procesów psychicznych i fizjologicznych, które wywołują zwiększenie energii, skupienie na celu, wiarę we wpływ na realizowane zadania, ale też emocjonalne pobudzenie. Człowiek zmotywowany jest aktywny i ma pozytywne nastawienie do realizowanych działań, skuteczniej pokonuje napotykane przeszkody, jest efektywniejszy. Motywacja stanowi złożony problem i tak naprawdę jest kwestią bardzo indywidualną – trudno wymienić listę uniwersalnych czynników motywujących każdego człowieka. Stąd, odpowiednie zarządzanie motywacją pracowników, ale przede wszystkim utrzymanie długofalowego zaangażowania, to cenna umiejętność lidera. Jak robić to skutecznie?

Motywuj pozytywnie

Wśród pozytywnych metod motywowania pracowników w firmie możemy wymienić motywowanie finansowe i pozapłacowe. To pierwsze obejmuje różnego rodzaju nagrody finansowe, podwyżki wynagrodzenia, premie uznaniowe itp. Znanymi sposobami motywowania pozapłacowego są z kolei wszelkie benefity: pakiety ubezpieczeniowe, abonamenty do klubów fitness, vouchery, bony świąteczne. Często wykorzystywanym narzędziem motywacji są także wyjazdy integracyjne pracowników czy wspólne wyjścia zespołu (kolacje firmowe, rozrywka) aranżowane przez pracodawcę. Trzeba jednak przyznać, że oferta benefitów, w postaci opieki medycznej czy karnetów sportowych, jest właściwie oczekiwanym przez aplikujących standardem. Jeżeli więc benefity tego typu mają mieć wartość motywacyjną, to muszą nieść za sobą dodatkową wartość.

Systemy kafeteryjne – narzędzie motywacji

System kafeteryjny ma formę platformy internetowej, na której pracownik może sam dokonać wyboru benefitów z wcześniej zdefiniowanej przez pracodawcę oferty. Dlaczego wdrożenie kafeterii w firmie daje możliwość skutecznego budowania motywacji zespołu? Ponieważ pozwala ona na decydowanie przez samego pracownika, z której usługi czy produktu chce skorzystać. Mamy więc gwarancję, że wybór produktu będzie trafiony. A tylko trafiony benefit jest motywujący dla pracownika. Osoba, która nie jest amatorem sportu, nie będzie usatysfakcjonowana karnetem do klubu fitness, ale chętnie skorzysta z oferty kina, teatru lub vouchera do sklepu z kosmetykami.

Z drugiej strony pracodawca może korzystać z funkcji platformy służących do monitorowania decyzji zespołu (analityk i raportów) i w ten sposób oferować benefity dopasowane do ich potrzeb. Może też dodawać wedle uznania nagrody np. w związku z realizacją ważnego projektu, czy też okazjonalne bony na koniec roku. System kafeteryjny staje się wówczas skutecznym, bo elastycznym i dynamicznym, narzędziem motywacji w rękach lidera.

Możliwości rozwoju motywują

Dobrym motywatorem jest też stworzenie możliwości rozwoju. Poza awansem czy podwyżką wynagrodzenia, motywującym dla pracowników jest zaoferowanie np. kursu językowego czy innych szkoleń dopasowanych do indywidualnych potrzeb danej osoby. Motywujące może być nie tylko pokrycie kosztów kursu, ale umożliwienie pracownikowi skorzystania ze szkolenia lub studiów. Również inne działania, które pozwalają na realizowanie swoich pasji czy wywiązywanie się z obowiązków rodzinnych mogą być bardzo motywujące, w tym np. elastyczny czas pracy. Także odpowiednio zaaranżowane biuro i stanowisko, a więc sprzyjające wellbeingowi środowisko pracy wpływają na poziom motywacji pracownika. Wszyscy chętniej i efektywniej pracujemy w zdrowym otoczeniu, wypoczęci i zrelaksowani.

Motywacyjna siła słowa

Gdy myślimy o motywacji w ramach organizacji, często w pierwszej kolejności przychodzi nam do głowy premia lub awans. Tym czasem bagatelizujemy podstawową, pozafinansową formę motywowania drugiej osoby. Okazywanie aprobaty, uznania, pochwała słowna ze strony lidera mają ogromny wpływ na budowanie motywacji, ale też zaangażowania. Motywująca jest sama dobra atmosfera, współpraca, brak konfliktów i dobra komunikacja – zarówno w zespole, jak i w relacji pracodawca-pracownik.

Motywowanie to proces

Warto pamiętać, że motywowanie to proces – złożony i długotrwały. Dlatego system nagród powinien zostać starannie zaplanowany, a pracodawca musi być konsekwentny w jego stosowaniu. Benefity, pochwały, dodatkowe gratyfikacje muszą też być adekwatne do osiągnieć i wydajności nagradzanych osób. Tylko wtedy realnie przełożą się na ich produktywność. 

Co daje motywacja – pracownikom i biznesowi?

Zaangażowanie, lojalność, przywiązanie – zmotywowany pracownik czuje się zauważony i doceniony. Trudniej mu rozstać się z miejscem pracy czy odejść na rzecz innej firmy. Z drugiej strony, jeśli podczas rekrutacji otrzymuje informacje o klarownym systemie motywacyjnym, szybciej i łatwiej zdecyduje się na podjęcie zatrudnienia. Motywacja pracowników wewnątrz organizacji daje korzyści na zewnątrz – zadbany pracownik, który utożsamia się z firmą będzie budował jej dobry wizerunek i wpłynie na odbiór marki w swoim najbliższym otoczeniu. 

Bibliografia

  1. https://www.mw-spedition.com/budowanie-motywacji-pracownikow-rodzaje-i-narzedzia/
  2. https://www.randstad.pl/blog-hr/motywacja-pracownikow/uznanie-dlaczego-to-takie-wazne-jak-motywowac-inaczej/
Opublikowano:
Powiązane artykuły:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2023 Medicover Benefits Sp. z o.o.
    Znajdź nas na: