Menu:

Jak nadgodziny wpływają na koncentrację i wydajność pracowników?

Nadgodziny – słowo, które niesie za sobą wiele skojarzeń (mniej lub bardziej pozytywnych). Dzięki nadliczbowym godzinom spędzanym w pracy pracownicy mają szansę szybciej osiągać zamierzone cele biznesowe, wywiązać się z obowiązków zawodowych, wpłynąć na wyższe wynagrodzenie czy potencjalny awans w firmie. Jednak to, co wydaje się być korzyścią dla pracodawcy i sukcesem pracownika, skrywa również swoją mroczną stronę, ponieważ nadgodziny spędzane w pracy (i poza nią), wpływają na koncentracje a tym samym na produktywność i efektywność twojego zespołu. W jaki sposób?

Nadgodziny a praca
Jak praca w godzinach nadliczbowych wpływa na koncentrację i wydajność pracownika?

Czym są nadgodziny – wpływ na pracownika

Rozwój technologii usprawnił m.in. sposób komunikowania się, uczenia i wywiązywania ze służbowych obowiązków. Jednak wygoda błyskawicznego postępu na miarę XXI wieku, niesie również ze sobą ryzyko regresu zdolności poznawczych, wśród których znajdują się:

  • pamięć,
  • uwaga (koncentracja uwagi),
  • funkcje wykonawcze.

Cenne narzędzia adaptacji ukształtowane na drodze ewolucji, pozwalają rejestrować i na nowo przywoływać zdobyte informacje. Ich kodowanie, przechowywanie i wydobywanie sprawia, że pracownicy skutecznie selekcjonują bodźce z otoczenia, koncentrują się na swoich zadaniach i późniejszych wynikach.

Jednak co się stanie, jeśli nadmiar pracy naruszy zdrowie twoich pracowników? Gorsza pamięć i towarzysząca jej słabsza koncentracja, wpływają negatywnie na wydajność i produktywność.

[wydajny pracownik] przynoszący znaczne zyski lub efekty w stosunku do włożonej pracy, poniesionych kosztów [1].

Praca w nadgodzinach nadliczbowych a wydajność

Nieważne, czy twój pracownik wykonuje pracę w trybie zdalnym, stacjonarnym czy hybrydowym. Jej nadmiar może naruszyć sprawność umysłu, który warunkuje m.in. przewagę w biznesie, lepsze budowanie relacji z partnerami czy szybsze podejmowanie ważnych dla przedsiębiorstwa decyzji.

62 proc. ankietowanych odczuwa dolegliwości związane z przepracowaniem, 45 proc. przyznaje, że godziny nadliczbowe ujemnie wpływają na ich poziom koncentracji [2].

Zmęczenie i stres wpływają na spadek funkcjonowania umysłowego w wyniku deficytów uwagi, a to sprawia, że zakłóceniu ulega selekcja i przetwarzanie informacji. Nadgodziny spędzone w pracy, które pozornie mają przynosić zysk, mogą być stratą dla pracodawcy w wyniku nieprawidłowo przetwarzanych przez pracownika informacji, spadku wydajności fizycznej i psychicznej.

Badanie University College London wykazało, że istnieje związek między nadgodzinami firmowymi a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób. Wiąże się to z niedyspozycją i dłuższą nieobecnością pracownika (zwolnienia lekarskie). Wydłużony o 3 lub większą ilość godzin tydzień pracy, aż o 60 proc. zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia choroby niedokrwiennej serca[3].

Nadgodziny a wymiar czasu pracy

Nadgodziny w pracy, jak znaleźć balans pomiędzy pracą a życiem?

Trening uważności i zwiększenie koncentracji z Medicover Benefits

Istnieje mnóstwo pomysłów na to, jak się odstresować a tym samym stopniowo poprawić jakość swojej koncentracji. Za pomocą intuicyjnej platformy kafeteryjnej od Mediocver Benefits, twoja firma może zaproponować wiele gotowych rozwiązań swoim pracownikom.

To tutaj znajduje się mnóstwo pomysłów i inspiracji wspierających zdrowie fizyczne i komfort psychiczny – na co dzień:

  • w obszarze mindfulness, bezcenne porady i wskazówki dotyczące stylu życia i nie tylko:

– platforma Legimi oferująca subskrypcję tysięcy ebooków i audiobooków w abonamencie; czytanie i słuchanie bez limitu (trening umysłu dzięki poradnikom psychologicznym);
– vouchery od Diet & Training by Ann, czyli zdrowy i szczęśliwy styl życia kształtowany dzięki odpowiedniej diecie, treningowi i codziennej dawce najlepszej motywacji;

  • w kategorii rekreacji – aktywny i niezbędny wypoczynek od partnerów z branży turystycznej:

– Traveligo,
– Wakacje.pl.

Źródło:

[1] https://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/produktywnosc-pracy-definicja,jak-ja-poprawic,wskazniki_pr-3087.html
[2], [3] https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/praca-w-nadgodzinach-efektywnosc-nadgodziny-zmora-pracownikow,42149.html

Opublikowano:

Interesuje Cię nasza oferta? Chcesz wiedzieć więcej?

Zostaw nam swoje dane, a skontaktujemy się z Tobą jak najszybciej.

Opowiemy Ci o naszym systemie i o tym, jak możemy dopasować ofertę do Twoich potrzeb i wymagań.

    Pokaż
    Pokaż
    Pokaż

    Informacja o przetwarzaniu danych osobowych Pokaż

    Copyright © 2022 Medicover Benefits Sp. z o.o.