/ Pracownicy

Jak wybierać benefity dla pracowników?

p-alignjustifyp-alignjustifyDla-pracownikw-liczy-si-dobre-wynagrodzenie-adekwatne-do-ich-stanowiska-w-firmie-Jednak-bardzo-wanym-aspektem-s-rwnie-wszelkiego-rodzaju-benefity-pozapacowe-Dziki-nim-pracownik-czuje-si-doceniony-ma-moliwoci-rozwoju-i-moe-...

Dla pracowników liczy się dobre wynagrodzenie, adekwatne do ich stanowiska w firmie. Jednak bardzo ważnym aspektem są również wszelkiego rodzaju benefity pozapłacowe. Dzięki nim pracownik czuje się doceniony, ma możliwości rozwoju i może skorzystać z wielu bezpłatnych rozwiązań. Zdecydowanie możemy uznać, że benefity to czynnik motywujący – jednak tylko wtedy, gdy korzyści są atrakcyjne dla pracownika.

Pracodawcy poszukujący nowych pracowników powinni być atrakcyjną opcją na rynku pracy. W tym celu rozwijany jest employer branding – zewnętrzny, aby stawać się magnesem w pozyskiwaniu kapitału ludzkiego. Dla osób zatrudnionych, pracodawcy m.in.: rozwijają wewnętrzny employer branding oraz wykorzystują system kafeteryjny. Jakie rozwiązanie jest zatem najciekawsze dla pracowników? Jak wybrać odpowiednie benefity, aby pracownik czuł motywację do dalszego działania i został doceniony za aktualne osiągnięcia?

Benefity dla pracowników – funkcje i oczekiwania

Benefity pozapłacowe są ważne dla pracowników. Traktowane są często, jak dodatkowe wynagrodzenie. Ułatwiają przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego i jednocześnie wpływają na zmniejszenie rotacji kadry pracowniczej. Dla wielu osób benefity są czynnikiem motywującym do działania – miejsce pracy staje się bardziej atrakcyjne. Poprawia się również samopoczucie pracowników w wolnym czasie. To pokazuje, jak ważną rolę odgrywają benefity pozapłacowe. Tylko, jak wybrać ich odpowiednią pulę?

Jeśli chcemy wybrać benefity, które skutecznie przyciągną nowego pracownika lub zmotywują już zatrudnioną kadrę, to warto poznać oczekiwania grupy docelowej. Ankiety, indywidualne rozmowy – sposobów na uzyskanie odpowiednich informacji jest wiele. Według badania “Plany Pracodawców” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad w 2017 roku, kandydaci najczęściej oczekiwali: opieki medycznej, pakietu sportowego oraz dodatkowych świadczeń socjalnych. Na dalszych miejscach znalazły się: szkolenia i kursy, ubezpieczenie, czy sprzęt firmowy (laptop, smartfon). W tym samym badaniu wzięli udział również pracodawcy. Okazało się, że najczęstsze benefity, jakie oferują to: szkolenia, konferencje branżowe, sprzęt firmowy oraz grupowe ubezpieczenie. To pokazuje, że często pracodawcy rozmijali się z oczekiwaniami pracowników. Wybór benefitów dostępnych w firmie ułatwi pracodawcom zrozumienie oczekiwań zainteresowanej nimi strony.

Employer branding i jego rola w firmie

Każda firma chce być postrzegana, jako atrakcyjne miejsce do zatrudnienia. Pracodawcy budują swoją markę na zewnątrz. Promują firmę m.in. podczas targów pracy lub na uczelniach wyższych. Ważne, aby ogłoszenia rekrutacyjne docierały do grupy docelowej. Dobry wizerunek pracodawcy jest ważny również w firmie. Rozwijany wewnętrzny employer branding ma zapewniać pracownikom przyjazną atmosferę w pracy i możliwości rozwoju. Ma to ścisły związek z benefitami. Pracodawca przygotowuje programy rozwojowe dla pracowników – szkolenia, konkursy firmowe, czy wspólne działanie na rzecz konkretnej idei (np. wolontariat). Powyższe benefity rozwijają zatrudnioną kadrę, ale też mogą scalać więzi w zespole i pozytywnie wpływać na współpracę pomiędzy pracownikami. Jednak nie są to jedyne korzyści pozapłacowe, których oczekują zatrudnione osoby.

Kafeteria i jej zalety

System kafeteryjny powiązany jest ściśle ze świadczeniami dla pracowników. Kafeteria często jest traktowana, jako dodatkowe wynagrodzenie. W zależności od firmy mogą to być np. pakiety medyczne lub pakiety sportowe – wejściówki na basen, siłownię, do klubów fitness. Pracodawcy mogą oferować różnego rodzaju karty przedpłacone na imprezy sportowe lub kulturalne (wejściówki do kin lub teatrów). Kafeteria to bardzo elastyczny system benefitów, który można dopasować do potrzeb i oczekiwań pracownika. Jednocześnie pracodawca ma kontrolę nad wydawanymi środkami na benefity. Dużą zaletą systemu kafeteryjnego jest również mnogość dostępnych opcji. Pracodawca nie powinien mieć problemów z wyborem atrakcyjnych benefitów dla pracownika.