/ Pracownicy

Jak pisać o benefitach w ogłoszeniu rekrutacyjnym?

pPosiadasz-wolny-etat-i-poszukujesz-nowego-pracownika-Rozwijasz-swj-biznes-i-potrzebujesz-zespou-specjalistw-Firma-poszukujca-kandydatw-do-pracy-musi-stworzy-strongodpowiednie-ogoszenie-rekrutacyjnestrong-aby-po-pierwsze-znale-tak-osob-ktra-speni-ocz...

Posiadasz wolny etat i poszukujesz nowego pracownika? Rozwijasz swój biznes i potrzebujesz zespołu specjalistów? Firma poszukująca kandydatów do pracy, musi stworzyć odpowiednie ogłoszenie rekrutacyjne, aby po pierwsze – znaleźć taką osobę, która spełni oczekiwania i po drugie – aby ten właściwy kandydat chciał podjąć się pracy w danym miejscu. Jak to zrobić?

Czego oczekujemy? Perspektywa pracodawcy

Pracodawca musi wiedzieć, jakiego profilu pracownika poszukuje. Oczywiście dział kadr zajmujący się procedurami zatrudniania jest odpowiedzialny za dopilnowanie, aby wolny wakat zajęła osoba o odpowiednich kwalifikacjach.

Proces selekcji i rekrutacji kandydatów wymaga umiejętności z zakresu tzw. miękkiego hr – czyli mówiąc najogólniej, są to wszelkie działania wpływające na jakość pracy w przedsiębiorstwie, w tym wybór właściwego pracownika na dane stanowisko. Proces zatrudnienia może odbywać się wewnątrz firmy – można go również zlecać dostawcom zewnętrznym (outsourcing).

Przedsiębiorca, który ma konkretne oczekiwania wobec przyszłego pracownika, powinien jasno określić w ogłoszeniu stawiane wymagania. Zakomunikuj przyszłym kandydatom czy dane stanowisko wymusza posiadanie określonych uprawnień, wykształcenia lub doświadczenia. Jeśli wymarzony pracownik może się pewnych umiejętności nauczyć, a firma jest w stanie zainwestować w nową kadrę, zamieść listę wymagań w kategorii „mile widziane”.

Co i jak oferujemy? Perspektywa pracownika

Po drugiej stronie procesu rekrutacji stoi pracownik – potencjalny kandydat, osoba z własnymi doświadczeniami i oczekiwaniami wobec nowego pracodawcy. Skuteczna oferta pracy powinna zawierać kluczowe elementy, które przykują uwagę pracobiorcy.

Wystrzegajmy się ogólników, nieprecyzyjnych i niejasnych określeń oraz tzw. „informacyjnych zapychaczy”, które niczego wartościowego nie wnoszą do ogłoszenia rekrutacyjnego, ale mogą skutecznie zniechęcić do wysłania przez kandydata swojej aplikacji.

Wysłanie CV trwa krótko – tak samo jak ocena ogłoszenia rekrutacyjnego. Zachęć pracownika do aplikowania, przedstaw zalety miejsca pracy, przybliż ścieżkę kariery i możliwości rozwoju.

Benefity w kafeterii – perspektywa pracodawcy

Po określeniu obowiązków i wymagań – czas na przedstawienie zalet przedsiębiorstwa. Pokaż, że jesteś atrakcyjnym pracodawcą. Zadbaj o odpowiednią strategię employer brandingu.   Pracodawca powinien czytelnie zakomunikować, co ma do zaoferowania swojemu pracownikowi.

Skutecznym sposobem na owocny proces rekrutacji, jest inwestycja w narzędzia działów HR jakim są benefity, szczególnie te serwowane w postaci kafeterii (są wygodne, praktyczne, dają pracownikowi wybór).

Systemy benefitowe dostarczają szereg gotowych pomysłów i rozwiązań dla firm. Dzięki benefitom, określasz korzyści wynikające z pracy w danym miejscu – jeśli masz rozbudowany pakiet świadczeń pozapłacowych, to masz większą szansę zyskać dla firmy odpowiedniego pracownika. Ale nie zapomnij mu o tym powiedzieć w ogłoszeniu rekrutacyjnym.

Inwestycja w benefity – to inwestycja w kadry

Daj pracownikowi szansę, aby wyobraził sobie siebie w Twojej firmie. Przedstawiając swoją ofertę pracy pamiętaj o podkreślaniu niekoniecznie oczywistych dogodności i benefitów wynikających ze stosunku pracy (zwłaszcza jeśli posiadasz ograniczone środki finansowe).

Dla wielu kandydatów ważniejszym argumentem jest dbałość o pracownika i atmosfera pracy – niż zwykła podwyżka. Przedstawiając w ogłoszeniu rekrutacyjnym ofertę benefitową, dajesz sygnał potencjalnym kandydatom, że dbasz o swój personel i że ludzie są ważni w przedsiębiorstwie.

Oryginalność

Unikaj kopiowania ogłoszeń dotyczących pracy. Zwykle nie jest to dobry pomysł – zwłaszcza, jeśli poszukujesz specjalisty w danej dziedzinie z określonego pokolenia i ze szczególnymi oczekiwaniami.

Oryginalny opis stanowiska pracy i przedstawienie w niebanalny sposób oferty korzyści – może okazać się strzałem w dziesiątkę. Daj znać kandydatom, że to miejsce pracy dla kreatywnych i otwartych ludzi, zgodnie z filozofią firmy.

Rekrutacja jest złożonym procesem i jeśli dzięki opisowi korzyści, możesz przedstawić się jako podmiot innowacyjny – podkreślenie obecności nietypowych benefitów, może być skuteczną metodą na pozyskanie pracownika.

Rozwój

Charakter miejsca pracy mierzy się tymi aspektami pozapłacowymi, które inwestują w politykę personalną. Być może utarte i standardowe oferty szkoleń czy warsztatów – uznane zostaną przez niektórych za „nudne”. Podkreślaj jednak zalety tego benefitu.

Nieoczywiste może być dla kandydata, że rozwój w firmie to nauka języków obcych, podnoszenie kwalifikacji na prestiżowych szkoleniach czy zdobywanie cennych uprawnień (a niekoniecznie szkolenia produktowo-usługowe wpisane w obowiązek pracy).

Pracodawcy oferują również czas na rozwój osobisty. Dodatkowe dni urlopowe lub wolne godziny na spędzenie czasu z rodziną, hobby czy wolontariat. Obraz firmy dbającej o życie prywatne pracownika – to cenna korzyść dla wielu potencjalnych kandydatów.

Sport i zdrowie

Prywatna opieka zdrowotna oraz pakiet sportowy – to nadal bardzo atrakcyjne świadczenia pozapłacowe. Pamiętaj o tym, nawet jeśli wydaje Ci się to oczywiste. Rynek pracy jest pełen pracodawców, którzy jeszcze nie inwestują w te benefity, mimo iż pewne świadczenia są już niejako oczekiwanym standardem.

Jeśli oferujesz usługi z zakresu zdrowia i sportu – inne niż wszystkie – przedstaw je. A może macie drużynę sportową i szukacie kogoś do zespołu? To również może być atrakcyjna zaleta dla pracownika.

Czas pracy

Stabilność zatrudnienia to niezmiennie ważny czynnik motywujący do pracy. Istotne jest jednak również zachowanie odpowiedniego balansu pomiędzy czasem w pracy, a życiem prywatnym. Pracownicy cenią sobie pewną „kontrolowaną niezależność”. Pomocne są zatem benefity ułatwiające codzienne funkcjonowanie i praktyczne zastosowanie koncepcji work-life balance.

Przedstaw możliwości elastycznego czasu pracy, podejmowania home office czy etatu w niepełnym wymiarze godzinowym. Wielu pracowników poszukuje pracodawcy, z którym „można się dogadać” – zwłaszcza jeśli są rodzicami.

Dress code i wiele innych zalet

Pracodawcy mogą nie zdawać sobie sprawy z faktu, że pewne zachowania i atrakcyjne normy przyjęte w miejscu pracy – nie są oczywiste dla osób z zewnątrz.

Zastanów się, co możesz jeszcze zaoferować potencjalnemu kandydatowi jako benefit? Czym wyróżniasz się na tle innych pracodawców, co może okazać się zachęcające do podjęcia pracy w twoich szeregach?

Przykład: wiele korporacji działających w określonych branżach, ma narzucony surowy i sztywny dress code. Działasz w podobnym sektorze, ale codzienny garnitur i garsonka jest dla ciebie obca? Napisz o tym przyszłemu pracownikowi.

A może do pracy można przychodzić z czworonogiem? To również jest świetny pomysł i rozwiązanie dla wielu specjalistów – właścicieli psów – poszukujących pracy.

Dbaj o dobre samopoczucie swoich pracowników

Według raportu Deloitte model pracy powinien być ukierunkowany na dobry nastrój pracowników i inwestycję w wellbeing jako w trwały element kultury pracy, ponieważ aż 97% respondentów przyznało, że dbanie o dobry nastrój zatrudnionych osób, jest po prostu obowiązkiem firmy.

Podkreślaj zalety miejsca pracy i przedstawiaj ofertę rekrutacyjną w taki sposób, jakbyś to Ty sam miał aplikować na to stanowisko. Benefity to korzyści, o których chcą wiedzieć Twoi przyszli i obecni pracownicy.

Źródła: