/ Bez kategorii

Jak ograniczać skutki stresu i zmniejszać jego odczuwanie dzięki benefitom dostępnym w kafeterii?

pNa-pytanie-emJak-dba-o-swoje-zdrowieem-istnieje-wiele-odpowiedzi-W-bardzo-szerokim-ujciu-styl-ycia-ma-ogromne-znaczenie-dla-naszej-kondycji-psychofizycznej-Wiele-maych-elementw-naszych-codziennych-wyzwa-i-obowizkw-wpywa-na-to-jak-si-czujemy-i-jak-so...

Na pytanie: „Jak dbać o swoje zdrowie?” istnieje wiele odpowiedzi. W bardzo szerokim ujęciu – styl życia ma ogromne znaczenie dla naszej kondycji psychofizycznej. Wiele małych elementów, naszych codziennych wyzwań i obowiązków, wpływa na to jak się czujemy i jak sobie radzimy ze stresem.

A skoro już o tym powszechnie znanym, zjawisku biologicznym mowa – czy stres jest nam potrzebny i jak sobie z nim radzić?

 

Cały ten stres…

Stres to cały zespół specyficznych i niespecyficznych reakcji organizmu na jakiekolwiek stawiane mu wymagania. Jest to zjawisko biologiczne, pojawiające się w odpowiedzi na zdarzenie bodźcowe.

W obecnych czasach stres „zadomowił” się w naszym codziennym życiu. Postęp technologiczny i wszechobecne zmiany – w ogólnym tego słowa znaczeniu – pojawiają się w każdej sferze: psychologicznej, społecznej i środowiskowej. Na wiele z tych zmian nie mamy wpływu. Istnieją jednak sposoby na to, aby radzić sobie z negatywnymi emocjami, wspierać dobre samopoczucie i mieć wpływ na zmniejszanie odczuwania stresu.

Żyjemy w globalnej wiosce, komunikujemy się i utrzymujemy relacje zupełnie inaczej, niż jeszcze kilkanaście lat temu. Mamy wiele obowiązków, rosnące wymagania, mieszkamy w dużych skupiskach, ciągle poganiani czasem.

Dobry stres

Stresowi towarzyszy emocjonalne pobudzenie, które dla wielu osób jest motywujące i determinuje do działania. Wzrasta ciśnienie krwi, napinają się mięśnie, przyspiesza bicie serca. Niektórzy lubią być na „emocjonalnym haju” – czy to przez obowiązki zawodowe czy też przez aktywny styl życia i predyspozycje osobowościowe. Osiąganie pewnego poziomu stresu może przynosić pożyteczny skutek, być stymulantem do radzenia sobie z problemami. Dobra strona stresu wyzwala poczucie działania i pomaga sprostać wyzwaniom. Druga twarz stresu, niestety nie przynosi już tyle radości.

Zły stres

Jesteśmy stale narażeni na brak zdrowej równowagi pomiędzy tym co ważne i mniej istotne, a tym na co mamy lub nie mamy wpływu. Staramy się sprostać rosnącym wymaganiom w pracy, szkole i w życiu prywatnym. Radzimy sobie raz lepiej, raz gorzej.

Stres oddziałujący na nas przez dłuższy czas, nie jest obojętny dla naszego organizmu. Niekiedy pojawia się przepaść, która wykracza poza nasze możliwości radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Czasami również sami przed sobą nie chcemy się przyznać, że stres zaczyna nas ograniczać i frustrować. Długotrwały stres powoduje obniżenie nastroju, jest źródłem ciągłego niepokoju i przyczyną wielu dolegliwości fizycznych.

Emocjonalny rollercoster

Stres to reakcja organizmu typu „obrona” i „ucieczka”. Ciągły, emocjonalny rollercoster odbija się negatywnie na naszym zdrowiu, gdyż brak odpowiedniego odreagowania na działanie stresorów ma tutaj ogromne znaczenie.

Ograniczenie lub niemożliwość zrzucenia emocji negatywnych i tym samym zmniejszenia napięcia, jest przyczyną fizycznych i psychicznych schorzeń: bóle głowy, bóle brzucha, lęk, nerwowość, drażliwość, gniew czy bezsenność.

Objawy złego stresu oraz jego przykre skutki zależą od czasu ekspozycji na negatywne bodźce, rodzaju i ilości stresu oraz indywidualnych predyspozycji organizmu.

Negatywne, fizjologiczne skutki działania stresorów podzielone są na fazy, z których ostatnia to wyczerpanie. Nie radząc sobie z nadmiernym poczuciem dyskomfortu, narażamy organizm na rozwój np. chorób układu pokarmowego. U zestresowanych osób, rozwijają się wrzody żołądka lub zespól jelita drażliwego (ZJD) – choroby, której przyczyny nie zostały do końca poznane, ale udowodniono, że stres i dieta sprzyja jej rozwojowi.

Odstresuj się z Medicover Benefits

Najważniejsze, aby zawczasu reagować i minimalizować odczuwanie stresu. W tym celu proponujemy wykorzystać benefity dostępne w firmowej kafeterii. Znajdziesz tu mnóstwo ciekawych inspiracji i pomysłów na to – jak poradzić sobie z codziennym stresem i zmęczeniem. Zrelaksuj się, odpocznij, znajdź czas dla siebie z platformą Medicover Benefits.

Jeśli stres nie stanowi dla Ciebie problemu (czego serdecznie życzymy wszystkim naszym użytkownikom) z zamieszczonej tutaj oferty możesz skorzystać w ramach profilaktyki zdrowia i aktywnego wypoczynku po pracy.

NO STRESS – oferta benefitowa

 

  1. STRES – Porozmawiaj o tym

Warto skorzystać z usług terapeuty, aby móc poprawić swój dobrostan i odzyskać równowagę psychiczną. Dzięki ofercie usług naszych partnerów, skorzystasz z indywidualnych, specjalistycznych konsultacji, rozwiniesz relacje i umiejętności społeczne podczas terapii, znajdziesz wytchnienie i sposób na radzenie sobie ze stresem.

Daj sobie pomóc. W odczuwaniu obniżonego nastroju, istotną rolę odgrywa właśnie rozmowa – z bliskimi, z rodziną, z przyjaciółmi. Jeśli taka pomoc nie wystarcza lub jeśli dokucza Tobie samotność, udaj się na konsultację psychologiczną. Lekarze specjaliści z wieloletnią praktyką, pomogą uporać się z dokuczliwymi dolegliwościami natury psychicznej.

Przekonaj się, że trudne emocje, natrętne myśli i frustracje – to stany emocjonalne, z którymi warto sobie poradzić i tym samym zmniejszyć poziom odczuwania stresu.

Porozmawiaj o tym z naszymi partnerami, skonsultuj się z: Centrum Medyczne Damiana – Indywidualna psychoterapia, EAP24 – Konsultacja psychologiczna i coaching, Motivation – Myśl Otwarcie – badanie psychometryczne.

 

  1. STRES – Wyrzuć z siebie negatywne emocje

Istnieje wiele metod relaksacyjnych zmniejszających stres. Istotną rolę w prewencji zdrowia psychicznego, odgrywa aktywność fizyczna – zadbaj o nią każdego dnia lub stwórz ramowy plan zajęć w wybrane dni.

Dzięki aktywności ruchowej „rozładowujesz” skumulowane, negatywne emocje i dystansujesz się od problemów. Ćwiczenia wpływają na ciało i na umysł. Warto również zaopatrzyć się w aplikacje wspomagającą kształtowanie zdrowych nawyków – zarówno tych, dotyczących treningu, jak i stylu życia (dieta, motywacja).

Wyrzuć z siebie złe emocje z: Calypso Fitness, Saltos Park, Jump World.

 

  1. STRES – Odżywiaj się prawidłowo

Na zdrowie emocjonalne wpływa również sposób odżywiania i odpowiednia dieta. Stres oksydacyjny to pojęcie dotycząc stanu naszego organizmu i związanego z nim ryzyka rozwoju wielu chorób. Brak równowagi w organiźmie pomiędzy antyoksydantami, a reaktywnymi formami tlenu, prowadzi do degradacji komórek (a te w konsekwencji pogłębiają stany zapalne organizmu w tym odczuwanie stresu psychologicznego).

Mówiąc wprost – stres i nieodpowiednia dieta nie prowadzą do niczego dobrego. Unikajmy wysokoprzetworzonej żywności, dbajmy o odpowiednią ilość warzyw i owoców w naszej diecie, pijmy dużo wody, zapobiegajmy nadwadze i otyłości. Nie bez znaczenia pozostaje staranność przygotowania posiłków (techniki gotowania np. zbyt wiele produktów smażonych) i jakość produktów (czytajmy etykiety).

Poznawaj nowe smaki, ciesz się zdrowym, dobrym i smacznym jedzeniem.

Zadbaj o swoja dietę, z naszymi partnerami: Cateromarket.pl – diety pudełkowe i catering dietetyczne, Peater – kompleksowa platforma dietetyczna online, Fine Diners.

 

  1. STRES – Wycisz ciało i umysł

Nasi partnerzy kompleksowo podchodzą do zdrowia i dobrego samopoczucia. Skorzystaj z ofert SPA&Wellness – zabiegów relaksujących i leczniczych masaży. Potrzebujesz wsparcia dietetyka, trenera, psychologa? Wysokiej jakości usługi z kategorii „Zdrowie”, pozwolą skutecznie i szybko zminimalizować stany lękowe i przemęczenie.

Zapraszamy na zajęcia: Joga, Pilates, Zdrowy kręgosłup, Mindfulness, Medytacja, Zajęcia w grocie solnej czy Trening funkcjonalny.

Wycisz ciało i umysł z naszymi partnerami: Body&Mind Clinic, Grota Solna Galos, Baltica Wellness&SPA, Mikroklimatyczna Grota Solna.

 

Źródła:

  • https://medicoverbenefits.pl/
  • Wielka Encyklopedia Zdrowia dla całej rodziny, dr Suzan Lipscone, Anita Kerwin-Nye, dr Trevor Res, Ellen Dupont, Wydawnictwo Olesiejuk, rozdziały: Jak dbać o swoje zdrowie, Czuj się dobrze po sześćdziesiątce, Zdrowie psychiczne i emocjonalne, Choroby układu pokarmowego.
  • Stres psychologiczny. Przyczyny, reakcje organizmu, skutki i osobowościowe uwarunkowania radzenia sobie ze stresem Katarzyna Olejnik, Szymon Olejnik http://www.publikacje.edu.pl/pdf/12179.pdf
  • Pojęcie stresu w medycynie i psychologii The notion of stress in medicine and psychology; Agnieszka Grygorczuk Samodzielny Publiczny Psychiatryczny Zakład Opieki Zdrowotnej im. dr. St. Deresza w Choroszczy https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/viewFile/29156/23921