Jak nadgodziny wpływają na koncentrację i wydajność Twoich pracowników?

Nadgodziny – słowo, które niesie za sobą wiele skojarzeń (mniej lub bardziej pozytywnych). Dzięki nadliczbowym godzinom spędzanym w pracy, pracownicy mają szansę szybciej osiągać zamierzone cele biznesowe, wywiązać się z obowiązków zawodowych, wpłynąć na wyższe wynagrodzenie czy potencjalny awans w firmie.
Jednak to co wydaje się być korzyścią dla pracodawcy i sukcesem pracownika, skrywa również swoją mroczną stronę, ponieważ nadgodziny spędzane w pracy (i poza nią), wpływają na koncentracje a tym samym na produktywność i efektywność Twojego zespołu.
W jaki sposób?
Zdolności poznawcze a wydajność pracowników
Rozwój technologii usprawnił m.in. sposób komunikowania się, uczenia i wywiązywania ze służbowych obowiązków. Jednak wygoda błyskawicznego postępu na miarę XXI wieku, niesie również ze sobą ryzyko regresu zdolności poznawczych, wśród których znajdują się:
- pamięć,
- uwaga (koncentracja uwagi),
- funkcje wykonawcze.
Cenne narzędzia adaptacji ukształtowane na drodze ewolucji, pozwalają rejestrować i na nowo przywoływać zdobyte informacje. Ich kodowanie, przechowywanie i wydobywanie sprawia, że pracownicy skutecznie selekcjonują bodźce z otoczenia, koncentrują się na swoich zadaniach i późniejszych wynikach.
Jednak co się stanie, jeśli nadmiar pracy naruszy zdrowie Twoich pracowników? Gorsza pamięć i towarzysząca jej słabsza koncentracja, wpływają negatywnie na wydajność i produktywność.
[wydajny pracownik] przynoszący znaczne zyski lub efekty
w stosunku do włożonej pracy, poniesionych kosztów[1]
Wydajność a nadmiar pracy
Nieważne, czy Twój pracownik wykonuje pracę w trybie zdalnym, stacjonarnym czy hybrydowym. Jej nadmiar może naruszyć sprawność umysłu, który warunkuje m.in. przewagę w biznesie, lepsze budowanie relacji z partnerami czy szybsze podejmowanie ważnych dla przedsiębiorstwa decyzji.
62% ankietowanych odczuwa dolegliwości związane z przepracowaniem
45% przyznaje, że godziny nadliczbowe ujemnie wpływają na ich poziom koncentracji[2]
Zmęczenie i stres wpływają na spadek funkcjonowania umysłowego w wyniku deficytów uwagi a to sprawia, że zakłóceniu ulega selekcja i przetwarzanie informacji. Nadgodziny spędzone w pracy, które pozornie mają przynosić zysk mogą być stratą dla pracodawcy w wyniku nieprawidłowo przetwarzanych przez pracownika informacji, spadku wydajności fizycznej i psychicznej.
Badanie University College London wykazało, że istnieje związek między nadgodzinami firmowymi a zwiększonym ryzykiem wystąpienia chorób. Wiąże się to z niedyspozycją i dłuższą nieobecnością pracownika (zwolnienia lekarskie). Wydłużony o 3 lub większą ilość godzin tydzień pracy, aż o 60% zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia choroby niedokrwiennej serca[3].
Trening uważności i zwiększenie koncentracji z Medicover Benefits
Istnieje mnóstwo pomysłów na to, jak się odstresować a tym samym stopniowo poprawić jakość swojej koncentracji. Za pomocą intuicyjnej platformy kafeteryjnej od Mediocver Benefits, Twoja firma może zaproponować wiele gotowych rozwiązań swoim pracownikom.
To tutaj, znajduje się mnóstwo pomysłów i inspiracji wspierających zdrowie fizyczne i komfort psychiczny – na co dzień:
- w obszarze mindfulness, bezcenne porady i wskazówki dotyczące stylu życia i nie tylko:
– platforma Legimi oferująca subskrypcję tysięcy ebooków i audiobooków w abonamencie; czytanie i słuchanie bez limitu (trening umysłu dzięki poradnikom psychologicznym);
– vouchery od Diet & Training by Ann czyli zdrowy i szczęśliwy styl życia kształtowany dzięki odpowiedniej diecie, treningowi i codziennej dawce najlepszej motywacji;
- w kategorii rekreacji – aktywny i niezbędny wypoczynek od partnerów z branży turystycznej:
– Traveligo,
– Club Med,
– Wakacje.pl;
- u boku rozrywki nie z tego świata…:
– idealny sposób na odprężenie ciała i umysłu oraz świetna zabawa, dzięki Wirtualnej Rzeczywistości z naszym partnerem InGame.
Sprawdź, co możesz zrobić, aby zminimalizować ryzyko spadku wydajności Twoich pracowników i zmniejszyć negatywny wpływ nadgodzin na zdrowie Twojego zespołu: https://medicoverbenefits.pl/ Zapraszamy!
[1] https://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/produktywnosc-pracy-definicja,jak-ja-poprawic,wskazniki_pr-3087.html
[2] https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/praca-w-nadgodzinach-efektywnosc-nadgodziny-zmora-pracownikow,42149.html
[3] https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/praca-w-nadgodzinach-efektywnosc-nadgodziny-zmora-pracownikow,42149.html
Źródło:
https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/47514/36540
https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/view/47514/34858
https://www.pb.pl/techniki-pamieciowe-w-relacjach-biznesowych-1121998