/ Pracownicy

Jak efektywnie wdrożyć kafeterię w firmie?

pKafeteria-czyli-wachlarz-ofert-benefitowych-dostpnych-u-danego-pracodawcy-Jest-to-skuteczne-narzdzie-dziaw-HR-praktyczne-zarwno-dla-pracownikw-jak-i-pracodawcwppObecny-rynek-pracy-czy-pokolenia-od-przedstawicieli-Baby-Boomers-poprzez-Millenialsw-do-...

Kafeteria, czyli wachlarz ofert benefitowych dostępnych u danego pracodawcy. Jest to skuteczne narzędzie działów HR, praktyczne zarówno dla pracowników jak i pracodawców.

Obecny rynek pracy łączy pokolenia – od przedstawicieli Baby Boomers, poprzez Millenialsów do pokolenia „Z” włącznie. Osoby z długoletnim stażem i krótko po studiach – rzadko będą miały takie same oczekiwania względem polityki benefitowej.

Motywacja

Najważniejsze jest skuteczne motywowanie pracownika i te oczekiwania pracodawców nie ulegają zmianie od lat. Polityka personalna odgrywa znaczącą rolę w firmach, a o jej prawidłowe działanie dbają działy HR. Stały zespól specjalistów i brak rotacji wśród pracowników – działa na korzyść przedsiębiorstwa.

Pracodawcy chcą utrzymać pracowników i zminimalizować ryzyko ich odejścia do konkurencji. Istotnym jest zatem dobry wizerunek, pozytywny employer branding, skuteczny system benefitowy i odpowiednie metody motywowania pracowników.

Analiza potrzeb

Obecne pakiety benefitowe (w tym ZFŚS) mogą zostać poszerzone i udoskonalone o nowe świadczenia pozapłacowe. Oferta kafeterii jest bardzo szeroka. Intuicyjne i nowoczesne platformy benefitowe umożliwiają również zarządzanie dotychczasowymi świadczeniami oferowanymi przez pracodawcę.

Jeśli zastanawiasz się, jak skutecznie i efektywnie wdrożyć kafeterię w firmie – podpowiadamy: poznaj potrzeby swoich pracowników. Jednym ze sposobów zapoznania się z oczekiwaniami zatrudnionych, jest przeprowadzenie warsztatu. Spotkanie organizacyjne jest również idealnym rozwiązaniem integrującym zespół. Skup się na aspektach dotyczących motywacji do pracy, zainteresowań i hobby czy sytuacji rodzinnej (dzieci, obowiązki). Od tych elementów, będzie zależeć dalsza strategia działań firmy.

Kolejną, skuteczną i zupełnie inną metodą na rozpoznanie potrzeb jest audyt. Poprzez kwestionariusz ankiety, masz większą szansę uzyskać bardziej rzetelne opinie, o których na forum – mogą nie chcieć rozmawiać pracownicy. Dzięki takiemu rozwiązaniu, jesteś w stanie dobrze rozplanować działania wellbeingowe w Twojej firmie – w tym wprowadzenie kafeterii.

Planuj – Realizuj – Dostosuj

Najważniejsze jest właściwe wdrożenie strategii kafeteryjnej. Unikasz tym samym zbędnych kosztów i nakładów pracy. Pracodawcy powinni starać się wybierać systemy benefitowe zgodne z faktycznym zapotrzebowaniem zespołu, a nie utartymi schematami. To, co jest odpowiednie w innych firmach, niekoniecznie będzie „trafione” w Twoim przedsiębiorstwie.

Pamiętaj, że kafeteria stworzona jest dla ludzi i to oni decydują o tym, w jaki sposób będą rozporządzać swoim czasem wolnym i z jakich świadczeń pozapłacowych będą korzystać. Mają swoje oczekiwania, a zmieniające się warunki w ich otoczeniu wpływają na realizację strategii socjalnej:

–           Wprowadź plan benefitowy w życie,

–           Rozmawiaj, pytaj, obserwuj zainteresowanie benefitami,

–           Ulepszaj kafeterię,

–           Dbaj o swój zespół i koncertuj się na dobrym samopoczuciu pracowników (zarówno fizycznym jak i psychicznym).

Badanie satysfakcji – skuteczny feedback

Jak wynika z raportu Sedlak&Sedlak „Benefity oczami pracowników 2020”, aż 61,9% pracowników przyznaje, że w ich miejscu pracy nie bada się poziomu satysfakcji z otrzymywanych świadczeń pozapłacowych (np. poprzez ankietowanie), a 18,9% respondentów zwyczajnie nie ma informacji, czy w ogóle takie badanie jest przeprowadzane.

Jest to podstawowy błąd pracodawców, działający na ich niekorzyść. Źle wprowadzona i realizowana strategia benefitowa, to koszt dla pracodawcy, który – być może – płaci za świadczenia niemotywujące do pracy.

Ankietowanie

Efektywna polityka personalna to taka, w której bada się skuteczność podejmowanych działań. Jedną z takich metod jest przeprowadzanie cyklicznych lub jednorazowych ankiet (w tym online), które są doskonałym pomysłem na szybką odpowiedź i cenny feedback dla przedsiębiorstwa. Dzięki ocenie otrzymanej od pracowników – pracodawca zyskuje nie tylko cenną wiedzę z oceny satysfakcji, ale przede wszystkim czas na reorganizację kafeterii i wprowadzenie ważnych zmian w polityce benefitowej.

Istnieją różne metody badające procesy przemieszczania się pracowników (w odniesieniu do wprowadzanych w przedsiębiorstwie modernizacji) np. poziom fluktuacji kadr. Jednak na pewne działania może być już za późno – dlatego warto zawczasu pytać o zadowolenie swojej kadry i przemyśleć istniejące taktyki motywacyjne.

Kafeteria w firmie? Tak!

Systemy kafeteryjne dostarczają realnych korzyści dla pracownika i pracodawcy. Nie ma prostszej metody na efektywne zarządzanie środkami pozapłacowymi. Kafeteria dostosowywana jest do preferencji pracowników, wielkości przedsiębiorstwa i potrzeb firmy.

Medicover Benefits

Obsługujemy wszystkie świadczenia abonamentowe, a także jednorazowe dla pracowników i w każdej formie – w tym ZFŚS. Oferujemy gotowe integracje z systemami kadrowo-płacowymi. Sprawdź na https://medicoverbenefits.pl/

 

Źródła: