Czym jest wellbeing?

W najprostszym ujęciu słowo „wellbeing” oznacza „dobrostan”. WHO już w 1948 roku ustaliło, że nie można równoważyć braku choroby u człowieka i jego dobrostanu, gdyż stan naszego psychofizycznego oraz społecznego dobrego samopoczucia warunkowany jest wieloma czynnikami, a nie tylko brakiem schorzeń. Aby osiągnąć zadowolenie oraz komfort życia, musimy zadbać o prawidłową równowagę, zwłaszcza między sferą zawodową i prywatną. Inwestuj w kadry, wspieraj działania HR, motywuj do pracy – to Ci się opłaci.
W psychologii pozytywnej został opracowany model dobrostanu określający 5 kluczowych elementów, które budują dobre samopoczucie i zadowolenie człowieka. Wyróżnia się kolejno: pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu i docenianie osiągnięć. Na tej podstawie tworzy się również zdrowy balans w relacji work-life. Gotowa recepta na szczęście dla pracowników, wyznacza przyszły kierunek działań pracodawców.
„Jak wynika z raportu CBRE, za 10 lat 80% kandydatów, wybierając pracodawcę jako decydujący czynnik poda posiadanie przez niego strategii wellbeing”.
Obserwuje się wzrost oczekiwań pracowników i kandydatów, nie tylko w odniesieniu do sfery finansowej. Polacy chcą czuć się dobrze w pracy i poza nią, dbają o jakość życia, zwracają uwagę na poprawę swojego zdrowia, stosują zalecenia profilaktyczne. Motywatorem jest również to, że praca może być bardziej elastyczna i ułatwiająca funkcjonowanie w czasie prywatnym.
Wprowadzaj strategię wellbeing – inwestuj w kadry
„Z badań ICAN Research wynika, że już co czwarta firma (24%) wykorzystuje trend dbania o zdrowie pracowników, stawiając na programy prozdrowotne.”
Działania z zakresu wellbeing, są gotowym rozwiązaniem dla wielu firm, borykających się z problemami pozyskiwania i utrzymywania pracowników. Wellbeing wspiera procesy rekrutacji (59%) i zwiększa tym samym zyski firmy (54%) – wzrasta motywacja, chęci do pracy i produktywność zespołu. Wspieranie działów HR w tym obszarze, przynosi korzyści zarówno pracodawcom jak i pracownikom.
W ostatnich latach obserwuje się znaczne zmiany na rynku pracy. W tej chwili, umiejętne zarządzanie zasobami ludzkimi uwzględnia różnice międzypokoleniowe kadry. Głównym determinantem obecnych zmian w sposobie motywowania i wynagradzania pracowników jest wiek. Pokolenie Baby Boomers, pokolenie X czy Millenialsi – różne pokolenia, różne motywatory, odmienne sposoby funkcjonowania w organizacji. Ale niezmiennie – benefity mają dla pracowników znaczenie.
Należy dobrze zrozumieć potrzeby swoich pracowników, reprezentantów innych pokoleń, aby prawidłowo zarządzać polityką socjalną w firmie. Systemy dodatków pozapłacowych mają przede wszystkim zaspokajać potrzeby obecnych pracowników, budować lojalność, wpływać na zaangażowanie i zadowolenie z wykonywanej w danym miejscu pracy. Oczywiście benefity przykuwają również uwagę potencjalnych kandydatów.
Przechodzą do lamusa incydentalne motywatory w postaci „spotkań integracyjnych”, wyjść do kina czy teatru. Polityka wellbeing, ma przynosić długofalowe, wymierne korzyści wszystkim pracownikom – nie tylko tym, którzy mają na to czas. Zatem idea dbania o dobrostan, opiera się na transformacji utartych nawyków w miejscach pracy, nowoczesnym systemie wspierania kadr i odpowiednio prowadzonej strategii motywowania pracowników.
Wellbeing – o tym jak zarządzać kapitałem ludzkim
Firmy borykają się z coraz trudniejszą dostępnością kadr (szczególnie przedstawicieli młodszego pokolenia oraz specjalistów z określonych branż), a to z kolei wymusza na pracodawcach działania długofalowe wspierające produktywność. Zatem gotowe projekty z zakresu wellbeing, odgrywają bardzo ważną rolę. Pakiety medyczne, sportowo-rekreacyjne, ubezpieczenia na życie, systemy kafeteryjne – wszystkie te świadczenia budują pozytywny wizerunek firmy. Przez wielu uważane za niezbędne minimum, stanowią wartość, której brak może warunkować „być”, albo „nie być” w danej firmie.
Systemy benefitowe to skuteczny sposób budowania dobrej relacji z pracownikiem. Jednak, aby to osiągnąć, należy prawidłowo wprowadzać pakiety świadczeń do oferty socjalnej. Pracownicy mają różne oczekiwania i jeden, ten sam benefit dla wszystkich – może nie być dobrym rozwiązaniem. Firmy powinny dobrze przemyśleć strategie systemów motywacyjnych, aby nie stracić pieniędzy i nie zniechęcić ludzi do pracy.
Kafeteria – to Ci się przyda
Dzięki kafeterii, pracownik sam decyduje, która oferta jest dla niego najbardziej atrakcyjna i wygodna w danym momencie. Model wyboru świadczenia z pakietu usług, zaspokaja rzeczywiste potrzeby pracowników. W małych czy dużych przedsiębiorstwach, systemy benefitowe są praktycznym elementem strategii wellbeing. Pracownicy korzystają, kiedy chcą, z czego chcą i w określonej ilości. Każdy pracownik lubi mieć wybór i wpływać na swoje decyzje.
Zdrowie nie ma swojej ceny, ale jest mierzalne
„57% Polaków uważa zachowanie dobrego zdrowia za jedną z najważniejszych wartości codziennego życia, a
58% pracowników uważa opiekę medyczną za najbardziej atrakcyjne świadczenie dodatkowe”.
Badanie Sedlak&Sedlak „Benefity w oczach pracowników 2020” udowodniło, że benefity dostępne w firmie: są opłacalne, mają znaczenie, wartościują pracodawcę, wspierają potrzeby pracowników i stanowią doskonałą odpowiedź na oczekiwania zatrudnionych osób, ponieważ według otrzymanych wyników:
- 75,3% firm oferuje swoim pracownikom benefity, z których 88,3% badanych pracowników korzysta,
- 80% pracowników jest zadowolonych z benefitów w swojej firmie,
- dla 85% pracowników, bardzo ważny i ważny jest pakiet opieki medycznej,
- dla 68% pracowników, karnety na siłownię i fitness w dalszym ciągu stanowią ogromne znaczenie,
- 74% pracowników ceni dostępność ubezpieczenia na życie w swojej firmie.
Wellbeing to inwestycja w kadry
Pracownik, którego zdrowie i dobre samopoczucie pozostawiają wiele do życzenia, nie jest produktywny, a jego praca efektywna. W dłuższej perspektywie firma traci stabilność, zyski, a zrównoważony rozwój i dobrobyt społeczny – zostaje osłabiony.
Miejsce pracy sprzyjające pracownikom to takie miejsce, w którym buduje się relacje od podstaw. Pracownicy nie tylko chcą się szkolić i jeździć firmowym samochodem. Motywatory dla pracowników powinny ułatwiać codzienne życie, cechować się komplementarnością oraz być skierowane do każdego członka zespołu, niezależnie od płci, wieku czy stażu. Inwestycja w zdrowie, aktywność fizyczną, dobre samopoczucie, bezpieczeństwo i trwałość pracy się po prostu opłacają.
Zarządzaj dobrostanem w firmie
W „zdrowych” miejscach pracy, dobre samopoczucie kadry buduje się kompleksowo. Dbałość o personel to nie koszt, a inwestycja w kapitał ludzki i potencjał zespołu. Należy przestrzegać elementarnych zasad higieny pracy zarówno fizycznej, jak również minimalizować zagrożenia psychospołeczne. Promuj zdrowie i zdrowe nawyki związane ze stylem życia swoich pracowników. Angażuj i motywuj zespół w działania prospołeczne: relacje międzyludzkie, środowisko, wolontariat i profilaktykę zdrowia.
Wprowadzaj benefity do pracy – motywuj do pracy
Skuteczne zarządzanie dobrostanem w firmie, to również szereg „nieoczywistości” i „pracoumilaczy”, które poprawiają funkcjonowanie całego zespołu, wspierają codzienną pracę i ułatwiają życie. Jedna z firm, która wprowadziła „zdrowe benefity” zmniejszające ryzyko przeziębienia w okresie jesienno-zimowym obliczyła, że zachorowalność w firmie spadła o 70% przy jednoczesnej, szybszej rekonwalescencji osób korzystających ze zwolnienia lekarskiego. Pracodawca zadbał o edukację, dostępność witamin i środków dezynfekcyjnych w miejscu pracy, finansował niespecyficzne działania profilaktyczne (pomiar ciśnienia lub analiza składu ciała w ramach świętowania Mikołajek), a jednocześnie oferował usługi pakietów sportowych z których (zdrowi już) pracownicy, chętniej korzystali.
Ponadto, firmy oferują dogodne modele zatrudnienia i formy pracy, dobrą kawę, świeże owoce czy warzywa. Zmienią się również wymogi dress code’u. Narzucone standardy ubioru przyjmują elastyczne formy. Pracownicy mogą chodzić ubrani „luźno”.
Pracodawcy oferują również pakiety relokacyjne – pracownik może wynająć w ramach swojej pracy mieszkanie lub korzystać z atrakcji przysługujących mu w nowym miejscu (kino, teatr, siłownia, fitness). Pracodawcy stawiają na profilaktykę i walkę z nałogami. Finansują programy rzucania palenia, sesje coachingowe oraz terapie grupowe.
Dzięki strategiom wellbeing:
- oszczędzasz pieniądze,
- dbasz o zdrowie i dobre samopoczucie swoich pracowników,
- budujesz lojalność i zaangażowanie zespołu,
- zatrzymujesz w firmie cennych pracowników,
- dajesz poczucie bezpieczeństwa i komfortu w miejscu pracy,
- budujesz dobry employer branding,
- wspierasz potencjał, zaangażowanie, kreatywność i produktywność zespołu.
Źródła:
- https://www.karierawfinansach.pl/baza-wiedzy/slownik-pojec/wellbeing-co-oznacza-pojecie-wellbeing
- https://www.ican.pl/b/well-being-w-pracy-moda-czy-rosnaca-swiadomosc/PhXOQzApw
- https://www.hsl.gov.uk/media/202146/5_kim_who.pdf
- https://hrpolska.pl/zarzadzanie/czytelnia/zdrowe-benefity-jak-pokazac-ze-pracodawcy-zalezy-na-zdrowiu-pracownika
- https://time4hr.pl/BLOG/HR-wisdom-keeper/benefity-ktore-motywuja/
- https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/solutions/Transformacja-funkcji-HR.html
- https://wyzwaniahr.pracuj.pl/benefity-skuteczna-bron-w-walce-o-pracownika/
- Raport Sedlak&Sedlak „Benefity w oczach pracowników 2020”
- WHO constitution, signed on 22 July 1946 by the representatives of 61 States and entered into force on 7 April 1948