/ Pracownicy

Ankieta satysfakcji – czy warto ją przeprowadzać?

pnbspppSatysfakcja-pracownikw-powinna-by-wana-dla-pracodawcy-Zadowolony-personel-cechuje-wiksza-motywacja-do-dziaa-w-miejscu-pracy-Wane-s-rwnie-motywatory-8211-najczciej-powizane-z-wynagrodzeniem-benefitami-i-inwestycjami-pracodawcy-w-kadry-Jak-spraw...

 

Satysfakcja pracowników powinna być ważna dla pracodawcy. Zadowolony personel cechuje większa motywacja do działań w miejscu pracy. Ważne są również motywatory – najczęściej powiązane z wynagrodzeniem, benefitami i inwestycjami pracodawcy w kadry. Jak sprawić, żeby dobrane benefity przekładały się na zmotywowanie i usatysfakcjonowanie pracownika? Najlepiej zorganizować ankietę satysfakcji.

Ankieta pracownicza to dobry sposób, aby poznać oczekiwania i poziom satysfakcji. Benefity pozapłacowe to świetne motywatory, ale tylko jeśli są odpowiednio dobrane. System kafeteryjny umożliwia wybór wielu różnych świadczeń, począwszy od pakietów sportowych, poprzez wejściówki do kin i teatrów, a kończąc na obniżonej cenie wymarzonego urlopu. Należy pamiętać, że benefity wybrane w kafeterii powinny być przede wszystkim atrakcyjne dla pracowników.

Ankieta satysfakcji – w jaki sposób ją przeprowadzić?

Ankieta satysfakcji umożliwia pracodawcy poznanie poziomu zadowolenia pracowników z otrzymywanych benefitów. Po przeprowadzeniu takiej ankiety powinniśmy wiedzieć, czy aktualnie wybrany system kafeteryjny jest satysfakcjonujący. Dowiemy się, czy przyznawane benefity to skuteczne motywatory, czy wręcz przeciwnie – nie jest to skuteczna motywacja dla naszego zespołu. Inwestycja w kadry jest bardzo ważna, jednak powinna być poczyniona rozsądnie. Tak, aby przynosiła korzyści.

Ankietę satysfakcji możemy przeprowadzić w tradycyjnej, papierowej formie lub online. O wiele prostszy będzie sposób elektroniczny. Możemy w tym celu wybrać jedno z wielu dostępnych narzędzi. Pierwsze z nich to Google Form, czyli Formularze Google. Jest to rozbudowana opcja do tworzenia formularzy online – możemy dodawać pytania z różnorodnymi możliwościami odpowiedzi, czy przygotować formularz zgodny z kolorystyką firmy. Warto wiedzieć, że z tej opcji skorzysta każdy pracownik, nawet ten bez konta Google. Kolejne narzędzie to Survio. Znajdziemy w nim ponad 100 szablonów gotowych ankiet. Uzyskane wyniki są analizowane i prezentowane w czytelny sposób. Jeżeli chcemy skorzystać z tej opcji będziemy musieli założyć konto użytkownika. Warto jeszcze zwrócić uwagę na program Emplo. Jest to platforma internetowa dla firm, która łączy w sobie komunikator, zarządzanie urlopami, wydarzeniami, czy wnioskami pracowników. Poprzez Emplo można przygotować ankietę satysfakcji i rozesłać ją do odpowiednich osób.

 

Na koniec warto dodać, że lepszy efekt uzyskamy przeprowadzając ankietę personalną. Pytania dotyczą poziomu satysfakcji konkretnych pracowników. Wykluczając anonimowość, nie musimy tworzyć metryczek opisujących badaną grupę. Odpowiedzi możemy wykorzystać personalnie, dobierając benefity indywidualnie dla każdego. Pozostaje jeszcze kwestie treści. Jakie pytania zawrzeć w ankiecie? Tak, aby poznać motywatory naszych pracowników i wiedzieć, jaka inwestycja w kadry jest opłacalna.

Przykładowa ankieta satysfakcji

 

Załóżmy, że w naszej firmie funkcjonuje system kafeteryjny. Chcemy dowiedzieć się, czy wybrane benefity satysfakcjonują naszych pracowników. Czy motywacja do działania w miejscu pracy wywoływana jest przez dodatki pozapłacowe? W tym celu należy sformułować odpowiednie pytania do pracowników. Poniżej kilka przykładowych, a zarazem kluczowych kwestii.

 

  1. Czy korzystasz z benefitów pozapłacowych, które są w ofercie firmy?
    1. Jeśli tak, to z jakich?
    2. Jeśli nie, to dlaczego?
  2. Czy jesteś usatysfakcjonowany/a z benefitów dostępnych w firmie?
  3. Jak oceniasz benefity dostępne w firmie z ofertą korzyści pozapłacowych dostępnych na rynku pracy?
  4. Czy benefity pozapłacowe są dla ciebie czynnikiem motywacyjnym do pracy?
  5. Z jakich obszarów benefity byłyby dla ciebie interesujące?
  6. Z jakich benefitów na pewno chciałbyś skorzystać?
  7. Czy znasz wartość benefitów pozapłacowych dostępnych w firmie?

 

Jest to zbiór pytań, które pomogą nam poznać poziom satysfakcji pracowników. Po wysłaniu ankiety warto zachęcić swój zespół do jej wypełnienia. Warto uświadomić pracownika, że benefity są dla niego korzyścią i po odesłaniu ankiety jest większa szansa, że będą one dostosowane do jego oczekiwań.